menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witte luisjes in grond van mijn tomatenplantje

Ga naar meest recente reactie

marinade

Marinade

hallo

heb vandaag toevallig opgemerkt dat er op het grond van mijn tomaten en paprika plantjes een soort witte luis, denk dat het een luis is, zien bewegen. Maar het zijn eerder kleine dunne streepjes die bewegen. De plantjes zijn ongeveer 10cm groot en wou ze net vandaag verpotten ook. De luisjes zitten niet op de blaadjes. Mijn paprika plantjes groeien goed en zien er gezond uit. Enkel mijn tomaten groeiden niet zo goed. Dus wou ik mijn plantjes verpotten in potgrond, op aanraden van een lid (ik had ze nog steeds in zaai en stekgrond staan) Wat moet ik doen nu, verpotten en niks aan de hand of moet ik verpotten en dan bestrijden tegen dat vies ding of wat????? En wat is dat voor een beestje dat in grond leeft???? Kan ik mijn plantjes nog redden???

Alvast bedankt
vrijdag 12 april 2013 - 11:16
CindyV

CindyV

Hallo Marinade,

Het verplanten in betere potgrond moet zowiezo. Luizen zitten altijd aan de onderkant van het blad. Als je de blaadjes aanraakt dan vallen ze vaak op de grond. Bladluizen zijn dikwijls groen of zwart maar niet wit. Witte vlieg daarentegen is wel wit. Ik denk dus eerder aan witte vlieg. Trouwens het enigste wit dat in de grond leeft zijn engerlingen en die bijna een pink dik.

Behandelen is zeker nodig anders loopt het helemaal uit de hand. De meeste insecticiden zijn goed voor bladluizen en witte vlieg. Best zo snel mogelijk behandelen zeker met zo een mooi weer in het vooruitzicht. Kijk ook al je andere planten na of er niks aan de onderkant zit en zo nodig ook bestrijden.
Je plantjes zijn zeker nog te redden maar je moet wel regelmatig kijken of de plaag niet terug komt.

Groetjes,
Cindy
vrijdag 12 april 2013 - 22:18
snah

Snah

Hoi marinada

Als het dunne witte streepjes zijn zou het weleens de larve van de varenrouwmug kunnen zijn
Die vreten de wortels van je zaailingen aan en het beste is om de planten in schone potgrond te zetten dus alle grond wegspoelen van de wortels.
Hier een afbeelding van het mormel
http://databank.groenkennisnet.nl/varenrouwmug.htm

Groet Hans
zaterdag 13 april 2013 - 17:32
marinade

Marinade

Hallo allemaal, bedankt voor jullie antwoord. Heb intussen mijn plantjes allemaal overgeplant in potgrond. Zo ben ik zeker dat al die beestjes eruit zijn. Ik ben er nog niet uit wat het was, maar denk eerder aan die varenrouwmug. Op de blaadjes was niks en het waren heel dunne fijne streepjes, kon je bijna niet met het blote oog zien.Dus hopelijk zal het nu wat beter gaan. De plantjes zien er wel goed uit. Had ze wat dieper geplant nu, kunnen ze goed wortel maken , heb ik zo gelezen, klopt dat????????????? Groetjes marina
maandag 15 april 2013 - 12:39
CindyV

CindyV

Hallo, tomaten mogen inderdaad dieper geplant worden. Geen probleem.

Ik heb vorig jaar ook een varenrouwmug in mijn serre gehad en dacht wat doet dat beest in mijn serre? Moet dus dringend op zoek naar witte streepjes.

Dankzij uw vraag heb ik ook weer wat bijgeleerd. Bedankt.
maandag 15 april 2013 - 17:10
sirius

Sirius

De larven van de rouwvarenmug zijn GEEN "witte streepjes". Het zijn glazige aaltjes ongeveer
maandag 15 april 2013 - 19:13
marinade

Marinade

Oh nee he, geen rouwvarenmuglarve???? Wat is het dan Sirius???? Ben een beginner en ken er niks van. HELP
maandag 15 april 2013 - 20:45
sirius

Sirius

De larven van de rouwvarenmug zitten IN de grond, niet boven op. Zoek eens op "springstaarten" zoals ik al zei.
Kijk eens of het dit is. Dit is wel een kweek he

Springstaartenkweek

of zoiets? dat zijn "witte streepjes".

springstaarten
maandag 15 april 2013 - 22:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon