menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Radijsjes mislukken

Ga naar meest recente reactie

Eniavaswen

Eniavaswen

Hallo,

Ik heb al een paar keer radijsjes gezaaid, maar het mislukt telkens. Ik krijg veel blad, maar geen mooie bolletjes. Af en toe wordt er eens ééntje goed, maar de rest blijven zo van die spichtige dingetjes.
Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe? Ik duw de zaadjes heel lichtjes in de grond en verder doe ik er niks aan.

Groetjes, Karen
dinsdag 19 juni 2012 - 09:07
lentemode

Lentemode

Het radijsjeszaad moet je beslist heel ondiep zaaien, lichtjes met grond bedekken...
Dat deed je al !
Ik denk dat het tijdstip en de grond er veel toe doet.
Radijzen zaai je best in het prille voorjaar, nooit in de zomer, in augustus kan je het nog wel een keer proberen...
Als kind mocht ik altijd radijsjes zaaien... Een traditie zo hol als een voze radijs !
Maar ik geef eerlijk toe: ook hier regelmatig mislukte radijzenoogst: aangevreten, te laat gezien dat ze gaar waren, enz.
Wist je dat je ook fris loof en later de nog groene zaaddozen als knapperige toevoeging door de salaad kan mengen ?

Groetjes,
Mia
dinsdag 19 juni 2012 - 10:25
Eniavaswen

Eniavaswen

Misschien ligt het aan de grond... hoewel ik met andere groenten minder problemen heb. Mijn bloemkool en broccoli was heel geslaagd, sla, spinazie, erwten, boontjes,.... Alleen de radijsjes willen niet mee.
Er wordt inderdaad gezegd dat het zo makkelijk is om te zaaien, maar in praktijk...
Goeie tip van dat loof, kan ik er nog iets mee doen.
dinsdag 19 juni 2012 - 13:11
driesenco

Driesenco

hier lukt het ook nooit, loof groeit als kool, maar vruchten komen er zelden aan
wel erg zware grond hier
dinsdag 19 juni 2012 - 13:20
BOSVROUW

BOSVROUW

Idemdito!
dinsdag 19 juni 2012 - 16:06
kenny001

Kenny001

ik zaai hier het hele jaar door radijzen en geen problemen gehad bemest het wel niet heel fel het stukje van de radijzen
dinsdag 19 juni 2012 - 18:04
Boerke

Boerke

Ik zaai ook het hele jaar. Maar nooit in hetzelfde jaar op dezelfde plaats. Ik zaai steeds van die volledige rode ronde.
Waar ik wel last mee heb. Met winterradijzen . Rammanassen genaamd. Die worden steeds hol en rot van binnen.
dinsdag 19 juni 2012 - 19:37
Pieter2

Pieter2

Het probleem is simpel. Er zit teveel stikstof in de grond. Stikstof zorgt voor de bladgroei, daarom gaan je kolen, sla, etc. zo goed... Radijsjes moeten minder stikstof hebben. Kalium is belangrijk voor de knolvorming.

Kies er eens voor een stuk grond niet te bemesten en volgend voorjaar daarop je radijzen te kweken. Eventueel wat patentkali (minerale meststof) kun je ook geven.

dinsdag 19 juni 2012 - 21:44
kenny001

Kenny001

ja ik zaai gewone radijzen spanish black rounds en watermeloen radijzen en geen problemen tot nu toe ga volgende week breakfast zetten wel altijd op andere plaats
dinsdag 19 juni 2012 - 22:25
Gespeel

Gespeel

Hoeveel dagen na het zaaien moet je wachten om radijzen te oogsten? Ik denk dat ik het zelfde probleem heb. Veel loof maar nog geen radijzen onderaan. En ik wacht en wacht maar. Maar misschien komen er nooit nog radijzen aan. Of wel?
woensdag 20 juni 2012 - 10:46
Eniavaswen

Eniavaswen

Bedankt Pieter voor de tip. Dat zullen we zeker eens proberen. Misschien moet ik toch maar eens een bodemanalyse laten maken, want ik heb eigenlijk geen idee hoe mijn grond eraan toe is.
@ Gespeel: Dat probleem dat ik dus ook, maar ik denk niet dat het nog goed komt. Je ziet wel snel het verschil tussen veel blad en een knolletje dat aan het groeien is.
donderdag 21 juni 2012 - 08:20
Tarragon

Tarragon

Ik heb het probleem ook. Geen radijsjesvorming, maar wel blad.
Ik heb ze vorig jaar dan maar laten staan en genoten van de fijne witte bloemetjes. Dat is ook iets.

En dat terwijl ik eigenlijk niet eens zo een fan ben van radijsjes. Maar ik had het zaad gratis gekregen en mijn man lust het wél.

Volgende keer inderdaad eens proberen met minder rijke grond. Danke voor de tip.
donderdag 21 juni 2012 - 12:50
miriam

Miriam

oh dan kun je geen radijzen kweken in een moesbak want die is gevuld met rijke potgrond (wel voor groenten)??
dinsdag 26 juni 2012 - 20:05
kenny001

Kenny001

ik zou het in ieder geval toch een keer proberen want denk dat dit in sommige gevallen wel moet lukken want ik heb nu radijzen staan op mest rijke grond en die doen het toch wel goed
dinsdag 26 juni 2012 - 21:31
Pieter2

Pieter2

Mestrijke grond is een nieuwe term voor mij. De ene mest bevat meer stikstof dan de andere. Groentenpotgrond zal wel ideaal zijn, kijk eens naar de NPK waarden op de zak potgrond. Ideaal zou NPK 6-3-12 zijn voor radijzen. Zolang je N maar niet 20 is ofzo...
woensdag 27 juni 2012 - 19:33
miriam

Miriam

haja ik had special potgrond voor groenten gekocht
één met cocosvezel en één zonder.

deze eerste werd zelfs aangeraden door de verkoper van de moestuinbakken.

maar ik denk er nu toch aan aan te mengen met gewone aarde

woensdag 27 juni 2012 - 19:59
Gespeel

Gespeel

Ik heb in bloemaarde gezaaid. Van het "merk" Goed Gezien van Aveve, de goedkoopste potgrond die ze hebben maar die toch nog erg duur is... Dat is eigenlijk hun witte product.

En er groeit geen enkele radijs in. Ze kiemden supersnel, zijn reuzenplanten geworden maar geen enkel knolletje.

Ik heb nu mijn konijnen blijgemaakt met al het loof.

Het bleek geen goed idee radijs zaaien in potgrond.
vrijdag 29 juni 2012 - 22:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon