menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meloen

Ga naar meest recente reactie

an

An

kan je meloen ook zaaien ,zo ja hoe moet dat dan en kan je hem dan gewoon opeten.
ik heb dat nog nooit gedaan ik dacht aan een galia meloen een zoete.
en neemt dat veel plek in.
gr an
vrijdag 23 februari 2007 - 11:08
Victor44

Victor44

An,om meloenen te zaaien is het nog veel te vroeg! Je moet ook best een serre hebben,anders kan je ze zeer moeilijk kweken.Ik heb er verleden jaar zeer mooie gehad in de tunnel,maar ja daar staan ze goed warm en hebben ze geen last van regen en slecht weer.
Grtjs Mia
vrijdag 23 februari 2007 - 18:15
an

An

nou dan houd het voor mij al op ik heb geen serre ik wou het gewoon in mijn tuin doen .
ik wou nu ook nog niet zaaien het was zo maar een vraagje, ik dacht als het lukt is dat goed koper als ze in de winkel halen we zijn namelijk verzot op die galia meloenen.
snik, snik, snik.
gr an
vrijdag 23 februari 2007 - 22:43
jumperke

Tekst aangepast

Jumperke

ik heb anders wel een ideetje mijn oma kweekte er vorig jaar gewoon op buitengrond ze zette de plantjes buiten en zette daarrond 4 stokken zodat het als een vierkant of rechthoek is(opgepast geef per plant wel wat ruimte ongeveer 1m²)rond die stokken spande ze restjes plastiek bijvoorbeeld doorzichtige zakken van kippevoer(maar geen doorzichtige plastiekzakjes uit de winkel)op de bovenkant legde ze ook plastiek(let erop als het warm weer is de plastiek een beetje openleggen en 's nachts weer dichtleggen voor de kou) en tussen de plantjes legdde ze ook wat stro en zo kweekte mijn oma vorig jaar meloenen ze had er behoorlijk veel zelfs. Let erop als je plastiek rond de stokken spant dat je niet teveel spleetjes tussen laat.

P.S.:als je niet aan zo'n restjes plastiek geraakt dan is dat geen probleem.In alle tuincentra verkopen ze tunnels van plastiek die kosten ongeveer 10 euro en je kan er nog veel andere dingen onder kweken ook.Deze oplossing kost je dan wel iets maar dit gaat lang mee.Bij als je je meloenen iedere keer moet kopen kom je toch veel goedkoper uit door ze zelf te kweken(let er ook op dat je bij warme dagen de tunnel verlucht en 's nachts uiteraard weer dichtdoet zodat de planten niet verbranden.)
Als de zomer teneinde loopt en het meloenen moment voorbij is dan moet je de plastiek van je tunnel mooi openleggen en afwassen en laten drogen en voordat je de plastiek opplooit om op te bergen ze wat inpoederen met talkpeoder zo gaat de plastiek extra lang mee.En kan je het jaar daarna weer lekkere meloenen kweken.Ik hoop dat ik je nu geholpen heb met deze uitleg.Als het meloenenmoment er is laat me dan iets weten of het lukt.


groetjes jerko!!!
zaterdag 24 februari 2007 - 11:48
brompie

Brompie

voor kleine oppervlakten kan je ook bij de doe het zelf doorzichtig tafelplastiek kopen.
breed 1,40 meter ongeveer 3 euro per meter, handig spul omdat je het per meter kan kopen.
Groeten Brompie
zaterdag 24 februari 2007 - 20:13
an

An

plastic is geen probleem dat heb ik dat dikke doorzichtige, maar ruimte is eerder een probleem.
het zal wel veel ruimte innemen om meloenen te kweken.
wil ook kalabassen kweken en dat is ook al zo veel ruimte als het eindelijk is lukt vorig jaar lukte het ook niet.
maar we gaan het weer proberen.
gr an
zondag 25 februari 2007 - 21:08
jumperke

Jumperke

Hoe groot is je oppervlakte?
maandag 26 februari 2007 - 16:18
an

An

mijn tuin is 7meter bij 5meter intotaal.
tuin is 1 x 1meter bij 3 en half en 1 x 1 meter bij 4 enhalfen daar staan in dat eerste stukje 1 hibiscus 5 planten pioenen, sering en een aardbeien bed van 1 bij 1 meter.
andere kant staan camelia 2 seringen, vlinderstruik, hibiscus en hortencia, tuingeranium van die ouder wetse amerikaanse sering en veel bollen.
wil je een indruk hebben klik dan op help en vul dan naamplaatjes in dan zie je mijn tuin 2 kanten
gr an
maandag 26 februari 2007 - 18:35
an

An

niet op help drukken maar op zoeken , naamplaatjes voor potten zaad of zo iets,
daar heb ik een paar fotos van mijn tuin,
anders stuur ik morgen wel een foto nou is het te donker om te nemen
gr an
maandag 26 februari 2007 - 18:39
brompie

Brompie

An
Op www.easyplant.nl schrijven ze dat zij een meloenen soort hebben die goed tegen de kou kan
deze firma zit in Zwijndrecht.
Kijk maar eens op die site
Grt Brompie
dinsdag 27 februari 2007 - 18:54
an

An

ga wel even kijken
gr an
dinsdag 27 februari 2007 - 18:55
Eve

Eve

Ik heb vorig jaar charentais in een aarden pot van 45cm of zo gekweekt, hubby had per ongeluk een plantje meegebracht dat in de serre moest (maar we hebgen geen serre). Stuk doorschijnend plastiek dat anders de vuilbak in moest er rond gebonden, steunend op wat stokjes, die er alleen af ging als het echt heet was. Ik heb wel een erg warme tuin. 4 kleine meloentjes, lekker zoet, zijn rijp als ze eraf vallen. Ik heb nu al zaadjes gekocht om het over een tijdje weer te proberen met een zelfgemaakte constructie op ons volkstuintje. Vorige week heb ik watermeloenzaadjes gezaaid in huis en die zijn al allemaal uitgekomen, dus ik leef in hoop!
Veel success.
maandag 16 april 2007 - 23:21
an

An

succes eve
misschien dat ik het ook nog ga proberen , moet even kijken.
an
donderdag 19 april 2007 - 03:32
an

An

succes eve
misschien dat ik het ook nog ga proberen , moet even kijken.
an
donderdag 19 april 2007 - 03:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon