menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Moestuin

MarnixL

MarnixL

Reeds langere tijd had ik mij opgegeven voor een volkstuintje. Deze week kreeg ik een perceel toegewezen. Nu had ik graag geweten met wat ik het best kan beginnen alvorens te planten en te zaaien?. Het perceel ligt nu braak. Wanneer kan ik best spitten? Moet ik compost inwerken? Moet ik bemesten?
dinsdag 6 februari 2007 - 19:04
andre

Andre

Marnix L

Welkom Eerst en vooral veel plezier met u volkstuintje Wat het spitten aan gaat dit kan je stillentjes aan beginnen als het weder het toelaat nooit spitten bij vries weer of te natte grond. Je kunt bij het spitten dan ook compost of goerd verteerde stalmest toevoegen. Als je nog wat raad wil bekijk eens mijn blog biologisch tuinieren. Veel geluk met u prachtige hobby

andre
dinsdag 6 februari 2007 - 19:41
martine

Martine

blij voor jou dat je kan starten met je moestuintje.
je zal zien , dit geeft je veel voldoening en erg lekkere groenten!
succes en plezier ermee!
Martine
woensdag 7 februari 2007 - 12:31
compostmeester

Compostmeester

Steeds meer mensen verkiezen om een moestuintje aan te leggen,om zo terug de smaak van echte groenten terug te krijgen,de zelfgeteelde groenten hebben niet meer alleen meer smaak,maar ze bevatten ook geen sporen meer van sproeistoffen,ze zijn dus beter voor de gezondheid. Maar wat je vraag betreft,kan ik in de voetsporen treden van wat Renee schreef,alleen zouw ik je aanraden,na het spitten pas compost toet te voegen en licht onderwerken,als je nu compost gaat toevoegen en onderspitten,zitten de waardevolle bacteriën te diep,en kunnen bij gebrek aan zuurstof sterven,en zo gaan het waardevol bodemleven verloren,Ook kan je het beste de schadelijke en dure bestrijdingsmiddelen vermeiden,als ook de dure Chemische meststoffen,deze vernietigen het zo broodnodige bodemleven. Als je toch moet bijbemesten,gebruik dan compost of een natuurlijke organische meststof.
ik kan je nog vermelden dat er een alternatief bestaat voor stalmest,namelijk gedroogd koemest,puur natuur,bevatten geen onkruiden,maar een nadeel is de dure aankoop van de zakken.
Als je de plaats moest hebben,kan ik je aanraden om een compostsysteem te zetten,en zo je keuken en tuinafval te verwerken tot een rijke en goede bodemverbeteraar.
Veel succes,

De compostmeester

PS; meer info over het composteren?Breng eens en bezoekje aan mijn blog:

www.bloggen.be/compostmeester

Meer info en tips over tuinieren?Ook hier kan je terecht op mijn blog:

http://blog.seniorennet.be/tipsentruksvandehobbytuinder
zondag 11 februari 2007 - 16:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon