menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sla zaaien

Ga naar meest recente reactie

jumperke

Jumperke

Beste mensen,ik heb een vraagske wanneer kan je het beste sla zaaien om buiten te zetten.


groetjes jerko
donderdag 22 februari 2007 - 11:34
andre

Andre

jumperke welkom.

Voor de lenteteelt kan je half februari onder koud glas zaaien. Meestal wordt de lenteteelt in zaaibakjes of perspotjes gezaaid en na een week of vijf, zes zonder verspenen buiten uitgeplant. Vooral de vroegst uitgeplante planten dek je best af met gaatjesfolie; zo groeien ze sneller. Op warme mei- en junidagen moet je de folie wel wegnemen.

In de tweede helft van maart kan je ook in de vollegrond zaaien. Je kan dan ter plaatse zaaien, later uitdunnen en het dunsel ook nog eens uitplanten.
donderdag 22 februari 2007 - 11:49
hugo

Hugo

met tweede kerstdag gezaaid, begin januari verspeend in kleine potjes (4cm) en op 1 februari overgeplant in 2literpotten,,, zien er nu zo uit

groetjes

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 22 februari 2007 - 19:58
andre

Andre

Dit ziet er veel belovend uit hugo

andre
donderdag 22 februari 2007 - 21:49
jumperke

Jumperke

staan die plantjes in aarde van buiten?
vrijdag 23 februari 2007 - 10:06
Bowie

Bowie

Sla lukt bij mij bijna nooit, tenzij ik ze direct buiten kan zaaien.
Ergens moet ik dus iets fout doen. Ik had er rond het nieuwe jaar ook weer sla gezaaid, onder een plastiek deksel bij een temp. van ong. 10°.

Ik kreeg alleen uitgerekte stengeltjes die omvielen en wegrotten. Ik heb die dan maar weggedaan.

Gisteren weer een nieuwe poging gedaan.

De stekaarde goed nat maar niet doornat gemaakt. De aarde dan lichtjes aangedrukt en dan de zaadjes eropgelegd. Lichtjes bedekt met aarde. Ik heb er nu geen deksel opgelegd, en staat weer bij ong. 8à10°. Het zaad is sla 'Hilde' en sproetjessla (deze is van vorig jaar van Peter Bauwens).

Doe ik nu iets verkeerd???
vrijdag 23 februari 2007 - 12:38
andre

Andre

Sla mag niet te warm gezaaid worden en voor vroege sla is meikoningin het ras.

andre
vrijdag 23 februari 2007 - 13:15
hugo

Hugo

die plantjes staan in een mengsel van helft tuingrond en de helft goed verteerde compost,, bovenaan een laagje van 2cm pure compost en daarin planten,, zaaien doe je in 'zaai en stekgrond' volgens aanwijzingen hiervoor vermeld in de verschillende antwoorden en het ras dat ik zaai is inderdaad 'meikoningin',, daarna schakel ik over op 'appia'
de andere is de gewone rode en groene krulsla 'lollo bionda en lollo rossa'
vandaag heb ik mijn verspeende eikebladsla in potten gezet

groetjes
vrijdag 23 februari 2007 - 16:22
jumperke

Tekst aangepast

Jumperke

ik heb mijn sla gisteren in huis gezaaid boven de verwarming denk je dat het verstandiger is om de potjes nu in de veranda te zetten waar het maar 15 graden is of kunnen die blijven staan


grts jerko
vrijdag 23 februari 2007 - 16:34
hugo

Hugo

direct naar de veranda verhuizen, boven de verwarming is veel te warm,, 10 à 12° is meer dan genoeg, en gedempt licht, anders schieten ze te spichtig op

groetjes
vrijdag 23 februari 2007 - 17:43
jumperke

Jumperke

bedoel je met gedempt licht geen direct zonlicht?
vrijdag 23 februari 2007 - 19:11
hugo

Hugo

inderdaad

groetjes
vrijdag 23 februari 2007 - 19:18
andre

Andre

Dit is de bedoeling geen direct zonlicht

andre
vrijdag 23 februari 2007 - 19:18
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Ligt het dus niet aan mijn methode van zaaien, maar aan het ras??


André, heb hier net in jouw blog gelezen over de koude bak. Kan ik mijn sla dan nu ook al in zo'n bak buiten zetten of is dat nog te koud? Ik kan ze wel op een tablet onder een afdak zetten.
zaterdag 24 februari 2007 - 13:54
andre

Andre

Bowie.

Nu kan je sla in de koude bak planten als het soms nachrvorst voorspeld wordt dek de ramen af met rietmatten of iets anders

andre
zaterdag 24 februari 2007 - 14:15
hugo

Hugo

één maand later, bijna gereedvoor consumptie



[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes
dinsdag 20 maart 2007 - 19:31
lacegarden

Lacegarden

Bowie,
ik heb je een champignonsdoosje vol met jonge slaplantjes meegegeven. Hoe is het daar nu mee?
Wij hebben al mooie kroppen, ze staan in de serre. Mijn kleine planjtes die ik na uw bezoek uitgeplant heb in potten doen het ook heel goed.
Ik zaai iedere veertien dagen , zo hebben we altijd verse sla. Wij eten iedere avond sla met andere groenten. Mijn man heeft het eindelijk mij afgeleerd om sla aan het einde van iedere avondmaatlijd te eten. Ik heb dat zo in frankrijk altijd gedaan. Dus: het is nog sla gebleven maar wel tijdens de maaltijd.
dinsdag 20 maart 2007 - 20:36
Bowie

Bowie

Bij thuiskomst heb ik er direct een deel uitgehaald en apart opgepot. Ze doen het momenteel heel goed. Ben eigenlijk vergeten te vragen, is het gewone kropsla??

Eindelijk is er bij mij nu ook sla aan 't bovenkomen, groene eikenblad, rode sla & raketsla.
dinsdag 20 maart 2007 - 21:20
lacegarden

Lacegarden

Tania, ik weet het niet want ons Pistache heeft eens opgesloten gezeten in de serre , ik was vergeten dat die bij mij in de serre was. Die heeft dan heel veel etiquetten uit die champignonsbakjes gehaald. Dus dat zal gokken worden.
woensdag 21 maart 2007 - 10:26
jumperke

Jumperke

wie is Pistache?
woensdag 21 maart 2007 - 20:19
lacegarden

Lacegarden

mijn beagel
woensdag 21 maart 2007 - 22:10
jumperke

Jumperke

ahzo mooie honden zijn dat wij hebben een labrador wendy en een langharige poes(rost met wit) deze heet filou
donderdag 22 maart 2007 - 20:09
Valentin

Valentin

Vanaf nu kun je sla zaaien onder beschutting.
Als je sla zaait dan nooit bij hogere temperaturen dan 20°C.
Dan kiemt deze gewoon niet.
Uitplanten kan ook. Oppasen voor slakken en vogels. Daarom best een net of gaatjesplastiek erover.

mvg,
Valentyn
vrijdag 30 maart 2007 - 19:20
lacegarden

Lacegarden

Valentin,
wij hebben sla tussen onze bloemkolen involle grond gezet. Ze doet het goed. Zelf gezaaid binnen in potjes in januar;, dan nadien uitgeplant in potjes en in de serre gezet. Nu staat ze een week buiten en doet het goed. De andere plantjes staan onder een serretj van Lidl , in volle grond en dan nog een deel in de serre. Ik heb wel van die oude soorten genomen omdat die niet allemaal in één keer klaar is.
vrijdag 30 maart 2007 - 19:31
Valentin

Valentin

Rita,

Hoeveel plaats heb je tussen de bloemkolen?
Nu is alles nog misschien klein, maar straks als de bloemkolen groeien, zul je van de sla niet veel meer zien.
Sla is een gemakkelijke groente. Je moet persee niet aan vruchtafwisseling doen voor alle samengesteldbloemigen, waartoe sla behoort.
Dus in tegenstelling tot de (ui-achtigenPrie enz, kruisbloemigen (kolen en rapen), schermbloemigen (wortelen,enz), nachtschadigen(tomatenpepers en aardappelen)en vlinderbloemigen, waaronder de boon en erwt.)
Maar je moet toch de plaats hebben om deze tot hun volledige ontwikkeling te laten komen.
mvg
Valentyn
vrijdag 30 maart 2007 - 20:47
lacegarden

Lacegarden

niet veel hoor, dat is met meite 1 volle rij. Wij eten iedere dag sla, dus dat is hier niet van dat het grote mannen moeten worden. We zullen die zeker zeer vlug opeten, het was om de rest van de plantjes weg te krijgen. Ik heb er al heel veel uitgedeeld ook.
zondag 1 april 2007 - 19:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon