menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Starten met moestuin

Ga naar meest recente reactie

maarten_09

Maarten_09

In maart verhuizen we naar onze nieuwe woning. We willen starten met een moestuin maar hebben eigenlijk geen ervaring. Er zijn twee stukken van elk ongeveer 20 vierkante meter.

Graag hadden we wortelen, sla, spinazie, aardappelen, broccoli, look, ui en aardbeien gekweekt. Kan dat op die oppervlaktes? Welke zetten we best bij elkaar?

Bonen, tomaat en dergelijke staan ook op het verlanglijstje maar dat zoudn we in potten telen.

We zijn ons nog volop aan het inlezen maar weten dat we hier zeker al bruikbare tips zullen krijgen
zondag 25 november 2012 - 12:47
Snuitje

Snuitje

start klein.
Het planten en zaaien in een groententuin is heel leuk en doe je meestal met de volle goesting. Maar daarna komen maanden van onkruidvrij houden, hier steek je veel meer werk in en het is ook veel minder leuk. Misschien met 1 van de 2 stukken beginnen en het ander stuk houden om composthoop te maken of kipjes te houden.

Probeer een vruchtwisselingsysteem op te starten. Zo kan je veel ziektes voorblijven. Hier vind je wel voorbeelden van op het internet.
zondag 25 november 2012 - 17:34
maarten_09

Maarten_09

Kippen hebben we al en verhuizen mee. Ik weet dat onkruid vrij houden lastig is, maar dat nemen we er graag bij
zondag 25 november 2012 - 20:17
maarten_09

Maarten_09

Hallo,

Ik heb vandaag een beetje zitten denken, opzoeken, plannen,...

Maar nog een vraag ivm wisselteelt.
Stel dat we ipv 4 vakken, 3 vakken nemen, lukt dat ook?

Voorlopige planning:
In het eerste stuk:
tomaat, sla en wortel

In het tweede stuk:
Aardappel, broccoli, spinazie


Wat denken jullie?!

Bedankt alvast voor jullie mening..
dinsdag 27 november 2012 - 16:21
bakbeest

Bakbeest

Er staat enorm veel op het web over wisselteelt,en waarom dat belangrijk is.
Misschien is een vierkante meter moestuin eerst eens leuk om te proberen?
Of op die basis te starten.Al doende leert men.
Ikzelf heb 5 vakken,en alles schuift een jaar later op.Zo heb ik 1x per 5 jaar hetzelfde staan op een stukje.
Sla,tomaten,pepers,paprika's ,en courgettes staan in bakken bij mij. Pomoenen en komkommers zet ik altijd tegen de heg,dan kunnen ze zich daar in slingeren.
vrijdag 28 december 2012 - 12:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon