menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Larven in bladeren

Pieterke67

Pieterke67

Ik stelde deze week vast dat er bruine plekken op de selder kwamen, maar wist niet direct wat het probleem was. Ik dacht misschien wat brandschade door de felle zon.
Nu vandaag blijkt het snel uitbreiding te nemen en bij nadere inspectie blijken er larven (ze lijken op maden) binnen in de bladeren te zitten.

Ik zit te denken aan mineervlieg, maar eigenlijk maken ze geen echte gangetjes. Het zijn eerder plekken op de bladeren die wak worden en rotten. Er komt zelfs een zwarte schijn op. Je ziet de "worpjes" echt zitten en bewegen in het blad.

Weet iemand wat dit kan zijn en vooral wat ik eraan kan doen? Liefst geen insecticiden, tenzij het niet anders kan. Je ziet de selder aftakelen dag na dag...
woensdag 30 mei 2012 - 00:03
Pieterke67

Pieterke67

Niemand?
woensdag 30 mei 2012 - 22:36
Tjoolaere

Tjoolaere

Ik heb ieder jaar hetzelfde voor op lavas (wilde selder noem ik dat, heeft een uitgesproken seldersmaak, een paar blaadjes bij soepbereiding is voldoende)/ Vermoedelijk is het seldervliegje de veroorzaker. Zelf controleer ik zeer regelmatig dit struikje (is doorlevend) en knip de aangetaste blaadjes af en vertrappel die.
Als u veel selder staan heeft, vrees ik dat een insecticide zal nodig zijn, liefst een met korte nawerking.
donderdag 31 mei 2012 - 18:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon