menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beginnende groentetuin in potten alle hulp is welkom

Ga naar meest recente reactie

Fessor

Fessor

Ik ga op mijn \\\\\\\\\\\\\\\'koerke\\\\\\\\\\\\\\\' een (biologisch) groenten en kruidentuintje (trachten te) beginnen in potten. Ik heb hiervoor 3 bakken gemaakt (uit hout) van 1,2 m breed, 60 cm diep en 30 cm hoog.

Ik zou willen starten met het kweken van sla, verschillende keukenkruiden (bieslook, thijm, oregano, ...), radijsjes, ...

Omdat ik zelf niets ken van groenten en kruiden kweken (en ook nog maar recent ben beginnen lezen) is voor mij alle hulp welkom.


Ik heb bijvoorbeeld al een vraag: Nu moet ik kiezen welke grond ik in die bakken ga doen. Is het verstandig om 100% potgrond te nemen, (dat is dan wel +- 500 liter), of zijn er mengelingen die je kan maken die beter zijn?

Andere tips zijn ook van harte welkom (of links, goede boeken, ed).

Groeten,

Fessor
maandag 12 maart 2007 - 14:28
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Een goed boek vind ik: 'Groenten, fruit & kruiden in potten en bakken' van Peter Bauwens: http://denieuwetuin.be/aanbiedingboeken2.php Is nu tegen een prijs van 2,50 € te koop. Daar staat ook info in hoe je de waterhuishouding regelt, welk soort grond, welke ras het meest geschikt is om in potten te telen.

Aan de zijkant toch een paar gaten maken, een 2tal vingers vanaf de bodem, om overtollig water te laten weglopen.

Kruiden kan je eerst voorzaaien in kleine potjes en dan met pot in de bakken zetten.

Nog een link: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/groenten-potten.php

Je zal allicht nog meer info krijgen van de kenners hier.

btw, [afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 12 maart 2007 - 14:42
jumperke

Jumperke

Vooralleerst welkom op tuinadvies de vraag over de aarde wel ik zou geen pure potgrond nemen dit zal je anders wat kosten maar doe er wat gewone aarde in als je ergens aan compost kan geraken doe er gerust ook wat compost in en dan misschien wat potgrond als de aarde in de bloembak is laat dat dan een weekje trekken en dan kan je aan de slag
En hulp is wanneer je peterselie zaait kan je best de zaden van peterselie enkele uren in water leggen en dan direct zaaien


ik hoop dat het goed lukt als je nog vragen hebt stel ze gerust en laat me anders weten als je begint met zaaien en de bloembak vullen laat me ook weten of het lukt



groetjes jerko
maandag 12 maart 2007 - 19:51
Fessor

Fessor

Bedankt voor jullie advies.

Is er een bepaalde mengeling die het best is om te gebruiken (welke grond en welke potgrond, hoeveel) en moet dit gemengd worden of onderaan de grond en bovenaan de potgrond?



Johan
woensdag 14 maart 2007 - 11:15
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Ik heb van 't weekend een aantal metserkuipen gevuld met aarde. Die kuipen worden wel niet gebruikt om te zaaien, maar om verspeende planten in te zetten.

De onderste laag: al de aarde uit de potten van vorig jaar, evt. kan je tuingrond nemen met compost.
De bovenste laag: dikke laag verse potgrond.

Een paar topics hieronder staat de topic: vroege patatjes, hier schreef Hugo:
90liter kuip,, 20cm vullen met potgrond, gekiemde patatjes opleggen en afdekken met 10cm potgrond,, als de planten 15 cm zijn opnieuw aanvullen, en dit de tweede maal herhalen, dan is de kuip tot boven vol en zijn de planten aangeaard,, en dan maar wachten en af en toe eens water geven hé
heb drie kuipen staan met in elke kuip 8 planten, stonden eerst in de veranda maar heb ze ondertussen (door het goede weer) maar buiten gezet, zal nog eens een foto nemen en posten

groetjes


Voor de kruiden heb ik zaai/stekgrond gebruikt. Zowel deze als de gewone potgrond van DCM, is wel wat duurder maar nog nooit problemen gehad.
woensdag 14 maart 2007 - 11:56
Fessor

Fessor

Dan heb ik nog wat vragen :

Maakt het uit welke grond je gebruikt als tuingrond?

En welke potgrond is 'goed' om te gebruiken. Ik heb al gemerkt dat er vele soorten (en prijsklassen) zijn en heb er zelf weinig idee van.

Ik zou ook graag biologisch bemesten (ik heb zelf geen compostvat). Wat kan ik daar het best voor gebruiken?


Groeten


Johan
woensdag 14 maart 2007 - 16:48
hugo

Hugo

een goede potgrond is heel eenvoudig zelf samen te stellen: 4 delen gewone tuingrond, 4 delen goed verteerde compost en 2 delen rijnzand,,, dit alles goed mengen en daarmee je potten en bakken vullen

groetjes
woensdag 14 maart 2007 - 17:28
Nicolette

Nicolette

Hallo Fesso,
Hou er wél rekening mee, dat bijv. Bieslook een vaste plant is, in tegenstelling tot éénjarigen zoals Basilicum of continue te zaaien lekkernijen, zoals Radijsjes?
Ik zou zeggen: begin met gemakkelijke groenten/kruiden. Radijs, Cherrytomaatjes, Boontjes enz.
Heel veel plezier!
Nicolette
vrijdag 6 april 2007 - 03:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon