menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

12 dagen geleden

Ga naar meest recente reactie

Gespeel

Gespeel

Ik heb 12 dagen geleden op 19 april buiten in open lucht gezaaid en behalve radijsjes komt er nog niets boven. Ik heb radijsjes, worteltjes, struikbonen, bloemkool, sla, tomaten, peterselie en knolrapen gezaaid en er komt nog niets boven. Is dat normaal? Ik dacht na 6-7 dagen de plantjes al te zien boven komen, zo stond het toch op de zakjes maar sommige zaden waren maar goed tot 2011-2012 volgens de verpakking. Kan het daar aan liggen of komen ze nog?
woensdag 1 mei 2013 - 15:56
Bombycilla

Bombycilla

het is gewoon nog veel te koud
woensdag 1 mei 2013 - 16:47
Gespeel

Gespeel

Zijn ze dan kapot of komen ze dan later nog uit als het warmer wordt? Of moet ik opnieuw zaaien?
woensdag 1 mei 2013 - 18:15
Woutdr

Woutdr

hier staat boven in volle grond: radijzen, veldsla, witloof; aardappels en spinazie

tagetes,zonnenbloemen

maar tis inderdaad nog koud geweest!

geduld ze komen wel boven
woensdag 1 mei 2013 - 18:16
baloe

Baloe

hier radijsjes, wprtel, spinazie, rode biet, erwt, tuinbonen, aardbeien, aardappelen OK

Voor struikbonen is het wel te vroeg. Die kan niet tegen de koude...
woensdag 1 mei 2013 - 20:38
Gespeel

Gespeel

Na 13 dagen nog altijd niets. Alleen de radijzen.
donderdag 2 mei 2013 - 17:50
azrael

Azrael

De sla zou nu toch al moeten uitkomen hoor, ik denk dat de zaadjes misschien toch te oud waren maar dat er echt niets uitkomt is toch wel eigenaardig, misschien zijn de vogeltjes met het zaad weg of de slakken met de piepjomge plantjes.
Heb je al eens in de grond gekeken of je nog iets van het zaad terugvindt?
donderdag 2 mei 2013 - 22:54
Gespeel

Gespeel

Van slakken heb ik geen last en de vogeltjes zijn het ook niet denk ik. De radijsjes, sla en bloemkool komen nu uit. De rest (worteltjes, peterselie, tomaten, rapen en bonen) nog niet. We zijn dag 14.
vrijdag 3 mei 2013 - 11:33
Gespeel

Gespeel

De tomaten en wortels komen ook tevoorschijn! Nog geen bonen, rapen of peterselie.
maandag 6 mei 2013 - 21:44
Ed50

Ed50

Bonen en raapjes kiemen normaal gezien snel, dus ik vrees dat die niet meer zullen kiemen. De boontjes kunnen misschien gerot zijn omdat de grond te koud of te nat was. Daarmee kan je eigenlijk best wachten tot ongeveer half mei. Raapjes zijn normaal gezien heel makkelijke kiemers. Waarschijnlijk is het zaad te oud. Peterselie kan wel 3 weken duren voor die kiemen, dus dat kan nog wel.
Je tomaten zijn wel heel laat. Normaal gezien is het best om die ergens in maart voor te zaaien binnenshuis in bakjes aangezien ze om te kiemen een temperatuur nodig hebben van min. 20
dinsdag 7 mei 2013 - 11:11
Gespeel

Gespeel

Ik kweek de groentjes in een moestuinbox. Moet ik nu biochemische producten gebruiken om verder te kweken en mooie vruchten te krijgen? Er is deze nacht aan de blaadjes van mijn radijsjes geknabbeld. Ik weet niet door welk beestje, ik denk ook niet dat gelijk welk beestje zo maar een halve meter omhoog kan klauteren om in mijn moestuinbox te kruipen om daar aan de blaadjes te knabbelen terwijl er beneden naast de moestuinbox toch genoeg groene planten staan.
donderdag 9 mei 2013 - 10:50
martine

Martine

Ik heb ook een moestuinbox, staat op mijn terras. Ook bij mij is er pluksla afgegeten, ook gaatjes in het radijsjesloof. Mijn bak staat op een stenen terras.
Ik heb ondertussen de daders al gezien: slakken...Ze geraken toch waar ze willen zijn.
donderdag 9 mei 2013 - 13:20
Gespeel

Gespeel

Kunnen het ook pissebedden zijn die aan de blaadjes knabbelen? Ik zag die daarnet in mijn moestuinbox.
donderdag 9 mei 2013 - 15:16
Gespeel

Gespeel

Op de plaats waar ik drie weken geleden een vakje met sla had gezaaid en die niet uitgekomen is wegens te oud zaad heb ik opnieuw pluksla gezaaid maar deze keer uit een nieuw pakje. De bonen waren na drie weken om dezelfde reden ook nog niet uitgekomen en daar heb ik nu ook nieuwe bonen gezaaid.

Ik heb nu nog twee lege vakjes, eentje waar ik drie weken geleden peterselie zaaide maar naar het schijnt kiemt die traag en een vakje waar ik raapjes zaaide en daar ben ik ook nog in blijde verwachting.

De radijsjes, de tomaten, worteltjes en bloemkool doen het goed maar er wordt wel aan de blaadjes van de radijzen geknabbeld en ik weet niet door welk beest.
vrijdag 10 mei 2013 - 19:46
Gespeel

Gespeel

Daar waar ik op 19 april (3 weken geleden) raapjes heb gezaaid is er nog niets uit gekomen. Komen die nog of mag ik daar nieuwe zaaien?
zaterdag 11 mei 2013 - 11:24
Gespeel

Gespeel

Ik denk dat mijn moestuin om zeep is

Sommige dingen kiemen wel maar groeien en groter worden is iets anders. Wat uit gekomen is ligt tegen de grond door de zware regen en de slakken komen als bloemkolen te voorschijn met dit weer terwijl de bloemkolen onder de grond blijven zitten als trage slakken
dinsdag 21 mei 2013 - 23:10
Gespeel

Gespeel

Ik ga hier nog wat verder tegen mezelf praten he. Ik heb dit seizoen al twee keer bonen geplant. De laatste keer was 12 dagen geleden op 10 mei en er is nog altijd niet een boven gekomen.
woensdag 22 mei 2013 - 21:26
driesenco

Driesenco

te koud en te nat .
woensdag 22 mei 2013 - 22:01
jack1

Jack1

ja waar blijf die zon .pffffff
donderdag 23 mei 2013 - 09:24
G3rd

G3rd

Ik denk dat elke tuinier op dit moment met hetzelfde probleem zit.

Wortels komen matig boven kijken, Venkel doet het al niet beter en mijn rode bietjes die anders makkelijk groeien hebben nu ook niet veel zin om te groeien.

Tomaten heb ik maar onder plastiek gezet en gisteren de paar venkels die zijn uitgekomen maar voorzien van een plastiek fles om te weren tegen de aankomende koude.

Wat op de moment wel normaal groeit is de koolraap en radijzen.

Snij sla heb ik ook al 2 x moeten inzaaien eer ik resultaat kreeg.


Bonen en erwten (ja ik weet aan de late kant) heb ik ook een week geleden gezet en verder wacht ik met alles tot het echt beter wordt. Mijn grootvader heeft mij geleerd dat je met rap zijn tijdens slecht weer gn voorsprong krijgt dan wanneer men wacht en zaait als het echt goed weer is.
donderdag 23 mei 2013 - 11:53
lucdenda8

Lucdenda8

ja te koud voor voor de tijd van het jaar niet normaal alles is achter door de koude nachten
donderdag 23 mei 2013 - 13:12
PeterPa

PeterPa

Gaat dat wel nog goed komen als dit weer zo aanhoudt?
zondag 26 mei 2013 - 13:21
Gespeel

Gespeel

Bonen voor de tweede maal mislukt. Slechte kwaliteit bonen hoor, ik dacht eens iets goedkoop te kunnen kopen

woensdag 5 juni 2013 - 15:52
Woutdr

Woutdr

bonen kan je best binnen voorzaaien als ze 2 "echte" blaadjes hebben uitplanten
als je rechtstreeks buiten zaait inderdaad vaak teleurstellingen, rot in grond door nat en koud..
woensdag 5 juni 2013 - 22:06
Gespeel

Gespeel

Bedankt voor de tip! Dat wist ik niet maar ze waren inderdaad gerot in de grond, ik heb er nog drie terug gevonden.

Is het goed de bonen eerst een nacht te laten weken in een kom water voor je ze in de grond stopt of is dat een fabeltje?
woensdag 5 juni 2013 - 22:11
Gespeel

Gespeel

Te warm om in de moestuin te werken.
donderdag 6 juni 2013 - 15:24
Heike

Heike

Haha, te koud, te warm... 't is ook nooit goed h
donderdag 6 juni 2013 - 15:35
Gespeel

Gespeel

Ik ben blij dat het te warm is om in de moestuin te werken

Laat de plantjes hun werk maar doen
donderdag 6 juni 2013 - 15:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon