menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Insectengaas versus vliesdoek en Lill gordijnen

Ga naar meest recente reactie

Borsalino

Borsalino

Dit jaar had ik een enorme aantasting door de ajuinvlieg-wortelvlieg.

De rassen Fly-Away en Resistafly waren eveneens aangetast, dus dat is ook niet de oplossing, ze stonden broederlijk naast gewone rassen.
Alles evenveel aangetast.

De ajuin had er eerst in het begin nog geen last van tegen anderen op de tuinen, doch dit was maar uitstel van executie, kleine maden in de wortelhals van de ajuin.

Spuiten wil ik niet, dus blijft er maar 1 oplossing over onder gaas.

Daar ik ook de koolsoorten en prei eronder wil zetten heb ik heel wat gaas nodig, het dure insectengaas valt er dus af.

Blijft er over vliesdoek en de overbekende Lill Ikea gordijnen.
Vliesdoek koop ik per rol aan 18 cent de m², de Lill gordijnen komen op 23,75 cent de m².

Vliesdoek gaat als je het behandelt als eieren 2 seizoenen mee, hoe zit dat met de Lill gordijnen, heb er geen ervaring mee.
zondag 30 oktober 2011 - 09:23
jdcoster

Jdcoster

Een interessante topic. Die blijf ik ook volgen want ik zoek ook een oplossing voor de wortels en pastinaken en kolen. De plantuien hebben er hier geen last van.


Iemand van ons forum heeft ze toch al in gebruik:

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=14&page=17&tid=34805

Aanaarden van de worteltjes helpt ook maar nog niet echt voldoende

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=25&tid=8837
zondag 30 oktober 2011 - 10:27
Gehenna

Gehenna

Vliesdoek? Het komt hier ni meer binnen.
Hier was die na amper 14 dagen al duchtig aan het verpulveren.
Kwaliteit 18gsm.
zondag 30 oktober 2011 - 18:12
Gehenna

Gehenna

Tagettes tussen planten wil ook wel eens helpen tegen wortelvlieg (naar het schijnt)
zondag 30 oktober 2011 - 18:15
Borsalino

Borsalino

Heb vandaag mijn huiswerk gemaakt, er schoot me plots iets te binnen, is met de jaren wel minder geworden die heldere momenten

Begin dit jaar had ik gevraagd waar ik meeste van mijn tuinbenodigdheden koop wat een rol vliesdoek van 2 meter breed kostte, los gesneden was dit aan 0.75 € de lopende meter.

Voor een volle rol van 100 meter vroeg die 33.85€, natuurlijk meteen een volle rol gekocht.

Nu dat ik altijd een foto maak van prijslijsten die er hangen, was dit effe opzoeken en insectengaas (de echte) kost er 3.50€ de lopende meter 3 meter breed.

Omgerekend wat een rol vliesdoek met korting per rol kost dan is dit zeer betaalbaar.
Dit is dus minder dan 50%.

Een rol insectengaas zou dan komen op iets van 175€, heb dan 300m² van het spul

Ter info, bij Vlaams Zaadhuis kost 3 meter breed 9,75€ de lopende meter
maandag 31 oktober 2011 - 19:12
Gehenna

Gehenna

Tagettes, stinkertjes, afrikaantjes.
maandag 31 oktober 2011 - 20:13
wilgo

Wilgo

hallo,

ik heb dit jaar gordijnen gekocht bij ikea , weggegooid geld de vliegjes gaan er gewoon doorheen.

groeten willy
maandag 31 oktober 2011 - 22:21
Limoncello

Limoncello

Allé ik heb weeral geluk, ik heb 10 pakskes van die Lill gekocht omdat ze niet meer verkocht gaan worden en nu zegt wilgo dat de vliegjes erdoor gaan...
Ga ik dan ook maar vliesdoek zoeken maar iets korterbij

Borsalino, we willen foto's zien
zondag 6 november 2011 - 18:47
Borsalino

Borsalino

Foto's van wat?
Heb dat doek nog niet.
Nu had een lid op een ander forum er de opmerking over dat het eruit ziet als de Lill gordijnen.
Zo op het eerste zicht lijken de gaatjes iets van 1mm op 1mm.
Ik heb nog nooit echt insectengaas van dat dure in mijn handen gehad, kan dus niet vergelijken.

Een volle rol van 150 meter geeft niet de gehoopte korting.Kost dan 469€ is dan 3.126 de lopenden meter in plaats van 3.5.

Denk dat het goekope vliesdoek gaat worden.
Heb die gevonden aan 0.18 de m² in verschillende breedtes.
Aveve heeft die enkel van 2 meter ook op volle rol.
zondag 6 november 2011 - 19:17
Limoncello

Limoncello

Ik spreek voor de toekomst hé

Ik zal mijn gordijnen dan maar gebruiken voor mijn kolen tegen de vlinders. Zal toch eens voor de zekerheid gaan kijken naar de afmeting van de mazen.

Is de prijs van de Aveve veel duurder dan die van bij jou daar?
zondag 6 november 2011 - 20:00
FransNL

FransNL

Allé ik heb weeral geluk, ik heb 10 pakskes van die Lill gekocht omdat ze niet meer verkocht gaan worden en nu zegt wilgo dat de vliegjes erdoor gaan...
Preivliegen, koolvliegen en wortelvliegen komen gegarandeerd niet door het Lill gaas heen omdat ze daar simpelweg te groot voor zijn. De enige vlieg die er doorheen zou kunnen is het preimineervliegje maar deze vlieg komt gelukkig nog niet algemeen voor in Nederland en Belgie. Ik heb om die kleine preimineervlieg tegen te houden het Lill gaas een paar jaar achter elkaar in een dubbele laag aangebracht maar dit jaar heb ik het weer eens bij een enkele laag gelaten. Ook nu geen last van de mineervlieg gehad maar dat kan natuurlijk puur geluk zijn.

Kijk eens naar onderstaande foto. Ik heb ooit eens wat proeven met preimineervliegjes gedaan. Je ziet daar een preimineervliegje op Lill vitrage zitten en je ziet dat hij er net doorheen zou kunnen . De andere schadelijke vliegen zijn groter en zoiets lukt ze echt niet !

[afbeelding verwijderd niet-https]



zondag 6 november 2011 - 20:24
Borsalino

Borsalino

Limo, je kan er ook een klamboe van maken
zondag 6 november 2011 - 21:05
Limoncello

Limoncello

Mmm effe opgezocht wat een klamboe is .... euh nee daarvoor heb ik een vliegenmepper en zo'n ding voor in de prise te steken tegen de muggen.
zondag 6 november 2011 - 22:48
FransNL

FransNL

Toch is zo'n klamboe zo gek nog niet en niet alleen geschikt om muggen van je lijf te houden. Hij is hartstikke makkelijk als je ook een ander soort insecten buiten de deur , in dit geval de boom , wil houden. Er was dit jaar een ware wespenplaag en zeker de helft van de peren aan mijn boompje was al door wespenvraat verloren gegaan toen ik op het idee kwam er een klamboe over te plaatsen. Zonder dat ding had ik dit jaar geen enkele peer kunnen oogsten .

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 6 november 2011 - 23:46
Borsalino

Borsalino

Bij zaadhandel Vanderwal geven ze de grote van de mazen aan en tegen welke insecten afwerend.
http://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/netten_gazen_protectienetten

Is ook goekoper dan elders voor het echte spul.
maandag 7 november 2011 - 07:01
wilgo

Wilgo

bedank Borsalino voor de link naar zaadhandel Vanderwal handig
vrijdag 11 november 2011 - 14:49
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik gebruik het antiinsectengaas van deze firma ook. Ik ben begonnen met een te klein formaat voor mijn bedden. Dat gebruik ik nu al 3 jaren het is nog niet stuk. Het jaar daarna heb ik een groter stuk gekocht vanaf een rol. Daar is toen een konijn op gesprongen en heeft zich er een gat door gegraven om daaronder een nest te gaan maken, maar dat is niet door gegaan. Het gat heb ik gerepareerd met een stuk kunststof vitrage en daaronder heb ik dit jaar koolrabi, boerenkool en broccoli zonder gewasbeschermingsmiddelen vrij van rupsen en insecten geteeld.
Het gaas bevalt mij dus prima.
vrijdag 11 november 2011 - 18:02
Borsalino

Borsalino

Heb in de buurt een zaak gevonden die nog net iets goekoper is dan Vanderwal.

Jo heeft het konijn gesmaakt?
vrijdag 11 november 2011 - 18:36
JovanDreumel

JovanDreumel

Daar heb ik een stok(je) voor gestoken en toen heeft het konijn zijn jongen blijkbaar ergens anders gedumpt. Want later kon je de jonge overal zien wegsprinten. Ook daar werkt het insectengaas tegen. Ik had alleen pech dat het konijn gedacht zou hebben om de jongen onder dat gaas veilig ter wereld te brengen. Voor konijnen zijn er ook nog wel andere plekjes te vinden blijkbaar.
vrijdag 11 november 2011 - 18:50
Borsalino

Borsalino

Van de week was er op een stuk gefreesd land al gegraven door een lui konijn.

Heb het gisteren dichtgegooid en vandaag was er niet meer gegraven.

Zou wel wat vroeg zijn om jongen te werpen, alhoewel door het warme najaar.
vrijdag 11 november 2011 - 19:31
JovanDreumel

JovanDreumel

De boerenkool zit nog mooi schoon onder het anti-insectengaas. Er zit totaal geen ongedierte in. Dus geen witte vlieg of luizen en ook geen rupsen. Ook geen last gehad van koolvlieg. We hebben hem al gegeten en hij smaakt prima. Er was al een nachtje vorst overheen gegaan.
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 13 november 2011 - 12:41
Borsalino

Borsalino

Vliegengaas 85 gr doek 0.97mm X 1.54mm kost 1.45 de m² per volle rol van 100 meter.

Luizengaas tegen preimineervlieg 108 gr doek 0.39mm X 0.77mm kost 1.70 per volle rol van 100 meter.

Los gesneden van de rol kost de gaas 0.50 meer de m².

http://www.duranet.be/downloads/catalogus-groen-2010-N.pdf

Cropnet heb ik er gekocht aan 0.40 de m² is enorm sterk en niet te vergelijken met de rommel van vliesdoek.
zondag 20 november 2011 - 18:08
Limoncello

Limoncello

Waar heb je die cropnet dan vandaan? Op eBay staat er iemand die 3x50m verkoopt voor 46€. Niet echt veel als je het mij vraagt
zondag 20 november 2011 - 22:25
Borsalino

Borsalino

Zelfde als in uitleg van de insectengaas in je mail.

46€ is goekoop, als het voor 150m² is anders duurder als het 100m² is.

Heb het gevonden, maar 2 X 50 meter en groen van kleur, die kende ik al.

Het is de witte die je moet hebben.

En twijfel of het de echte is.
maandag 21 november 2011 - 06:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon