menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oesterzwam en fruitvliegjes

Tantepollewop

Tantepollewop

Hallo,
Voor een paar dagen terug zag ik bij de lelie een aantal potten met vermiculiet staan. Bij nadere inspectie bleek dat het om een kweeksetje voor oesterzwammen ging. Dit kon ik natuurlijk niet laten liggen.
Gister keek ik en Jawel! Hele kleine oesterzwammetjes. Helaas zag ik ook nog wat anders, namelijk fruitvliegjes die in, op en rond de pot zaten. Google adviseerde me om een schaaltje met appelsap/azijn en zeepsop er naast te zetten maar dit heeft niks geholpen (behalve dan dat er een dikke bij in is verzopen). Ik heb de pot nu buiten staan want moeders heeft liever niet de hele keuken vol met fruitvliegjes en dat is best begrijpelijk.

Dus nu mijn grote vraag:
Hoe krijg ik de fruitvliegjes weg zonder mijn baby-paddenstoeltjes uit te moorden?

Ik las op internet dat oesterzwammen winterhard zijn en fruitvliegjes niet. Zou ik de pot simpelweg een nacht in de diepvries kunnen zetten of moord ik daar mijn toekomstige oogst mee uit?

Alvast bedankt!
dinsdag 28 mei 2013 - 22:01
sirius

Sirius

Het zijn waarschijnlijk geen fruitvliegjes maar "sciara muggen" ook wel rouwvarenmug genoemd. Die hun voeding bestaat uit "champignons". I heb geen idee hoe je ze weg krijgt. Misschien met van die gele plakstrips?
(in het engels noemen ze die trouwens "fungus gnats")
dinsdag 28 mei 2013 - 23:00
Tantepollewop

Tantepollewop

Aj! dat is geen fijn bericht.
Ik heb ze nu buiten staan dus denk dat plakstrips een heleboel beestjes gaan vangen maar niet die ik op het oog heb.
Nou, ik kijk nog even hoe de groei verder gaat.
Mocht iemand nog tips hebben, of antwoord weten op mijn invries idee dan zou ik dat graag horen.
donderdag 30 mei 2013 - 01:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon