menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grondverbetering voor worteltjes

Ga naar meest recente reactie

Markie

Markie

Wij zitten hier met vrij zware leemachtige grond die diep omgegraven is.
Er zit dus zo goed als niks organisch in en wordt na omspitten/frezen snel terug hard.
Nu hebben we in het groodste gedeelte van de moestuin al heel wat verbetering gekregen door een dikke laag verteerd compost en een laag stalmest met hooi in te frezen,
maar voor worteltjes lees ik overal dat dit ver van ideaal is.
Wat kan ik dan best wel gebruiken om die grond voor worteltjes losser te krijgen en te houden?
Groetjes, Mark.
donderdag 18 januari 2007 - 14:10
andre

Andre

Markie

Meng u tuingrond met rijnzand dat maakt de grond wat luchtiger

andre
donderdag 18 januari 2007 - 15:03
compostmeester

Compostmeester

Markie

Een tip van de compostmeester.

Gebruik gerust compost maar verder,maar niet tijdens het groeiseizoen,wegens gevaar voor een
teveel aan stikstof .In het na jaar kan dit wel,strooi gerust je grond maar vol met compost,half verteerd of verteerde speelt geen rol en leg er maar een goeie laag compost op van ongeveer 10 a15 cm dik,en laat deze gewoon liggen,tegen het voorjaar is de compost bijna verteerd en kun je deze na inwerking (!! zeker niet bijbemesten of kalken en niet met vergif werken!!!)kan je er met een gerust hart wortelen op zaaien,geen enkel probleem,wat je ook kan doen in het najaar of op plaatsen waar je geen groenten zet
een groenbemester zaaien met diepgaande wortel,een hiervan is "Luzerne"deze wortelt zeer diep,en maakt de grond los, een nadeel is dat je deze klaversoort moet mengen met een andere soort(Alexandrijnse klaver,wilke of grassoorten)Dit houd je grond in de winter bedekt en hij word ook nog diep losgemaakt. Rijnzand raad ik persoonlijk niet aan,het maakt je grond luchtiger,maar je hebt ook een kans dat deze gronden te zuur worden. Bedenk wel dat eer je je grond goed verbeterd hebt er al drie tot vijf jaar zijn overheen gegaan.

Groetjes,
de compostmeester,

Tips : bezoek dit blog zeker eens: http;//blog.seniorennet.be/tipsentruksvandehobbytuinder
misschien vind je er wel een antwoord(voorlopig nog in volle opbouw,maar er staat toch al heel wat op) en tips rondom het composteren en gebruik van compost vind je op mijn andere blog: www.bloggen.be/compostmeester.
donderdag 18 januari 2007 - 17:26
Markie

Markie

Bedankt oor de reacties.

We zouden echter volgende week al worteltjes willen zaaien onder platte bakken.
Een cm of 5 goed verteerde compost (aangekocht, gestoomd) onderfrezen kort voor het zaaien,
zou dat kunnen voor de worteltjes?
En turf, is dat bruikbaar?

Groetjes, Mark.
donderdag 18 januari 2007 - 17:36
andre

Andre

Markie.

Ik zou geen compost doe dienen voor mijn wortelen. verse of slecht verteerde compost trek de wortelvlieg aan, de behoefte aan kalium is meer dan 2 keer groter dan de behoefte aan stikstof. Wortelen moeten voldoende kalium kunnen opnemen om goed te kleuren en te bewaren daarom geen compost.

Darom geven we ze, afhankelijk van de gronsoort, een matige tot sterke kalibemesting met houtasse, vinasse of patentkali.

andre
donderdag 18 januari 2007 - 23:31
compostmeester

Tekst aangepast

Compostmeester

Hallo,Markie,

Met wat andre schrijft ben ik het volkomen mee eens,niets op aan te merken.
Maar ik zouw je het afraden om turf te gebruiken,dit is een product dat zeldzamer word,steeds meer gebieden worden ontgonnen om turf te kunnen steken.Bovendien maakt het gebruik van turf de grond zuurder,en daar houden de worteltjes niet van.Maar je sprak over gestoomde compost???Als compostmeester is dit iets nieuw,nog nooit gehoord,bij stomen van de compost sterft al het leven in de compost af en bijgevolg is deze waardeloos.Kan jij mij eens de naam en het eventuwele internetadres eens doorgeven,ik ben benieuwt wat ik daar nog gaat vinden,ik ga dit gegeven ook eens voorleggen aan VLACO ( Vlaamse CompostOrganisatie ) benieuwt hoe zij daar op gaan reageren,dit is uiterraad volledig annoniem,als ik hun antwoord weet wil ik het gerust hier op het forum plaatsen.

Bedankt,en succes met de wortelen,

zondag 21 januari 2007 - 16:01
Markie

Markie

Compostmeester,
ik ben die term "gestoomde compost" wel eens ergens tegengekomen, waar weet ik niet meer.

Ik haal mijn compost bij MEEUSSEN HUGO in Zandhoven (03 484 48 14) aan €8 de m³,
en die haalt zijn compost (dacht ik) bij Vlako.
Voor die prijs geef ik onze keukenafval liever aan de kippen, die zijn daar zo gelukkig mee.
En daar we maar met 2 zijn, krijgen we toch niet genoeg keukenafval bijeen
om voldoende compost te hebben voor onze moestuin.

Bij MEEUSSEN wist men mij wel te vertellen dat die compost kunstmatig verwarmt word om het composteringproses te versnellen en onkruidzaden en schimmels te doden.
Ik dacht dat ze over 60 a 70° spraken, maar dat weet ik niet zeker.
Wat dit voor gevolgen heeft voor de nuttige organismes, weet ik ook niet...

Groetjes, Mark.
zondag 21 januari 2007 - 17:11
compostmeester

Compostmeester

Neen,dit klopt niet helemaal,zo werkt het in de praktijk:
Het aangevoerde GFT afval word gedurende een week in een cel gestopt,waar de temperatuur,lucht toevoer
en de vochtigheids graat continu in het oog word gehouden door de computer,let op:het zijn de bodemorganismen die het werk doen,en niet de computer,deze is maar een heel kleine schakel in het proces. Na tien dagen worden de silo’s geledigd,gemend en buiten in open lucht gelegd op grote hopen,die regelmatig omgezet worden,alleen in zeer droge en hete periodes worden deze hopen bevochtigd,deze hopen blijven nog ongeveer zes maanden liggen,nadien word deze compost gezeefd en onder een afdak gelegd om na te rijpen,na een maand word de compost gezeefd en in zakken gedaan,of naar de producenten vervoert,deze compost heeft dan het VLACO label,daar het composteerproces van bij de aanvoer van het GFT afval tot aan de eindfase op regelmatige basis streng gecontroleerd word door VLACO. Persoonlijk denk ik niet dat Meeussen VLACO compost verkoopt,enig opzoekwerk bij VLACO leverde niets op,en wat 8€ betreft,is het vrij duur als je het zelf moet afhalen. Wat de opmerking betreft over het aval geven aan de kippen,ben ik het maar gedeeltelijk eens met u,wij zijn ook met twee personen thuis en ik composteer ook,
Je kan een compostvat zetten,om je ongekookt keukenafval te verwerken,ook tuinafval kan hierin terecht,en na een jaar levert dit compost op kostprijs:aankoop compostvat en verder niets,Gekookt GFT aval geef je beter aan de kippen,maar het ongekookte deel zouw ik zelf composteren,maar iedereen is vrij om dit te doen.
zondag 11 februari 2007 - 17:11
Markie

Markie

Bedankt voor de reactie.

Adressen waar je VLACO-compost kan afhalen in de omgeving van Nijlen zijn steeds welkom.

Groetjes, Mark.
zondag 11 februari 2007 - 19:28
Jules

Jules

Aan de compostmeester,

In jouw bericht van 18 januari l.l. verklaart je o.a. dat er na het aanbrengen van een laag compost niet meer mag worden bijgekalkt. Is het mogelijk te vernemen waarom je dit afraadt?
zondag 11 februari 2007 - 22:49
compostmeester

Compostmeester

Hallo Julles,

Na het aanbrengen van een laag compost mag je niet meer kalken,om de simpele rede dat kalk de zuurtegraat van de compost verlaagt,dit is niet nodig,daar compost zelf niet zuur is en de eigenschap heeft om de zuurtegraat van de grond op termijn wat te verlagen. Kalk trekt ook de stikstof uit de grond (of beter neutraliseert)waardoor er ziektes en aantastingen kunnen ontstaan door stikstofgebrek.
Groetjes,
maandag 5 maart 2007 - 00:20
compostmeester

Tekst aangepast

Compostmeester

Hallo Markie,
Vlaco compost kan je verkrijgen op de verschillende containerparken,die uitgebaad worden door IVAREM,voor jouw gemeente kan je terecht op de containerparken van Berlaar,Lier,Putte,de compost word verkocht in zakken of los,de aankoopprijs bedraagt zie onderstaand bericht)
Compost
fijncompost B (0-20 à 25 mm):
1 jeton per halve m³ of per 8 zakken
Opmerking: de zakken van max.60 l dienen door de bezoeker zelf meegebracht en gevuld te worden.
fijncompost A (voorverpakt):
1 jeton per 2 zakken
Ook bij het groenverwerkingscenterum te Lier (Tegenover het oude stort)Kan je compost verkrijgen,ik denk dat dit dezelfde prijzen zijn zoals hierboven is vermeld,het beste is dat je met IVAREM contact opneemt,deze mensen kunnen je zeker verder helpen.
IVAREM - Lier (Groen)
Mechelse steenweg 285
2500 Lier
Tel: 03 491 07 70
Contactpersoon: Michel De Preter
Extra: zakken op alle containerparken in de regio, aanhangwagen, thuislevering
Grote hoeveelheden kunnen op het containerpark besteld worden. U vult een bestelbon in en ontvangt een overschrijvingsformulier. Na betaling wordt de bestelling aan huis geleverd. De minimaal te leveren hoeveelheid bedraagt 5 m³.
BULK
5 10 15 20
[m3] [m3] [m3] [m3]
Fijncompost A
(0-12 à 15mm) 7 EUR/m3 € 97 € 132 € 167 -
Fijncompost B
(0-20 à 25mm) 6 EUR/m3 € 92 € 122 € 152 -
Mulching C 7 EUR/m3 € 97 € 132 € 167 € 202
BIG BAGS*
* 1 big bag = 1 m³ = 750 kg compost
* Per transport kunnen maximum 10 big bags geleverd worden.
Transport binnen werkingsgebied: € 62 per levering (van max. 10 big bags)
Laden / lossen (per big bag): € 5
Tarief per big bag:
fijncompost A : € 16
fijncompost B : € 15
Terugbetaling per big bag: € 6
(wordt terugbetaald wanneer de big bag terug op het afvalverwerkingscentrum wordt binnengebracht.)
Meer informatie over compost en mulching kan u bekomen op het afvalverwerkingscentrum van IVAREM te Lier (tel: 03 491 07 70).
Hieronder vind je nog een formule om de hoeveelheid compost te bestellen:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Je kan steeds ook contact op nemen met de milieudienst van de gemeente,deze mensen helpen je graag verder.,
Groetjes,
maandag 5 maart 2007 - 00:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon