menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn eerste eigen moestuintje dus graag advies

Ga naar meest recente reactie

Hilde1741

Hilde1741

Onze tuin is nu een beetje in orde en ik heb nu een beter zicht op welk stuk nu juist mijn moestuintje wordt. Nu ben ik aan het nadenken over hoe ik het zal gaan indelen. Als jullie het goed vinden plaats ik hier graag een paar foto's en dan hoor ik graag jullie mening!
Graag zou ik werken met verhoogde bakken die ik zelf zou maken. Enerzijds omdat me dat handig lijkt, anderzijds omdat er nogal veel putdeksels liggen.
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
Ik dacht dicht tegen de heg aan aan de straatkant iets te maken wat wat overkappend werkt voor tomaten en paprika's. Verder wil ik nog een paar soorten boontjes en peultjes, wat sla en spinazie, radijsjes, komkommer, krootjes, knoflook, pijpajuintjes en nog wat klein grut.
's Ochtend heeft het lapje goed wat zon en vanaf wat later op de namiddag is er terug veel zon + avondzon. De straatkant is noordkant. Waar de fruitboompjes staan is het westen.

Alle commentaar is welkom !!
maandag 20 februari 2012 - 13:47
Hilde1741

Hilde1741

Oh my, ik ben al erg benieuwd naar jullie reacties!
maandag 20 februari 2012 - 13:48
Eniavaswen

Eniavaswen

Hey, ik ben zelf ook beginnend moestuinier en vandaar nog erg bezig met het uitzoeken wat ik waar moet zetten en welke zorgen alles nodig heeft. Zelf bakken maken lijkt me wel heel leuk. Je zou ook eens kunnen kijken in bouwmarkten enzo. Tegenwoordig is de vierkante moestuin erg in de mode en kan je overal bouwpakketten krijgen. Ik heb al gemerkt dat er bij zijn tegen een hele schappelijke prijs. Dan kan je afwegen of die dingen opwegen tegen de materiaalkost en het werk om het zelf te doen.
Verder is het ook belangrijk om te kijken welke groenten echte zonnekloppers zijn. Zoals tomaat, courgette, komkommer,... die hebben min 6u zon per dag nodig.
Ik heb zelf een paar boekjes gekocht met plantenfiches die me helpen om alles goed te plannen. Want ik heb vorig jaar gemerkt dat een planning maken op voorhand wel belangrijk is. Daarnaast kijk ik ook vaak op het forum wat anderen doen, daar leer ik ook veel van.

Ik ben alleszins heel benieuwd naar het vervolg.

Groetjes, karen
dinsdag 28 februari 2012 - 10:31
Hilde1741

Hilde1741

Dag Karen,

Bedankt voor je antwoord. Leuk te horen van een mede-novice
Ik ben er tintussen wel al uit dat ik zal gaan werken met 4 bakken 40cmhoog en 1.2 op 1.2m meten en 2 van 20 cm hoog en 1x1m. Ik ga ze uiteindelijk waarschijnlijk niet zelf maken, al denk ik dat je het zelf steviger kan met dikkere planken en een dikker paaltje (voor in de hoeken), maar het gemak van bouwpakketten spreekt mij momenteel sterk aan wegens verder niet zoveel tijd om te prutsen buiten het werk, de studie en het huishouden.

Alleen ben ik nu dus nog aan het zoeken naar de beste samenstelling voor de grond die in de bakken zal gaan. Want puur potgrond vind ik nogal duur. Maar welk mengsel is het beste ? Potgrond + turf + compost ? Of moet er ook champignonmest bij of nog iets anders? Cocopeat?

Die planning daar ben ik nog niet klaar mee. Ik heb wel al een lijstje met de dingen die ik zou willen planten, maar staat nog niet vast en is ook nog niet echt mooi gepland.

Wat zet jij allemaal Karen ?
dinsdag 28 februari 2012 - 19:33
Laura261281

Laura261281

Ah, wat fijn. Ben niet de enige. Ik start ook dit jaar voor het eerste met een tuintje.
Ik heb wel iets ervaring, maar nog niet erg veel.

Ik denk dat het het beste is om eerst te bedenken wat je wil zaaien/planten, dan kan je van daaruit een verder plan maken.
Op de zadenpakjes staat wanneer het ongeveer geplant moet worden en of ze veel zon nodig hebben of niet. Je kan eventueel ook alvast iets binnen in de vensterbank voorzaaien en later buiten zetten.

Iik had vorig jaar een babykomkommer gepland (vraag me niet welk ras hoor!!) en daar heb ik vreselijk veel van gegeten.

Je had het in je eerste bericht over iets maken om je planten aan vast te zetten, maar bedenk wel dat je de zon dan niet weg haalt!!

Een bamboe stok om iets tegen aan te laten groeien werkt ook!!

Laura
woensdag 29 februari 2012 - 15:59
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik ben vertrokken vanuit de beschikbare ruimte. Ik heb twee stroken van ong 5 m². Eén is heel zonnig, de andere halfschaduw. Die heb ik in vakken verdeeld van ong 50x50cm en in elk vak ga ik iets anders zetten.
Nu staat er al look, dat gaat heel gemakkelijk. Verder heb ik 2xbloemkool, broccoli, sla, tomaat, boontjes (ook makkelijk), snijbiet, radijs, wortel, erwtjes, courgette, komkommer, maïs, koolrabi. Ik ga van alles maar een paar exemplaren kweken, vooral omdat ik die variatie wel mooi vind en omdat ik het in eerste plaats leuk vind om het te proberen.
Om heel ons gezin van groenten te voorzien heb ik niet genoeg plek.
Ik heb onlangs een boekje gekocht over vierkante meter tuinieren en dat vind ik wel heel duidelijk en interessant.
donderdag 1 maart 2012 - 08:35
Hilde1741

Hilde1741

Volgens het plan heb ik zo een 60m2, maar in werkelijkheid valt daar redelijk veel vanaf. En uiteindelijk heb ik beslist om met bakken te werken. Dit om het echt spitten een beetje te voorkomen en om er ook een beetje structuur in te brengen. Bij mij is het ook echt om het tuinieren als hobby te doen. Ik heb niet de ambitie om alleen groentjes uit de tuin te eten, maar ik vind het wel leuk om alles te zien groeien en veranderen, ervoor te zorgen dat alle gewassen het goed hebben en dan heerlijk te kunnen smullen als het wat opbrengt.

Ik wil een paar koolsoorten proberen, maar zeker ook sla en boontjes, radijsjes, tomaten en paprika's, krootjes, aardappelen, pijpajuintjes, look en komkommer. Aardbeien was me vorig jaar al vrij goed gelukt in simpele langwerpige bakken, dus die ga ik zeker opnieuw proberen, hopelijk hebben ze het goed overleefd. Tot nu toe deed ik alles in grote plastieken potten, maar nu de tuin vorm heeft gekregen en ik er echt een apart hoekje voor heb ga ik het in grote bakken doen.

We hebben verder ook wat bessen staan en heb nu drie leifruitboompjes. Nu enkel nog beslissen hoe ik het het beste aanpak. Leg ik worteldoek op de stukken waar op gelopen zal gaan worden met daar schors over ? Of is dat worteldoek niet nodig ? Maar worteldoek lijkt me niet zo handig rond de struikjes en de leiboompjes, want die moet ik toch via de ondergrond gaan voeden. Ook nog niet zeker welke mengeling van grondstof ik ga gebruiken in de bakken. Puur potgrond lijkt mij te duur en ook niet nodig, maar waarmee meng ik die grond dan het beste ? Molm? Turf ? Compost ? Champignonnemest ?
donderdag 1 maart 2012 - 08:53
mazzel

Mazzel

hoi ik ben 14 jaar en heb een meostuin vanaf min7 jaar. ik zou wortel doeklggen hoor dan heb je aan de paadjes minder werk. je kan wortel doek mooi uit knippen om rond een plant te doen hoor. Verder zou ik de gewone grond nu mengen met compost en dan volgend jaar juist voor de winter of juist in het begin van de winter zou ik de grond bedekken met een laag paardenmest en dan na de winter onderspitten. championmest is uitgewerkt paardenmest en bavat dus minder voedingsstoffen daarom kies ik hier nooit voor.

als je nog vragen hebt stel ze maar.

mvg mazzel
zondag 4 maart 2012 - 12:19
kenny001

Kenny001

hoi

ik zou mijn bakken vullen met een deel potgrond en een deel gewoone aarde
dit omdat potgrond beter warmte afgeeft

in de winter zou ik hier ook wel gewone compost of champignon mest in doen
omdat deze niet zo krachtig is als verse paardemest in bakken
dus eigenlijk veel beter tegen het verbranden van de wortels van je plantjes
zaterdag 10 maart 2012 - 20:14
ceke

Ceke

helokes,ben vandaag begonnen met een deel vd tuin om te spitten maar zit met al die wortels van het gras.moeten al die worels weg zijn of mogen die blijven? thx voor reacties
maandag 12 maart 2012 - 20:49
kenny001

Kenny001

ik graaf die gewoon een schup diep mee onder dan heb je daar ook geen last van en als er nog boven liggen hark ik deze gewoon weg en gooi die in de mesthoop
dinsdag 13 maart 2012 - 08:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon