menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe 6jaar wisselteelt plan invullen

kael

Kael

Dit jaar wil ik mijn beginners moestuin volledig herrinrichten tot 6 vakken van 4x1,2m.
Ik dacht van een standaard wisselteelt schema te gebruiken met deze 6 families, die elke jaar doorschuiven van links naar rechts:

1.Wortel, 2.Vrucht, 3.Blad, 4.Kool, 5.Peul, 6.Aardappel.

Ik heb reeds heel wat opzoek werk verricht, ook in de groente en tuin enc. maar praktijk is nog wat anders.

Wie kan mijn een goede invulling geven van die 6 vakken om te starten? Liefts met optimaal gebruik met een voor of nateelt. Ik heb ook een serre 3,5x4m ter beschikking (tomaat, komkommer, paprika...). Het is een zangrond op een redelijk goed beschutte plek met ook wat bessenstruiken en laagstammig fruit in de buurt.

Ik dacht aan vak (VT=voorteelt, HT=hoofdteelt):
1: VT: plant ui of sjalot, HT; wortelen, pastinaak
2: VT: slasoorten HT: Aubergine, pompoen, courgette
3: VT: sla,selder, warmoes,... HT:andijvie, groen/roodlof
4: VT: radijs, rucola, spinazie? HT brocoli spruiten en of andere kolen
5: VT: WAT? HT:bonen/erwten suikermais
6: VT: vroege aardappelen HT: winterprei

Klopt dit een beetje?
Zijn er nog plaatsen die lang leeg zullen blijven die beter kunnen opgevuld worden?
Andere groenten die er zeker bij moeten/kunnen om goede combinatie te maken?
donderdag 28 februari 2013 - 23:11
Pieter2

Pieter2

Google eens ' velt teeltschema ', dan krijg je een excelbestand met teeltschema's met voor- en nateelt.
vrijdag 1 maart 2013 - 22:51
kael

Kael

Bedankt voor de tip, maar dit bestand heb ik al bekeken.
Het is echter niet afgewerkt, eerder een samenstelling van wat losse gegevens. Mijn vragen heb ik er niet mee kunnen beantwoorden.
zaterdag 2 maart 2013 - 22:42
Pieter2

Pieter2

De enige opmerking die ik kan hebben is bij perceel 5, dat je doperwten als voorteelt hebt en later sla en mais kunt zetten. Doperwten kan je nu al ter plekke zaaien (pas wel op voor vogels)

Wortels van doperwten/bonen laat ik altijd zitten voor de stikstoffixatie, die dan nuttig is voor je sla en mais.

zondag 3 maart 2013 - 14:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon