menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aubergine

Ga naar meest recente reactie

lisa

Lisa

ik kan hulp gebruiken ,ik wil graag aubergine zaaien heb meerdere soorten en nu vraag ik mij af
waar kan ik ze planten kan het ook in een grote pot?en wanneer kan ik ze zaaien?

lisa
zondag 11 maart 2007 - 23:27
andre

Andre

Lisa.

De teelt van aubergine is bestte vergelijken met die van paprika. De warmtebehoefte is erg groot; onder de 21°C houdt het gewas op met groeien. Bovendien is het een week gewas, dat nogal gemakkelijk ziek wordt. De amateurteelt onder koud glas is eigenlijk al een randgeval Aubergine is immers een langedagplant en vormt bij minder dan 13 uur licht geen vruchten meer. De vollegrondsteelt heeft slechts een kleine kans op slagen.Mits op een erg zonnige beschutte plaats te planten, 'snachts af te dekken en een mooie zomer af te smeken, kan het nog iets worden.

andre
zondag 11 maart 2007 - 23:41
Tomateboer

Tomateboer

Helemaal me eens Andre!
Lisa,het is inderdaad zo dat aubergines veel maar dan ook veel licht nodig hebben om vruchten te dragen, vandaar de naam langedagsplant.
Ik zou opteren voor een vroegere, en voor buiten te telen aubergine.
Peter Bauwens heeft daar hel goede soortjes voor
grt
Angelo
maandag 12 maart 2007 - 07:22
lisa

Lisa

andre en angelo, dan kan ik ze het best in de kas doen en alleen bij heel mooi weer
naar buiten zetten,andre welke aarde heben zij nodig?

LISA
maandag 12 maart 2007 - 08:40
andre

Andre

Lisa.

Voor het zaaien gewoon een goede zaai of stek grond uitplanten in gewone tuingrond die een stevige organische basisbemesting met compost in de voedselbehoefte van deze planten kunnen voorzien

andre
maandag 12 maart 2007 - 12:58
lisa

Lisa

oke andre , zal ik doen

lisa
maandag 12 maart 2007 - 15:57
Plantaardig_Groenteninfo

Tekst aangepast

Plantaardig_Groenteninfo

Dag Lisa

Bekijk eens mijn ervaringen bij het telen van aubergine in de kas op dit adres
http://home.scarlet.be/groenteninfo/labels/aubergine.html
Hou er rekening mee dat aubergine makkelijkere dan andere groenten bladluizen en spint aantrekt, vooral bij telen in de kas. Bij in pot op het terras telen valt dit nogal mee.
Een goed idee van Angelo om voor buiten vroege soorten te kiezen, daar heb ik geen ervaring mee.
Je kan ze zeker en vast in pot telen, kies er dan één van zeker 10-12 liter inhoud. Maar hou er rekening mee dat warmte voor aubergine heel belangrijk is, anders is er bijna geen vruchtzetting, zie één van de artikels op de betreffende pagina.
maandag 12 maart 2007 - 22:26
lisa

Lisa

plantaardig ik ga eens kijken bij de site, en bedankd voor de uitleg
ik heb o.a.aubergine japanese white egg -en aubergine morden midget -ook heb ik aubergine rosa blanca- en nog de aubergine listrada de gandia, als er iemand ervaringen me heeft hoor ik het
heel graag

groetjes lisa
maandag 12 maart 2007 - 22:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon