menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bonen verschrompelen

Ga naar meest recente reactie

Pieterke67

Pieterke67

Wat is er mis met mijn bonen? Ik had ze eerst gezaaid in bakjes binnen en een kleine 2 weken geleden uitgeplant in mijn groetenbak buiten. Nu beginnen de bladeren traag maar zeker te verschrompelen... de foto's geven misschien meer duidelijkheid.

Wat gaat er hier mis en vooral, wat kan ik ertegen doen? Er zijn volgens mij geen insecten mee gemoeid.

Groenten

woensdag 24 april 2013 - 23:48
Pieterke67
woensdag 24 april 2013 - 23:49
jdcoster

Jdcoster

Twee mogelijkheden: vorstschade of verbrand van de zon omdat ze niet eerst langzaam konden wennen aan zonnestralen.

Het is nog erg vroeg voor bonen, wat niet weg neemt dat het soms wel lukt.

donderdag 25 april 2013 - 00:47
Pieterke67

Pieterke67

Vorst betwijfel ik, want het heeft naar mijn weten niet meer gevroren sinds ik ze uitgeplant heb.
Die zon zou wel kunnen, maar ze staan niet overdreven lang in de zon en zo heel veel zon is er ook nog niet geweest. Andere jaren lukt het wel om nu al met de bonen aan de slag te gaan, maar nu dus niet.

Persoonlijk dacht ik aan verbranding van de bladeren door teveel mest. Ik heb niet meer mest (koemestkorrels) gebruikt dan anders, maar het kan altijd natuurlijk. Ik heb ook een klein beetje kalk in de moestuinbak gedaan, zou het daar mee te maken hebben?

De andere groenten die ik al in de bak heb staan (bv. sla) hebben geen last en doen het goed.
donderdag 25 april 2013 - 22:23
jdcoster

Jdcoster

Het is maar weinig mensen opgevallen hier maar zondagnacht heeft het even aan de grond gevroren. Ik had een beetje roekeloos een tiental Ageratums al buiten geplant en ze zijn allemaal verloren.

Het devies van mijn vader zaliger:
"Bonen mogen de meimaand niet zien ... ."
't Is nogal radikaal en ik hou me er ook niet aan, maar het is het veiligst.

Ondertussen staan ook mijn klimbonen nog in de serre. Volgende week plant ik ze buiten aan de stokken. Moest mijn vader het weten ... .
donderdag 25 april 2013 - 22:36
Pieterke67

Pieterke67

Ik heb er ondertussen een paar nieuwe gezaaid binnen in een potje, kwestie van een back-up achter de hand te hebben. En dan nu maar wachten op wat warmere tijden!
vrijdag 26 april 2013 - 22:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon