menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenplaag

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

jaja,tis zover: mijn tomaten hebben de plaag....
ik heb al heel wat rijpe tomaatjes gegeten en ingemaakt,maar toch
ik ga dus de rest van de tomaten afhalen en proberen verder te laten rijpen,maar er hangen ook nog veel kleine tomaatjes aan...mogen die mee of kan ik die beter gelijk weggooien...
ik ga toch nog een paar dagen wachten omdat het nu nog enkel in het blad zit voor zover ik kan zien,dus de aangetaste bladeren ga ik verwijderen en zien of dat voorlopig nog goeed gaat....
jammer hoor,maar ja,vorig jaar had ik geen enkele rijpe tomaat,dus al bij al toch alwat opbrengst gehad...
kun je al rijpe tomaten waar het blad aangetast is gebruiken voor zaad??(tomaat is zelf mooi gaaf en gezond)of krijg ik dan gegarandeerd problemen volgend jaar?
donderdag 18 augustus 2011 - 16:15
cetinel

Cetinel

ah bedankt,kan ik dus gewoon zaad van nemen
donderdag 18 augustus 2011 - 17:52
Mandy

Mandy

Dat kan prima



Jammer dat je die pech nu hebt gekregen....
donderdag 18 augustus 2011 - 21:08
cetinel

Cetinel

ja inderdaad jammer,maar zoals eerder geschreven: vorig jaar niks rijp gekregen,dus dit jaar viel nog mee...
was te verwachten met al dat nat op den duur.
donderdag 18 augustus 2011 - 21:54
Mandy

Mandy

Ja, echt teveel regen....

Ik heb ze dit jaar allemaal onder plastiek en dat gaat goed....
donderdag 18 augustus 2011 - 22:34
cetinel

Cetinel

ben blij dat de regen hier enkel zieke tomaten heeft opgeleverd
als je ziet wat er op pukkelpop is gebeurd......geef mij maar zieke tomaten dan hoor....
donderdag 18 augustus 2011 - 22:38
inderal

Inderal

Ik had een 60-tal tomatenplanten en heb ze dit weekend allemaal moeten uittrekken en weggooien aangezien ze ook 'de plaag' hadden. Ik had vorige week elke dag de aangetaste bladeren verwijderd maar blijkbaar heeft het niets opgeleverd aangezien al mijn tomaten bruine vlekken vertoonden. Jammer, want ik zou een mooie opbrengst gehad hebben. Kun je eigenlijk preventief spuiten tegen 'de plaag' ? Indien ja, met welk product en op welk tijdstip is het best ?
dinsdag 23 augustus 2011 - 16:06
cetinel

Cetinel

preventief spuiten kun je wel,met bordeauxe pap dacht ik,of met cuprex,maar wanneer je dan juist moet beginnen??ik vermoed ook dat 1 keer spuiten niet volstaat...
vooralsnog zijn de tomaten zelf hier nog niet aangetast bij mij,ik verwjder ook geen blad meer,ook al is die aangetast omdat het anders nog sneller verspreid veronderstel ik.
ik probeer zoveel mogelijk de schade te beperken zeg maar,door er gewoon af te blijven,er kleuren weer wat tomaten,zolang de tomaten zelf niet aangetast zijn laat ik ze hangen,vanaf het moment dat de tomaatjes zelf last krijgen haal ik alles eraf in 1 keer en ruim de planten op......
dinsdag 23 augustus 2011 - 16:13
inderal

Inderal

@cetinel, k hoop dat jouw tomaten gevrijwaard blijven..... Ik heb toch nog 2 planten staan die, tot nu toe, precies de plaag niet hebben. 't Zijn planten die spontaan gegroeid zijn in de bloemboorden vooraan de tuin en toch zeker 50 m verwijderd staan van de plaats waar de zieke planten stonden. Misschien blijven die planten wél gezond en kan ik alsnog toch een beetje tomaten oogsten...
dinsdag 23 augustus 2011 - 19:16
Mandy

Mandy

Deze zomer was helaas geen goede zomer voor buiten-tomaten, paprika's, aubergines etc....

Hoop dat je er nog veel af kan halen, Cetinel.....
dinsdag 23 augustus 2011 - 19:48
garfield

Garfield

Mijn aubergine plant is nog even groot als 2 maand geleden. Maar mijn kerstomaten geven een enorme oogst. Ze staan wel onder een wat hoog dak en enige aantasting is er wel geweest. Ik heb alle aangetaste blaadjes verwijderd en zelfs 1 maal met een schimmelwerend middel bespoten. Naast mijn volkstuin is iemand die zijn normale tomaten niet op die manier behandeld heeft. Die heeft nu geen groen blaadje meer aan de planten zitten.
dinsdag 23 augustus 2011 - 21:04
cetinel

Cetinel

ik heb een paar aubergineplanten en die staan ongeveer 80 cm hoog en 60 breed,maar er verdorren ok blaadjes...kunnen aubergines ook phytophtera krijgen??
dinsdag 23 augustus 2011 - 21:24
Mandy

Mandy

Aubergines horen ook tot de Solanum
dinsdag 23 augustus 2011 - 21:41
cetinel

Cetinel

en ze zijn zo mooi groot.....
dinsdag 23 augustus 2011 - 21:48
vincent

Vincent

mijn platen hebben deze ziekte ook, mag ik de planten op de compost smijten of niet?
woensdag 24 augustus 2011 - 12:59
JovanDreumel

JovanDreumel

Gelukkig zijn mijn tomaten nog steeds gezond buiten. Ik heb de 12 punten waar je goed op moeten letten om tomaten buiten te telen aan het begin van het seizoen ook hier gepubliceerd. Maar er zijn mensen zie niet willen spuiten. Dat mag van mij, maar dan moet moet je wel proberen de planten op een andere manier gezond te houden. Anders volgt er een teleurstelling en een besmettingsbron voor anderen.
De 12 punten staan ook nog wel in mijn blog: http://www.jovandreumel.info

De besmette planten mogen niet op de composthoop, omdat de sporen van de schimmel dan overblijven in de hoop en dan volgend jaar weer bereid zijn om aardappels en tomaten te besmetten.
donderdag 25 augustus 2011 - 10:42
vincent

Vincent

oke, bedankt
donderdag 25 augustus 2011 - 16:11
Mandy

Mandy

En Jo, Waar spuit je dan mee?

ik spuit helemaal niet maar ik zou het wel in mijn achterhoofd willen houden.....
donderdag 25 augustus 2011 - 20:10
JovanDreumel

JovanDreumel

Met Finesse van BAYER
donderdag 25 augustus 2011 - 20:28
Mandy

Mandy

Dank u
donderdag 25 augustus 2011 - 21:09
Prinske

Prinske

Bij mij ook de plaag . En het is m'n eerste keer dat ik tomaten kweek in een serre. Bij rondvraag bleek dat het dit jaar een zeer veel voorkomend probleem zou zijn en bij Aveve werd er aangeraden om alle bladeren te verwijderen die aangetast waren (bijna allemaal dus). En indien de hoofdstengel ook sporen van de plaag vertoonde deze volledig te elimineren. De tomaten mochten blijven hangen en bij wonder heb ik bijna alle tomaten rijp gekregen. De stengels beginnen zelfs terug gezonde scheuten te vertonnen.

Volgend jaar toch preventief met bordelaise pap of iets dergelijks behandelen. Deze behandeling zou eind juni/begin juli gestart moeten worden met frequente herhalingen.
maandag 29 augustus 2011 - 09:44
annettereek

Annettereek

Mijn tomaten hebben er ook last van, maar ja met al die regen...
Volgend jaar dan maar een dakje maken, wie weet scheelt dat.
maandag 29 augustus 2011 - 13:11
Borsalino

Borsalino

Hier op het tuincomplex iedereen behalve ik en familie die ik geholpen heb met een afdak voor zijn tomaten.

Daar er overal ook nog ziek patatteloof staat was het niet lang wachten voor de eerste tomaten ook zouden ziek worden.

Bij mij staan ze in de serre en niet bespoten, en nog lekker fris en gezond.
Die van familie waar ik een afdak voor gemaakt had, met de afsluiting richting patatten staan ook nog monter en frisgroen.

Anderen met een afdag open aan alle kanten zijn eraan voor de moeite, ook allemaal ziek.
maandag 29 augustus 2011 - 19:35
Mandy

Mandy

Een goed afdak scheelt echt wel.....

Als ik niet mijn afdak gemaakt had en omdat ik veel ruimte tekort kwam ook nog een stuk plastiek heb opgehangen van mijn balkon naar de grond...... en zo dus nog een extra serre gecreeerd heb met wel open zijkanten, dan had ik vast ook niet veel tomaten gehad, ben ik bang... Nu staat alles nog heerlijk af te rijpen....... Plastiek is meer dicht dan open geweest.......

mijn aardappelen hebben trouwens dit jaar ook weer geen ziekte gehad,........

echt geluk.....offe......




maandag 29 augustus 2011 - 22:58
inderal

Inderal

Mijn tomatenplanten uit de groententuin hadden ook de plaag : allemaal kapot.... Enkel ene paar 'enkelingen' die spontaan gegroeid zijn in de bloemboorden en die ik heb laten staan, hebben de ziekte niet. Ze staan dan wel een heel eind van de groententuin af en misschien is dat hun redding geweest ? Ik zet ook elk jaar aardappelen maar tot nu toe hebben die nog geen enkele keer de plaag gehad. Misschien omdat ik een nogal vroege soort zet ? Volgend jaar zal ik wellicht toch preventief spuiten tegen de tomatenplaag : ik ben ertegen om te spuiten maar als de hele tomatenoogst kapot gaat, is het ook jammer. De tomaten die we in de winkel kopen zijn waarschijnlijk nog vééééééél meer gespoten of bij tuinliefhebbers die tomaten kweken en niet spuiten.
dinsdag 30 augustus 2011 - 07:12
Prinske

Prinske

Zoals ik al zei, mijn tomaten staan in de serre en ze hadden van jan. Toppunt is dat ik ook aardappelen staan heb (Vitelotte Noir en Pink Fir) en die hebben totaal geen last.
dinsdag 30 augustus 2011 - 08:33
JovanDreumel

JovanDreumel

Mijn tomaten stonden in een rij langs de aardappelen op. Dat is volgens sommigen niet goed. De aardappelen zijn gerooid en waren gezond en de tomaten zijn nog steeds gezond. Maar als ze in een rij staan kan de wind er doorheen blazen en drogen ze sneller op.
dinsdag 30 augustus 2011 - 09:20
Gehenna

Gehenna

Hier ook hetzelfde. Ondanks dat de serre dag en nacht openstaat.
Ik verwijder al 10 dagen aangetaste bladeren en intussen rijpen en groeien de tomaten verder.
Tot nu toe nog geen enkele besmette stengel en als het nog een week zo verder gaat zijn ze allemaal geoogst.
Ze zien eruit als ... ja als wat eigenlijk? Stelen met afgeknipte bladstompjes, dieven en tomatentrossen.
Ik laat de dieven groeien omdat er bijna geen blad meer aanhangt. Fotosynthese zonder blad zie ik ni echt gebeuren.
De jongste trossen en bloemtrossen heb ik er ook afgehaald zodat de plant z'n energie kan steken in wat er al aanhangt.
En verder smaken ze héél lekker!

De 2 die buiten op terras staan hebben geen last van fytophtora maar zijn merkelijk kleiner en produceren veel minder tomaten dan die in de serre.
zaterdag 3 september 2011 - 23:39
renate67

Renate67

hier in mijn zoon zijn minimoestuin tomaat ook ernstig aangetast bij thuiskomst na
vakantie, geen rijpe tomaat helaas, van de kerstomaat hebben we al wel kunnen oogsten maar nu ook kapot en verwijderd.
Aan de zonkant van onze tuin doet kerstomaatje he nog wel.
Zoon was erg teleurgesteld de (ene) tomatenplant was zo groot en er hingen al zulke mooie groene en licht oranje tomaten aan, maar die waren ook allemaal al aangetast.
Renate
zondag 4 september 2011 - 11:13
Mandy

Mandy

Kan me voorstellen dat ie erg teleurgesteld was....... Misschien volgend een overkappinkje boven maken??? Scheelt volgens mij enorm.....
zondag 4 september 2011 - 11:52
Tuinman65

Tuinman65

Een koperdraad van 2 mm dik dwars door de stengel steken zou zeer voorbehoedend werken.
Je doet dit best enkele weken na het planten.
Heb er nog geen ervaring mee maar heb het als ik me niet vergis op het tomatenforum gelezen.
zondag 11 september 2011 - 11:01
JovanDreumel

JovanDreumel

Maar die koperdraad is op het eind van het seizoen verdwenen. Waar is dat koper gebleven? Inde plant natuurlijk, maar of dat zo gezond is voor jezelf, dat vraag ik me af. Ik heb meer vertrouwen in goedgekeurde en geteste middelen.
zondag 11 september 2011 - 11:05
JovanDreumel

JovanDreumel

Maar wordt niet opgenomen door de plant. Het geeft een beschermend laagje over de plant. En is getest en toegelaten in België.
zondag 11 september 2011 - 19:18
Mandy

Mandy

Zojuist nog een 6 kg tomaten geplukt.... niets geen pap, koper of spray gebruikt.... alleen een afdakje..... vanavond nog even wecken......

Er staan nog steeds een 40 tal planten af te rijpen.....



zondag 11 september 2011 - 19:30
JovanDreumel

JovanDreumel

En bij mij staan ook 40 planten zonder afdakje en rijpen ook. Ook nog mooi gezond. Ze worden nu wel kleiner, maar wel lekker.
zondag 11 september 2011 - 19:39
Mandy

Mandy

DIE concentraties liggen wel 100X hoger dan de normale waarden en dat is dus in de biologische wijngaarden!!!!!

OF ze verliezen hun druiven door schimmels OF door het verknoeien van de druif opzich!!!!
maandag 12 september 2011 - 08:30
cetinel

Cetinel

ik heb verschillende emmers geplukt van mijn tomaten,veel zo opgegeten,uitgedeeld en ook ingemaakt,dus om nou direct te klagen....
maar er hing dus nog heel wat aan...
wegens de intense drukte hier de laatste tijd(voornamelijk door zoon)de lichamelijke ongemakken die opspeelden en dat in combinatie met gewoon geen zin om gelijk wat te doen,zijn de planten nog altijd niet opgeruimd.
groot was mijn verbazing toen bleek dat de aangetaste(zeg maar gelust geteisterde) planten toch nog wat gezonde tomaten voortbrachten
en ziek zijn ze echt wel...
dus nu heb ik besloten gewoon alles te laten hangen tot ze vanzelf volledig vergaan,er word ook niks geen blad of zo meer aangeraakt: als ik zin heb in een tomaat kijk ik of er ergens nog een gezonde aanhangt en die pluk ik,meer niet...
ik weet niet of dit normaal is omdat ik aangetaste planten normaal gezien direct ruimde...
hier een paar fotos van hoe ze eruit zien:
even ter verduidelijking: al mijn tomatenplanten zijn dus ziek,geen enkele gezonde meer tussen...

Groenten

woensdag 14 september 2011 - 13:41
cetinel

Cetinel

maar een deel van de tomaten die eraan hangen groeien gewoon verder en rijpen af...

Groenten

woensdag 14 september 2011 - 13:42
cetinel

Cetinel

de fotos zijn wat overbelicht door de zon waardoor bovenstaande foto een gezond lijkende plant laat zien,doch is niet zo,de stengel is volledig bruin en heel wat bladeren zijn erafgehaald wegens de plaag..
op deze foto zie je duidelijk een zieke plant,met nog rijpende tomaten

Groenten

woensdag 14 september 2011 - 13:43
cetinel

Cetinel

en deze tomaten zijn zelfs ontstaan nadat de gehele plant zowat kaal en verdroogd was,af en oe schieten er nu bladeren uit hier en daar,eerst groen,maar worden laterook ziek,maar de tomaatjes groeien verder

Groenten

woensdag 14 september 2011 - 13:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon