menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

We zijn terug vertrokken...

Ga naar meest recente reactie

Maxpowa

Tekst aangepast

Maxpowa

Jaja,

we zijn terug vertrokken, van de pepers zijn 48 varieteiten gezaaid, 70 plantjes in totaal. Ze zijn wel niet allemaal doorgekomen, maar dat is naar verwachting.

Nieuw dit jaar is een rek om de lampen op te hangen en een zelfbouw armatuur in aluminium.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Dankzij de kettingen kan de hoogte van de lampen met stapjes van 2 cm ingesteld worden. Ik denk dat dergelijk systeem door iedereen kan gebouwd worden met een beetje geduld en handigheid.

Groeten,
Steven
donderdag 1 maart 2007 - 19:06
Tim

Tim

Welke type TL-lamp gebruikt u?
donderdag 1 maart 2007 - 19:16
Maxpowa

Maxpowa

Tim,

We gebruiken Gro-Lux lampen van Sylvania, met als resultaat de roze schijn op de foto.

Steven
donderdag 1 maart 2007 - 19:47
lisa

Lisa

steven , geven de lampen genoeg warmte af -of krijgen de planten nog extra warmte?

lisa
donderdag 1 maart 2007 - 22:01
lacegarden

Lacegarden

die geven geen warmte af, wel groeilicht.
Lisa: uw brief is verzonden gisteren
vrijdag 2 maart 2007 - 10:22
Bowie

Bowie

Steven, op je foto zie ik daar een aantal bussen staan.

Gebruik je die ook voor jouw planten, zo ja wanneer en welk product dient waarvoor???
vrijdag 2 maart 2007 - 11:36
Maxpowa

Maxpowa

steven , geven de lampen genoeg warmte af -of krijgen de planten nog extra warmte?

lisa


Beste Lisa,

De lampen maken dat het iets warmer is dan normaal, de vier ballasten die er in zitten zorgen er voor dat het 10cm onder de lampen een 2-tal graden warmer wordt.
Eigenlijk is dat niet goed, veel mensen verwarmen hun peperplantjes, het zijn de zaden die warmte nodig hebben, eens de plantjes kiemen is het eerder zaak te zien dat deze niet te warm staan, hoe warmer ze staan hoe sneller ze groeien, naar boven toe wel te verstaan, ze groeien dus te langgerekt. Temperaturen tussen 15°C en 20°C zijn eigenlijk ideaal en meestal te bereiken zonder enige verdere inspanning. Bespaar je dus de kosten van verwarmen, het is doorgaans overbodig of zelfs eerder nadelig voor de zaailingen.

Groeten,
Steven
vrijdag 2 maart 2007 - 12:34
Maxpowa

Maxpowa

Steven, op je foto zie ik daar een aantal bussen staan.

Gebruik je die ook voor jouw planten, zo ja wanneer en welk product dient waarvoor???


De meeste flessen die onder in dat rek staan zijn produkten van BioBizz, namelijk Vis Mix (voedsel op basis van vis-emultie), BioGrow (groeivoeding), Biobloom (bloeivoeding), Alg-a-Mic (zeewier-extract), Root-Juice (bewortelingsbooster) en TopMax (bloeiversneller), en dit jaar ook BioHeaven (versneld de uptake van nutrienten uit de bodem van +/-5% naar +/-95%, dit zijn o.a. L-aminozuren, dit is een flesje om dit jaar uit te testen)

Biobizz is een producent die producten op de markt brengt die allen het OMRI certifikaat dragen, Ze hebben ook allemaal het EKO label van SKALL. Al hun produkten voldoen dus aan de eisen voor biologische voeding. Verder zijn ze ook gewoon goed tot uitstekend te noemen, ik ben er in elk geval fan van, moesten ze nu nog wat makkelijker verkrijgbaar zijn, dat is zowat het moeilijkste momenteel. Ze zijn niet echt goedkoop, maar als je eens kijkt naar de prijzen van synthetische voeding, dan merkt je al snel dat het eigenlijk niet zo veel scheelt.

Verder staat er nog een fles Atazyme van Atami en Hesi Hydro voeding van een hydro experiment van vorig jaar. Ook nog een fles 30% waterstofperoxide om te ontsmetten.

Momenteel gebruik ik enkel wat Alg-A-Mic als bladspray.

Jukka uit Finland schrijft de ongelooflijke 3.5 meter die zijn starfish plant haalt toe aan de ruime gift VisMix die hij gaf aan het begin van het seizoen: http://juuri.org/fatalii/?u=g&c=search&word=starfish&id=4533

Groeten,
Steven

vrijdag 2 maart 2007 - 12:50
lisa

Lisa

bedankt voor de uitleg steven, ik was al bang dat de zaden te koel staan

bedankt rita

vrijdag 2 maart 2007 - 13:14
lacegarden

Lacegarden

Steven, zijt gij landbouwingenieur?
die produkten die kunnen wij als leek toch nergens kopen.
Misschien in Halle , daar is een bio tuincentrum.
Ik heb mijn pepertjes nu ook kouder gezet, ttz: ze staan nog op dezelfde keukentafel maar mijn deuren naar de living staan nu dag en nacht open, die geeft amper nog een t) van soms rond de 20° meestal 19° (dat hanggt er ook veel vanaf hoeveel keer de buitendeur opengaat. Dus als ons Pistache veel moet plassen of niet.
grts
rita
vrijdag 2 maart 2007 - 20:28
annd6

Annd6

Ik denk dat Steven vooral ne slimme gast is

Ik heb mijn pepertjes ook gezaaid, niet zoveel soorten maar toch een 14-tal, ben heel benieuwd hoe de opkomst gaat zijn!
Ik hou ze zo warm ik kan zolang ze nog niet komen piepen maar dat is niet makkelijk zonder extra bron.
Ik zet de verwarming ook niet graag te hoog, beetje principieel voor het milieu.

Steven je gaf al een tip om ze achter de ijskast, dicht bij de motor te zetten maar die kast staat tegen de muur
Als je nog eentip hebt, of iemand anders, laat dan maar horen.
Groetjes
Ann
zaterdag 3 maart 2007 - 16:22
Maxpowa

Tekst aangepast

Maxpowa

Rita,

Zoek eens op BioBizz op Ebay, er zit zeker een verkoper op Ebay die die produkten heeft.

Ann,

Ik bedoelde de zaaibakjes boven op de koelkast te zetten boven de grille achteraan, dus tegen de muur, daar is het steeds wat warmer dan de omgeving vanwege de warmte-uitwisseling van het toestel.

Groeten,
Steven

PS. bedankt voor het kompliment
zaterdag 3 maart 2007 - 17:37
annd6

Annd6

Ja! Tuurlijk! Ik weer met mijn verstrooide kop
.....er staat er eentje in een bergruimte: onverwarmd en de andere is ingebouwd.....

Misschien de bergruimte tijdelijk bijverwarmen....kan een oplossing zijn, ik ga inieder geval eens voelen op die grille

Groetjes
Ann
zaterdag 3 maart 2007 - 18:08
lacegarden

Lacegarden

wat ook zeer goed werkt
een gewone gloeilamp, (geen spaarlamp) van 60 Watt) die zet je in een wijnkistje of een ander houten bakje

dan heb je een warmtebron, daar boven zet je een glazenafdekking: ik kan het zeer moeilijk uitleggen in het nederlands

ik zou zeggen: zo van die glazenschuifjes die je uit een frigo haalt
dus: je hebt warmte, je kan daar je zaaibakjes bovenopzetten

maar: dit is niet energiebesparend
want je moet die lamp laten branden.

ik weet dat in Frankrijk een vriend van mij een oude aquarium gebruikt, hij laat die ewoon werken , en hoe hij het dan doet: ik zou het niet kunnen navertellen, maar die plaatst daar ook een glazen legsel op en die heeft ook warmte voor weinig geld

zaterdag 3 maart 2007 - 23:17
Tine

Tine

Rita, ik denk dat je gewoon een glasplaat bedoelt. Als je nou in plaats van een gloeilamp een energie zuinige lamp gebruikt of geeft die minder warmte af?

Tine.
zondag 4 maart 2007 - 00:44
Maxpowa

Maxpowa

Ik heb zo ooit eens lopen nadenken over een oud aquarium, als je daar 15cm water in doet en er een verwarming voor aquaria in hangt, deze op 27°C zet en dan op het water een kweekbak met gesloten bodem en daarin de kweekpotjes doet drijven, dan zouden deze ook op +/- 27°C moeten zitten.

Verder geeft een spaarlamp ook wel warmte af, natuurlijk is dat wel veel minder dan een 60 watt gloeilamp. Ik zou trouwens eerst eens proberen met een 25 watt gloeilamp, dat is hetzelfde wattage als mijn warmtekabel, deze voldoet hier ruimschoots en aangezien gloeilampen zo weinig efficient zijn dat het grootste deel van die 25 watt in warmte wordt omgezet, denk ik dat het aardig in de buurt zal komen.

Groeten,
Steven
zondag 4 maart 2007 - 08:50
lacegarden

Lacegarden

die met zijn aquarium die doet dat al jaren, die loopt alle markten af en zelfs e Bay om dergelijke spullen spotgoedkoop te kunnen kopen. Die kweekt daar pepertjes , tomaten, en aubergines in.
Ik ga hem eens een paar fotos vragen.

Dan voor die bakjes met gloeilampen: als jullie willen kan ik via MP het mailadres van die mens geven, maar niet publiek op het forum, wnt dan zal hij niet antwoorden.
zondag 4 maart 2007 - 18:29
compostmeester

Compostmeester

Je kan ook een zaaikastje aanschaffen die werken op het lichtnet,ik zaai daar al jaren mijn tomatenplanten,komkommers en meloenen in,dit zaaikastje of miniserre genaamd is verwarmd en staat op de diepvriezer,s'avonds steek ik de stekker in het stopcontact zodat het kastje verwarmd is,tijdens de dag trek ik dit uit,de temperatuur blijft stabiel,en door het condensatievocht hoef ik geen extra water te geven,het is me al elk jaar gelukt,dit jaar heb ik stekjes van chrysanten genomen en in het kastje uitgeplant,benieuwt of deze ook vlug zullen bewortelen.Verder gebruik ik geen producten om de planten vlugger te laten groeien,maar tijdens de groei geef ik wat verdund (met water) perculaatvocht bij,een natuurlijke meststof,gemaakt door de compostwormen. [afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 4 maart 2007 - 23:47
jumperke

Jumperke

die stekjes van chrysanten hebben geen zo'n warmte nodig wij zetten ze gewoon in de serre waar het ongeveer 18 graden is en we geven ze wat water en die wortellen vrij snel(wij doen geen stekpoeier aan de chrysanten)


groetjes jerko
maandag 5 maart 2007 - 19:37
lisa

Lisa

steven jou zaden zijn goed uitgekomen -allemaal,hoe groot moeten de plantjes zijn? bevoor ik ze in andere potjes plant?nu zijn de pepers ca, 3cm hoog

groetjes lisa
donderdag 8 maart 2007 - 18:50
Maxpowa

Maxpowa

steven jou zaden zijn goed uitgekomen -allemaal,hoe groot moeten de plantjes zijn? bevoor ik ze in andere potjes plant?nu zijn de pepers ca, 3cm hoog

groetjes lisa


Beste Lisa,

Ik heb weinig ervaring met verspenen, daar ik steeds per twee zaadjes in aparte bakjes zaai en de plantjes dus redelijk lang onaangeroerd blijven.

Ik zou zeker wachten tot de eerste echte blaadjes verschijnen, daarna voorzichtig losmaken.

Groeten,
Steven
donderdag 8 maart 2007 - 19:00
lisa

Lisa

bedankt ,ik zal zeker nog wachten

groeten lisa
donderdag 8 maart 2007 - 19:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon