menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eigen moestuin starten

Ga naar meest recente reactie

laurensvdr

Laurensvdr

Hey!
Mijn naam is laurens, ik ben student van 22 jaar en ik zou als nieuwe hobby tuinieren willen opnemen enzo mijn eigen groentjes kweken.

Onze tuin is echter niet zo groot , maar op het dak van onze garage is er veel zonlicht (voor een lange periode/per dag) en buschud van de wind.

Mijn vraag is echter hoe pak ik dit het beste aan?
Doe ik dit in allemaal verschillende potjes per groenten
of
Doe ik dit in een paar grotere verhoogde groenten bakken.
en als ik het op deze manier zou doen, hebben deze groete bakken dan een houte bodem nodig of een waterdoorlatende stof?

is het ook mogelijk komkommers en tomaten hier te kweken?
MVG
Laurens
zondag 17 maart 2013 - 17:16
pascalho

Pascalho

Hoi Laurens

Groenten kweken is een leuke hobby. Je zou kunnen gaan werken met vierkantemeter tuinzaken. Daar gan namelijk goed sla soorten in worden gekweekt. Tomaten zouden ook goed in bakken kunnen. Van zon 30 centimeter doorsnee. Komkommers weet ik niet precies denk van wel. En ga h
zondag 17 maart 2013 - 17:40
laurensvdr

Laurensvdr

Ik heb juist het dak gemeten en ik kan gebruik maken van 2.5m op 6m zodat ik nog padjes heb langs de zijkant.

Ik heb toch enkele vragen nog.
moet er een bodem in deze bakken
(en dan denk ik aan dit soort bakken = URL GEBLOKKEERD /Garden-Therapy-New-Garden-Boxes-From-Old-Wood-2436854)
maar moet hier dan : een houten bodem in? geen bodem in? een waterdoorlatende stof als bodem in?

Ook vraag ik mij af hoe hoog deze bakken moeten zijn voor mijn groenten
en hoever de verschillende groenten van elkaar geplant moeten worden.

En als je mijn situatie van mijn dak-tuin begrijpt, hoe pak ik het best mijn tomaten en komkommers aan? MVG
Laurens
zondag 17 maart 2013 - 18:27
pascalho

Pascalho

Zijn mooie bakken ja. Ik zou er onderin een worteldoek in maken zijkanten met onderkant. En als bodem latten met er tussen 3 centimeter voor de afwatering.
Als het uit de wind staat dus beschut zou je ze met stevige bamboe stokken kunnen begeleiden naar boven. Niet meer dan 3/4 trossen tomaten dan toppen. Anders is er niet genoeg voeding voor de tomaten. En goed de dieven verwijderen. Dieven zijn de nieuwe scheuten in de oksels van andere scheuten. Die halen energie weg van de plant.
Mvg
Pascal
zondag 17 maart 2013 - 19:41
Wouter2

Wouter2

Net een vraagje in de kantlijn. Hoeveel liter substraat gaat er in die bakken? Hoeveel wegen die bakken? Welk substraat ga je gebruiken? Hoeveel weegt dit per liter, hoeveel als het nat is en hoeveel extra gewicht is er als de planten volwassen raken? Kan de dakkonstructie dit aan en wat van de verzekering van het gebouw? Maak net zeker hiervan! Wouter
zondag 17 maart 2013 - 20:05
laurensvdr

Laurensvdr

de dakconstructie is geen probleem toch bedankt voor de zorgen.
als je komkommers en tomaten plant, kopo je deze dan als zaden of als grote/kleine platnjes? ik was aant het denken aan een raster te bouwen van eventueel bamboo of hout waar de de planten kunnen op klimmen. s ditc praktisch?
zondag 17 maart 2013 - 20:44
Wouter2

Wouter2

OK, het gewicht is geen probleem. Raak dan maar ambitieus. Vul bij zoeken rechtsboven "goedkope serre" in en bij deze topic zoek je onder op de bladzijde naar de konstruktie die Vennet gemaakt heeft. In zoiets kan je tomaten, peppers, komkommers etc. groeien. Als de bogen sterk genoeg zijn kan je aan de dwarshouten touwen vastmaken waaraan je planten opgeleidt worden. Wordt de garage verwarmt dan heb je dankzij de uitstraling ook nog een langer seizoen.
zondag 17 maart 2013 - 21:42
laurensvdr

Laurensvdr

is het dan de bedoeling dat ik heel het plot dat ik heb omtover en alles plant binnen mijn serre? of kunnen sommige planten daar niet tegen?
zondag 17 maart 2013 - 23:04
PottenPers

PottenPers

Dag Lauwrens,

Een mooi hulpmiddel om zelf groente te kweken is de PottenPers.
Kijk maar eens op URL GEBLOKKEERD
Kun jezelf de pootkluitjes maken.

Succes

Jans
zondag 17 maart 2013 - 23:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon