menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Phytophthora vrije aardappelen

Ga naar meest recente reactie

garfield

Garfield

Ik ben een fan van biologische groenten en aardappelen. Daarom heb ik dit jaar voor een deel Texla verbouwd en deze aardappelen ook niet gespoten tegen Phytophthora. Nu hebben we een nat weekje in mijn woonplaats (meer dan 100 mm neerslag) en nu zijn uitgerekend de Texla een beetje aangetast. De andere aardappelen die ik braaf heb gespoten geven geen krimp. Het geeft natuurlijk wel aan hoe hoog de besmettingsdruk op mijn volkstuincomplex is. Bij de niet spuiters is alles al geheel zwart. Zijn er ook aardappelen die geheel bestendig zijn. Ik hoorde iets van Bionica, maar daar heb ik nog niemand verder over gehoord.
donderdag 4 augustus 2011 - 17:11
Rita1960

Rita1960

mss toch eens overstappen op vroege rassen die redelijk tot goed bestand zijn tegen de ziekte

'k heb dit jaar niet gespoten en toch een goede opbrengst gehad, ondanks de droogte, en GEEN ziekte erin...

donderdag 4 augustus 2011 - 21:30
cetinel

Cetinel

mijn bionicas hebben inerdaad niks...had er wel niet zo heel veel staan,dus we eten er gewoon van naar behoefte,maar ze zijn dus wel gezond..nohthans is er wel aardappelplaag in de buurt....
ik had ook charlotteskes geplant en daar waren we eerst aan begonnen,maar die kregen het dus wel,bij de eerste symptomen gelijk gerooid(waren nog maar een paar planten over.)en ondanks dat ze door mekaar stonden niksop de bionica..
lijkt me dus inderdaad wel resistent.
vrijdag 5 augustus 2011 - 02:08
greener

Greener

De topicstarter heeft het over zwarte aangetaste planten van buren.
Phyto is één van de meest besmettelijke plagen die door de wind zijn voortgang heeft.
Als de rest van de buren niet spuiten of sterkere rassen aanplanten (resistente rassen zijn er echt niet) is het vechten tegen de bierkaai.
De bron van het probleem aanpakken en niet de gevolgen

Sebas
vrijdag 5 augustus 2011 - 09:24
garfield

Garfield

Ik heb dit jaar ook een klein deel vroege aardappelen gehad. Die heb ik op tijd van hun loof ontdaan en al lang geoogst. Daar heb ik geen ziekte ingehad. Als iedereen dat nou zou doen waren er geen problemen. Nee hoor: ze poten massaal vroege aardappelen, maar die laten ze geheel afsterven. En aangezien er geen vroege aardappelen zijn met een goede resistentie is dat vaak geen afsterven maar gewoon Phytophthora. En dan gewoon laten staan en niet oogsten, want als je ze vroeg oogst kun je ze niet lang bewaren. Favoriet ras is Parel, want daar trekt de plaag niet in de knol.
Ik ben bang dat Sabas gelijk heeft en dat 100 % resistente rassen niet bestaan, maar ik wil het wel met Bionica proberen. Maar waar zijn die in de handel te koop?
Zoals Sebas zegt is het vechten tegen de bierkaai en ik geloof dat het probleem niet door mij of het bestuur aangepakt kan worden.
vrijdag 5 augustus 2011 - 11:37
greener

Greener

Het bestuur verplicht bij ons om te spuiten.
Probleem is wel dat ons veld aan 3 kanten omsloten is door jawel, aardappelvelden dus veel keus heb je niet.
Soms probeer ik of een ander inderdaad wel eens niet te spuiten icm vroege rassen maar bij de eerste de beste vreemde plek alles rooien.
Probleem is eigenlijk dat één zo'n plekje al de omgeving kan besmetten.
Ik heb een paar jaar geleden een "schitterend" voorbeeld gezien.
In één hoek van de tuinen zat Phyto en je zag in de week en weken erna een mooi Phyto spoor over de stukken land lopen. Precies zoals de windrichting deze sporen meeneemt...
vrijdag 5 augustus 2011 - 11:47
garfield

Garfield

Het bestuur verplicht ook om er wat aan te doen, maar die verzaakt het om het te controleren. Maar ik denk dat ik het op de volgende vergadering wel aan de orde stel. En voor volgend jaar het iets anders doen. Bv wat meer middelvroege aardappelen en de late aardappelen echt ook laat poten. En als iemand mij een adres kan bezorgen (in Nederland) voor Bionica hou ik mij aanbevolen.
vrijdag 5 augustus 2011 - 12:03
garfield

Garfield

update:
Op de vergadering heb ik maar niet tegen de windmolens gevochten. De mensen willen deels niet spuiten en van het bestuur hoeft het niet, als je besmet aardappelloof maar verwijderd. Aangezien het bestuur geen politieagent wil zijn, weet je het wel. Daar hoef ik niets van te verwachten.
Maar ik heb de Bionica wel gevonden. Als biologische aardappel bij mijn huisleverancier. (van der Wal) Die heb ik dus maar gekocht. Ze waren niet eens duur. Die ga ik proberen om niet te spuiten, zodat ik geheel biologische aardappelen zal gaan eten.
zondag 27 november 2011 - 19:19
schuppe

Schuppe

wettelijk moet men de plaag bestrijden om geen schade aan
landbouw gewassen van boeren toe te brengen ook zoals de
coloradokever moet men ook wettelijk bestrijden
dinsdag 6 december 2011 - 10:07
garfield

Garfield

Ik heb wel eens aan het zoeken geweest in de (Nederlandse) wetgeving, maar ik nooit iets gevonden.
Als iemand het wel kan vinden hou ik mij aanbevolen voor de plaats van de wettelijke regels. Officieel moet het bestreden worden volgens het volkstuinreglement, maar dat gebeurt te weinig.
Gelukkig voor de boeren in mijn woonplaats ligt ons complex midden in een woonwijk.
dinsdag 6 december 2011 - 21:18
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij Google heb ik voor de Colorado kever ingetypt " coloradokever wet". Toen kreeg ik o.a. De volgende site :
http://ikregeer.nl/documenten/stb-1995-2 .

En dan blijkt dat het eerder wel wettelijk geregeld was, maar dat het is ingetrokken voor de coloradokever.

Zo zou je dat ook kunnen proberen met Phytophtora .
woensdag 7 december 2011 - 12:36
schuppe

Schuppe

ik heb ook eens rond gezien op het internet en
hier in belgie moet men als hobby tuinier of als beroepteler de plaag
en de coloradokever verplicht bestrijden
woensdag 7 december 2011 - 13:26
garfield

Garfield

Jo van Dreumel je bent geweldig. Ik had vroeger dus niet goed gezocht. Nu had ik bijna direct een link.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0014851/geldigheidsdatum_27-10-2010

Nog niet geheel gelezen, maar hier kom ik wel verder mee.

Edit: nu wel grotendeels gelezen. Het betreft hier wetgeving voor ondernemers. Een particulier met een volkstuintje hoeft zich er niet aan te houden.
Ik mis eigenlijk een artikel om de hoeveel jaar je aardappels mag poten. Dit ivm aardappelmoeheid (aaltjes)

Maar waarschijnlijk zijn er meer aardappelwetten. Nog maar eens zoeken.


Edit 2: http://wetten.overheid.nl/BWBR0014851/geldigheidsdatum_27-10-2010


Daar kom ik ook niet veel verder mee
woensdag 7 december 2011 - 18:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon