menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardappels geoogst

Ga naar meest recente reactie

RD92

RD92

Dit is m'n eerste keer , kleine oogst, volgend jaar koop ik poot aardappels misschien wat beter succes

[afbeelding verwijderd niet-https]

RD92.
zaterdag 10 september 2011 - 19:00
Mandy

Mandy

Zitten, zo te zien, ook nogal wat groene bij!!!

Boven de grond gezeten????

Koop inderdaad volgend jaar maar "goedgekeurd" pootgoed.... is echt niet duur en je beschermt er je grond mee... en denk erom dat je deze niet gaat neerzetten waar je deze aardappelen NU hebt staan he...

Aardappelen minstens om de 4 jaar rouleren!!!!!

groetjes en meer succes volgend jaar


zaterdag 10 september 2011 - 22:21
RD92

RD92

ik moet wel dat stuk gebruiken want verder heb ik geen plek en ik heb veel energy in dat gebied moeten besteden want er zaten wat wilde roze struiken in en veel onkruid bende mooi gelijk gemaakt en gespit en schoon gemaakt.., wat gebeurt er als ik pootaardappels in de zelfde stuk grond poot ?
zaterdag 10 september 2011 - 23:06
Mandy

Mandy

ZIEKTE en voor de volgende 20 jaar daar dan GEEN aardappels op zetten... Je eigen keus dus.......

Ga eerst eens wat lezen over groententuinen als je deze dingen niet weet... het is TE belangrijk.....
zaterdag 10 september 2011 - 23:17
RD92

RD92

Waarom denk je dat de grond besmet is ?

wat als ik binnen kort grond koop met wat mest en om spitten en dan laten vriezen
kan zo maar -20 worden als het winter is

die zwarte aardappels lagen boven de grond en die groene ook.
zaterdag 10 september 2011 - 23:41
Mandy

Mandy

Ik zeg niet DAT de grond besmet is maar het risico is groot als je geen goedgekeurd pootgoed gebruikt en ook de tijd om te rouleren niet in acht neemt..... enne wat goede grond en mest eroverheen en wat vorst helpt echt niet.....
zondag 11 september 2011 - 08:30
JovanDreumel

JovanDreumel

Aardappels laten aaltjes achter in de grond. En die veroorzaken aardappelmoeheid. D.w.z. Hoe goed je de aardappels verder ook verzorgd, ze zullen niet goed meer groeien, omdat die aaltjes steeds verder uitbreiden en aan de aardappelwortels blijven zuigen. Daarom moet je de aardappelteelt afwisselen met andere teelten. Na 3-4 jaar sterven de aaltjes weer af en kun je weer aardappels verbouwen.
zondag 11 september 2011 - 12:13
RD92

RD92

kan ik de grond nog redden? zo dat ik volgendjaar weer kan telen
kan ik wel andere groente's erin poten tussen die aaltjes
zondag 11 september 2011 - 13:26
Mandy

Mandy

Natuurlijk kun je volgend jaarANDERE gewassen telen op dezelfde grond..

Kijk maar eens op roelatieschema's
zondag 11 september 2011 - 13:36
RD92

RD92

Want dan koop ik pootaardappelen. want dit jaar was het de eerste keer en ik wil verder uitbreiden met kweken, cactusvijgen, misschien een vijgenboompje, kiwi vind ik interressant tot nu toe, oke
zondag 11 september 2011 - 13:51
Rita1960

Rita1960

RD92,

Geen aardappelen meer zetten op deze grond. Mandy en Jo hebben gelijk..
zet de goedgekeurde aardappelen die je volgend jaar koopt maar in bakken .. en ga groenten telen op het stuk waarop de aardappels hebben gestaan. (evenzoeken op dit forum aardappelen in bakken/zakken)

en als je verder wilt in de groententeelt.. schaf je de grote groente en fruit-encyclopedie aan.. dan weet je meteen wat de valkuilen zijn als je niet aan wisselteelt/vruchtwisseling doet..



zondag 11 september 2011 - 18:15
RD92

RD92

Maar mandy zegt dat ik andere rassen wel kan telen, ik vind het zonde dat ik niks met dat grond kan doen dan..... kan ik dan andere groentes erop kweken?
zondag 11 september 2011 - 18:22
Rita1960

Rita1960

Mandy bedoeld te zeggen...........

GEEN aardappelen (van welke soort dan ook) op dit stuk de eerste 4 jaren..

wel kun je er andere groenten op verbouwen zoals sla,andijvie, (spercie-)boontjes..

zondag 11 september 2011 - 19:24
Mandy

Mandy

Je moet wel goed lezen.....

Ik zeg dat je wel andere GEWASSEN kan zetten...... en daar bedoel ik natuurlijk GROENTEN mee.....

zondag 11 september 2011 - 19:28
RD92

RD92

zo alle gal eruit gespuugt? ik weet genoeg
zondag 11 september 2011 - 19:29
Rita1960

Rita1960

????

als je zo omgaat met de mensen die op je vragen antwoord geven...

mag je wat mij betreft............vul maar in..

de groeten!
zondag 11 september 2011 - 19:55
RD92

RD92

ik begrijp niet alles van telen ect, en ik doe niet heus niet expres, ik dacht dat ze andere aardappel rassen bedoelde
zondag 11 september 2011 - 19:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon