menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Asperges in verhoogde bakken

Ga naar meest recente reactie

Borsalino

Borsalino

Ga volgend voorjaar aspergeklauwen bij planten maar niet op de gewone manier maar in verhoogde bakken.
Als voornaamste reden dat het beter voor de rug is en plaatsbesparend.

Ga ronde gedrenkte palen van 1.20 m 40 cm in de grond steken.
2 rijen op 1 meter van elkaar, de tussenliggende palen op 1 meter van elkaar.
Dat ik kom aan een bak van bv 1 meter op 10 meter.
Tegen de binnekant van de palen elke 15 cm een rij ijzerdraad rondom.
Hiertegen vanbinnen antiworteldoek en deze een beetje ingraven.
De bodem van de bak los spitten en verteerde koemest inwerken.
Hierop 10 cm losse aarde.
Hierop worden 4 rijen aspergeklauwen uitgespreid telkens op 20 cm van elkaar.
Over de klauwen komt substraat van zwartveen en compost, volgens 1ste jaar groeiseizoen.

2de jaar kan de aspergefolie over de bakken gehangen worden en oogsten maar zonder een zere rug


Heeft iemand dit ook al staan in zijn tuin?


[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 13 september 2011 - 20:51
sky

Sky

Beste,g

Ik heb over enkele jaren ook verhoogde bedden gemaakt voor mijn asperges.
Werkt prima mijn bak is 1.2m op 5m. en 28 cm hoog.
Ik heb 3 kluwen naast elkaar. Volgens mij is 4 wat veel voor die breedte.
Van grond heb ik mengeling zand/compost/teelaarde genomen omdat dit zeer luchtig is en goed draineerd. Ook 5 tal cm onder de kluwen deze mengeling. De kluwen staan niet graag nat.

Succes ermee!
woensdag 14 september 2011 - 17:41
renate67

Renate67

Is het dan de bedoeling dat de asperges in de lucht in die bak groeien of ga je die dan vol aarde (in welk mengsel dan ook) storten/scheppen??
Indien in lucht, is worteldoek wel donker genoeg?
Indien vol aarde, is aarde in die bak scheppen niet zwaarder voor je rug dan bukken voor asperges steken??
Ik zal het wel helemaal verkeerd begrijpen.
Renate
vrijdag 16 september 2011 - 00:05
Borsalino

Borsalino

Tekening is eerste jaar van aanplant.
2de jaar komt er extra substraat bovenop, zwartveen en compost.
Moet ook maar 1 malig gedaan worden en dan elk volgend oogstjaar wat bijvullen volgens dat de klauwen ietsje omhoog groeien elk jaar.

En het is niet enkel minder bukken bij oogsten maar ook op 1 meter staan 4 rijen, dus je oogst ook nog eens sneller want ze staan bijeen en maar 1 folie openleggen inplaats van dan 4 en 4 rijen aflopen met gebuk erbij.

En je moet ook niet elk jaar je ruggen opbouwen.
vrijdag 16 september 2011 - 06:51
renate67

Renate67

Aha, nu snap ik het, dank je
vrijdag 16 september 2011 - 19:42
Limoncello

Limoncello

Ben je al begonnen? Het enige wat ik niet snap is de worteldoek? Waar komt die? Je zegt tegen de palen maar bedoel je dat de worteldoek op termijn naar boven gaat tot aan de top van de palen om de grond tegen te houden?
woensdag 26 oktober 2011 - 09:12
Borsalino

Borsalino

Nee is voor het voorjaar, heb nog tijd zat.
Eerst nog de glazen serre die ze binnekort leveren plaatsen, dan laat ik er kops een pad naast en daar komt dan haaks op de nieuwe serre de aspergebak.
In tegenstelling tot gewone aspegeteelt is voor verhoogde bedden deze beter Oost-West te plaatsen.

Je ziet op de tekening 2 palen, daartegen zet ik aan de binnekant elke 15 cm horizontaal een staaldraad of ik gebruik tuindraad, dit om de worteldoek tegen te houden.

Daartegen komt de worteldoek, dus die staat vertikaal, over de palen hangt die een beetje naar beneden en vanonder zit die een eindje in de grond.

Het doek komt ineens op de volle hoogte, het eerste jaar dient de bak nog niet volledig gevuld te worden, pas in het 2de oogstjaar komt er aarde-substraat-compost erbij.

De Aspergefolie van 1.4 m breed, wit-zwart met tasjes hangt dan gewoon over de bak.

Snappie !?
woensdag 26 oktober 2011 - 17:01
Limoncello

Limoncello

Yep, nu heb ik hem

EDIT: Ik ga, als het weer het toelaat, de bakken deze week in elkaar zetten. Ik zag ook dat je de soort Grolim hebt van vorig jaar. Ga je daarmee jouw nieuwe bak opvullen?

Ik ga ook de Grolim aankopen (bij Vreeken). Heb er 64 stuks nodig
donderdag 27 oktober 2011 - 06:43
anjadekwaa19

Anjadekwaa19

Hoi Borsalino,

Ik wil volgend jaar asperges planten in mijn moestuin en was heel benieuwd of het bij jou nu helemaal gelukt was met die verhoogde bakken.
Kun je dan serieus witte asperges kweken?

Of heeft iemand anders misschien ervaring met deze bakken?

Het laatste bericht hierover is van 2011, dus ik was benieuwd of het ook daadwerkelijk bij iemand een succes is geworden?

donderdag 5 december 2019 - 18:14
Limoncello

Limoncello

Dag Anja, Borsalino heeft geen tuin meer en heeft een paar gezondheidsproblemen dus ik denk niet dat hij nog zal antwoorden of toch niet direct.

Ikzelf heb zo'n bak van 5m x 1m en tot nu toe oogst ik elk jaar nog asperges. Zoek eens op moestuinforum .nl, daar heb je foto's.
vrijdag 6 december 2019 - 11:10
anjadekwaa19

Anjadekwaa19

Hoi Limoncello,

Wat een goed nieuws, dat jij al oogst uit een verhoogde bak.
Heb jij ook witte asperges?
En heb je de asperges ook boven het maaiveld geplant, of op de normale hoogte onder het maaiveld?

Ik ga kijken op moestuinforum.nl
zaterdag 7 december 2019 - 18:03
Limoncello

Limoncello

Ja inderdaad, ik teel enkel asperges boven de grond.

Groenten

zondag 8 december 2019 - 09:27
Limoncello

Limoncello

2de foto

Groenten

zondag 8 december 2019 - 09:27
anjadekwaa19

Anjadekwaa19

kun jij me nog een beetje wegwijs maken in deze bijzondere wereld?
Hoeveel rijen heb jij in je bak van 1 meter breed?
Ik las dat borselino wel 4 rijen in één bak maakte, kan dat wel?
Ze hebben het overal over 100-160 tussen de verschillende regels.
En hoe heb jij je bak staan: van oost naar west of van noord naar zuid?

zondag 8 december 2019 - 12:54
Limoncello

Limoncello

Mijn bak staat in O-W richting. Ik heb 3 rijen gezet van in totaal 100 klauwen. Als je ook zoiets van plan bent raadt ik je aan om stevige balken te nemen en niet zoals ik. Deze zijn te dun en gaan kapot na 5j. Best kastanje (10cm diameter) te nemen of nog beter acacia hout.
De druk loopt op van de aarde die compacter wordt en zakt. Of betonplaten ofzo, dit gaat het langste mee.
Zo kan iedereen asperges telen bij hem thuis zonder op zandgrond te hebben.
maandag 9 december 2019 - 10:54
anjadekwaa19

Anjadekwaa19

Hoi Limoncello,

Dank je wel nog voor je reactie en je tips.
Ik ga nu de asperges bestellen op internet en volgend jaar april aan de slag ????????????

Mvg Anja
vrijdag 20 december 2019 - 17:12
Limoncello

Limoncello

De bak ken je nu al maken inderdaad en planten in voorjaar
zaterdag 21 december 2019 - 11:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon