menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Selder aantasting

Ga naar meest recente reactie

Pieterke67

Pieterke67

Voor het tweede jaar op rij wordt mijn selder aangetast door vieze beestjes. Ik heb er 2 foto's van het probleem bijgedaan.

Ik weet het niet zeker, maar na wat opzoekwerk lijkt het op aantasting door de seldervlieg (Acidia heraclei). De vlieg heb ik nooit gezien, maar de larven zitten in het blad en eten het bladmoes op waardoor de bladeren zwart of bruin worden. Het lijkt een beetje op de mineervlieg, maar het zijn geen gangetjes in de bladeren, het zijn echt vlekken die aan de buitenzijde beginnen. Het gaat in hoog tempo en binnen de korste keren is de selder naar de filistijnen. Wat kan ik hiertegen doen?

Groenten

maandag 10 juni 2013 - 22:21
Pieterke67
maandag 10 juni 2013 - 22:21
Pieterke67

Pieterke67

Niemand?
woensdag 12 juni 2013 - 22:05
Wouter35

Wouter35

Had ik ook vorig jaar. Ik denk niet dat je planten ervan zullen sterven. Je kunt wel met je vingers voelen waar de larve zitten en ze plat knijpen. Daardoor zullen ze zeker doodgaan en dus stoppen met eten en te ontwikkelen tot nieuwe vliegjes die jou of iemand anders zijn selder weer kapotmaken. Misschien veel werk om al die larven plat te knijpen maar anders is er weinig aan te doen denk ik.

Groeten Wouter
donderdag 13 juni 2013 - 14:12
Betsenaar

Betsenaar

Hallo,


Mijn selderplanten vertonen exact hetzelfde als wat jij beschrijft

Ik denk niet dat het de roestziekte is.

Ik vermoed dat de jonge plantjes een klein beetje vorstschade hebben gehad.

Is op zich niet zo erg.

Grtjs

Bart
donderdag 13 juni 2013 - 16:26
Pieterke67

Pieterke67

Zeker geen vorstschade, want het neemt alleen maar toe. De larven zijn trouwens goed te zien... ik heb me idd al bezig gehouden met het platnijpen, maar tot op heden zonder veel succes. Ook het afsnijden van de aangetaste bladeren helpt niet. De aantasting gaat in hoog tempo en het zal kiezen worden tussen nu uitdoen of weggooien. Wat een miserie...
donderdag 13 juni 2013 - 22:24
Manou

Manou

Het is een aantasting van de selderijvlieg of euleia heraclei en is normaal voor de tijd van het jaar, ik heb er ook last van momenteel, zoveel dat mijn selderplanten bijna naar de haaien zijn. Andere jaren heb ik het ook maar nooit zo extreem als dit jaar. Het is erg belangrijk dat je op alle aangetast bladeren de larven plat nijpt want eens ze zich volgegeten hebben laten ze zich vallen en verpoppen dan in de grond om in augustus als volwassen vlieg terug naar boven te komen en een nieuwe plaag te veroorzaken. Het ziet er allemaal erg lelijk uit maar zolang je de larven kan pletten en de plant niet te erg is aangetast kan je erger voorkomen. In het ergste geval (zoals denk ik dit jaar bij mij) is het nodig om je planten te vernietigen om later in de zomer een tweede grotere plaag te voorkomen (1 vrouwtjesvlieg legt immers 100 den eitjes af op de onderzijde van een enkel blad...) of omdat ze te ver heen zijn om nog goed te groeien.
Ik ga de mijne morgen uitdoen en nieuwe planten op een andere plaats en deze keer onder gaas . De enige seldersoort die er niet te veel van afziet is knolselder. Weet wel dat die vliegjes ook lavas,pastinaak en peterselie aantasten dus kijk die best ook even na als je die staan hebt. Dus best niet laten doen maar plat nijpen asap om erger later in de zomer te voorkomen.


Groet Manou
zaterdag 22 juni 2013 - 22:32
Pieterke67

Pieterke67

Bedankt voor de tips Manou! Ik was zelf ook al wat beginnen opzoeken en was ook bij de seldervlieg gestrand.
Vorig jaar ook veel last van gehad en dit jaar dus weer. Het jaar daarvoor dan weer helemaal niet... Ik heb mijn selder ondertussen al uitgedaan, want het was niet meer te doen. Hij ging tegen hoog tempo naar de haaien! De peterselie in de buurt is idd ook aangetast. Ik zet voorlopig geen selder meer en hoop zo de cyclus van die stomme vlieg te doorbreken. Volgend jaar ga ik opnieuw proberen, maar dan wel met gaas!
maandag 24 juni 2013 - 21:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon