menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Radijzen

Ga naar meest recente reactie

Gespeel

Gespeel

Ik heb precies 6 weken geleden radijzen gezaaid. Ik had gelezen dat die na 6 weken geoogst moeten worden en dat je die niet te lang mag laten staan, anders zijn ze kapot. Maar bij mij zijn de knolletjes (als je al over een knolletje kunt spreken, het is amper een verdikking) nog maar 2-4 mm groot. Wat moet ik nu doen? Ze laten staan? Hoe lang nog? Of zijn ze mislukt? En hoe komt dit dan? Ik had gelezen dat het kweken van radijzen het gemakkelijkste is wat er was.

Als ik dat al niet kan
donderdag 30 mei 2013 - 14:01
lentemode

Lentemode

Heleba daar, zo rap niet opgeven, h
donderdag 30 mei 2013 - 14:28
Pieter2

Pieter2

De droge weken in april waren ideaal voor de radijzen. Daar ligt het dus niet aan. Maar wel aan gebrek aan kalium en/of teveel stikstof.

Wat is je bemesting geweest?

Simpelweg een laag compost van 10cm over je tuin is ideaal. Compost is rijk aan kalium.
donderdag 30 mei 2013 - 19:41
Woutdr

Woutdr

hier 5 april gezaaid

25 mei mooie radijsjes geoogst ( diameter 2.5-3 cm)

die dag ook al nieuwe gezaaid
donderdag 30 mei 2013 - 19:49
Gespeel

Gespeel

Ik heb ze in een moestuinbox gezaaid met bloemaarde en heb ze meststof gegeven voor groenten, merk van Aveve, het is een groene zak en er staat een grote krop sla op maar ik weet de naam niet van de meststof. Ik dacht zo'n mooie grote krop sla op de zak, daar moet het wel mee lukken?

Waar vind je kalium?

Bedankt voor de tips ondertussen.
donderdag 30 mei 2013 - 21:43
lentemode

Lentemode

Houtas, compost, stalmest...
vrijdag 31 mei 2013 - 11:42
Gespeel

Gespeel

Als ik het goed begrijp moeten ze op een arme bodem staan en mag ik ze geen mest geven maar wel compost. Compost is toch ook mest? Die meststof van Aveve mag dus niet?
vrijdag 31 mei 2013 - 11:49
Pieter2

Pieter2

Geef de NPK waarden van die meststof eens. En ja, compost alleen is genoeg.
vrijdag 31 mei 2013 - 20:12
Gespeel

Gespeel

NPK = 6 - 4 - 13 (+3)

3% magnesium

43% organische meststof voor fruit en groenten staat erop. "Met Kalium voor smaakvollere en dikkere vruchten".

En er staat ook nog op " +10 % gratis "

Waar moet je op letten als ik dat nog eens koop? Moeten die cijfers (6-4-3) hoger zijn of lager? Wat is het beste?

En is dat ook zo voor gazon? Of moeten de cijfers daar anders zijn?

Gaan mijn radijzen nu nog groeien of gaan ze eerder rotten?
vrijdag 31 mei 2013 - 22:22
Woutdr

Woutdr

mijn nieuwe radijzen die 1 week geleden gezaaid zijn staan al boven dus kvrees bij dat .... ze er niet meer zijn

probeer steeds NPK 7-7-7 of 9-9-9 te kopen, als je extra K erbij wil doen voor bepaalde groenten kan je die perfect apart kopen als patentkali

zaterdag 1 juni 2013 - 16:23
Gespeel

Gespeel

Ik heb er een week geleden ook nieuwe gezaaid en die komen ook al boven maar volgens mij zal het dan weer hetzelfde liedje zijn: veel groen en weinig rood
zaterdag 1 juni 2013 - 18:23
Pieter2

Pieter2

Dat is een teken dat je bodem overbemest is met stikstof. Probeer eens een paar jaar niet te bemesten en enkel compost te gebruiken.
zondag 2 juni 2013 - 14:00
Woutdr

Woutdr

inderdaad veel loof en geen wortels : te veel mest
op plaatsen waar je wortelgroenten wil zetten : witloof,wortels,pastinaak,rammenas ,radijzen NIET bemesten


ook vlinderbloemigen: bonen,... NIET bemesten

waar je bladgroenten wil zetten wel bemesten
zondag 2 juni 2013 - 20:59
robijnske

Robijnske

ik heb het ok eens aan de hand gehad heb ze weg gegooid ze weren te dik gezet (maar een kleine tip je ken de bladeren gebruiken voor soep te maken)
dinsdag 18 juni 2013 - 21:51
miriam

Miriam

he gespeel ik ken jou vanuit topic 1 m2

ik denk dat ik jouw oorzaak weet
mm ze staan niet in volle grond


heb het ook 2 x geprobeerd en ook mij lukte het niet
zaterdag 29 juni 2013 - 19:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon