Geprint vanhttps://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/10/groenten/4255/zaai-en-teelttips

menu
Tuinadvies
0

Zaai en teelttips

Ga naar meest recente reactie

Tekst aangepast

Tomateboer

Hallo iedereen,

Andre en ik hebben besloten een topic te openen in verband met het zaaien en telen van groenten.

Wat houd dit in?

Mensen die informatie willen in verband met het zaaien van een bepaalde groente, kunnen hier altijd een kijkje nemen.
Het is de bedoeling dat we elke maand enkele groenten beschrijven,...zaaien en dergelijke meer.
Iedereen kan hier een post brengen met zijn of haar favoriete groente van de maand en daar dan enkele zaai en of teeltbeschrijvingen bij plaatsen.
Mogen wij wel vriendelijk vragen om hier geen onnodige posts te brengen, dus geen of-topic antwoorden om het hier wat netjes te houden.
Om zo een mooie informatiebron te bekomen aan groenten.
Eerst en vooral gaan we beginnen met het zaaien in koude serre of bak.

vriendelijke groetjes
Angelo en Andre


donderdag 4 januari 2007 - 17:24

Tekst aangepast

Andre

Daar gaan wij dit is het eerste onderwerp

Vroeg op weg naar aardappelen

Vanaf januari ( vroege oogt) - februari ( hoofdoogst) laten we aardappelen in ondiepe kistjes voorkiemen. en worden later vanaf maart (zonder plasticfolie opgeplant) Om vroeg te oogsten moeten aardappelen meteen na het poten goed kunnen doorgroeien

Dit word vervolgd
donderdag 4 januari 2007 - 19:30

Andre

Het tweede deel.

Hoe streven we naar één centimeter lange kiemen? Vier tot zes weken voor het planten halen we pootgoed in huis. Uit de ogen op de poters ontwikkelen zich de kiemen. Ogen die nog volledig in rust zijn, kunnen een warmteduwtje van circa 18°C goed gebruiken, bijvoorbeeld in de stookplaats. Daarna verhuist het plantgoed naar open bakjes in het licht bij ongeveer 10°C.
Vermijd direct zonlicht en zeker plots overvallende vrieskou

andre
vrijdag 5 januari 2007 - 14:23

Andre

Een koude bak.

Wie paarden of koeien mest kan verkrijgen ( beter paardemest) kan daarmee in de nawinter een laag mest van ongeveer 40 cm dik maken. Die wordt warm en nadat de grootste warmte verdwenen is, kunnen we op een compostlaag van circa 15 cm dik vroeger dan normaal met primeurs beginnen.
zondag 7 januari 2007 - 19:04

Compostmeester

Oplossingen over Compost en tuinproblemen




Ik wil jullie op dit platform diverse antwoorden geven rondom het composteren,aval voorkoming en ecologisch tuinnieren in de groente en siertuin,
dus alle vragen zijn welkom,wat composteren en biologische groenteteelt betreft,hoop ik jullie door mijn jaren lange ervaring een antwoord geven.
Dus hoop ik er vele te krijgen,zodat wij met zijn alle kunnen helpen om de avalberg te verkleinen en volop terug kunnen genieten van groenten en kleinfruit zonder schadelijke meststoffen en giftige insecticiden.
Je kan ook mijn site bezoeken,rondom het composteren,die volledig af is,inclusief fotoalbums,op dit adres:

www.bloggen.be/compostmeester

http://blog.seniorennet.be/compostmeester

en op mijn nieuwste site,die nog in een beginstadium zit,maar toch al een ruime schat aan informatie bevat,deze kan je vinden op het volgend adres:

http://blog.seniorennet.be/tipsentruksvandehobbytuinder

Zeker eens doen,je zal er ongetwijfeld vele antwoorden vinden,schrijf desgewenst vrijblijvend iets in mijn gastenboek,of geef een reactie hier op het forum.



[afbeelding verwijderd niet-https]


[afbeelding verwijderd niet-https]

Tot weldra,

zondag 14 januari 2007 - 21:14

Ines

Proficiat met Uw blog ! leerrijk is het zeker, grtjs, ines
zondag 14 januari 2007 - 23:37

Andre

Zeer leerrijk en mooi gedaan

andre
maandag 15 januari 2007 - 16:13

Tomateboer

Inderdaad Andre!
Heel leerrijk, en uiteraard een mooie blog!
grt
Angelo
dinsdag 16 januari 2007 - 07:14

Tekst aangepast

Andre


Perspotjes.
________

Perspotjes zijn eigenlijk helemaal geen potjes. Het zijn kluitjes grond die geperst zijn en als 'zandtaartjes' hun vierkante vorm houden. Het fijne van perspotjes is dat bij het uitplanten, het plantje met kluitje en al op zijn nieuwe plaats wordt gezet, zodat de wortels zonder probleem kunnen doorgroeien. Er is dus geen gevaar voor moeilijk aanslaan of stilstaan van het uitgeplante plantgoed.

Benodigheden.
___________

Als grondmengsel gebruiken we één van de potgronden die al eerder vernoemd geweest zijn. Het is erg belangrijk de grond een tijdje op voorhand zeer goed nat te maken. Bij gebruik moet de grond nog zo nat zijn dat je er juist nog een beetje water kan uitknijpen

Voor de amateur bestaan er verschillende toestellen om perspotjes te maken b.v. een zeer eenvoudig toestelletje uit plastiek

Werkwijze.
_________

Breng de grond in een ondiepe kuip of kist. Duw het toestelletje flink in de grond. Boven een bakje duw je de klompjes grond uit het pottenpersje

Resultaat: een mooi klompje zaaigrond met bovenaan in het midden een gaatje. In elk gaatje leg je nu 1 of 2 zaadjes, waarna je het dichtmaakt
Perspotjes moeten regelmatig water krijgen. Ze drogen immers gemakkelijk uit. Voor het uitplanten maak je ze ook goed nat. Plant ze in aangepaste gaten en druk zijdelings aan. Bij kropvormende gewassen zoals sla en andijvie, plant je de perskluitjes iets boven het grondoppervlak, waardoor de krop onderaan minder gauw dooor rotting aangetast wordt.

andre

donderdag 18 januari 2007 - 15:33

Bowie

Voor de amateur bestaan er verschillende toestellen om perspotjes te maken b.v. een zeer eenvoudig toestelletje uit plastiek


Hoe ziet dat er eigenlijk uit?
vrijdag 19 januari 2007 - 19:37

Andre

[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]


Zo ziet dit eruit

andre
vrijdag 19 januari 2007 - 23:53

Tomateboer

Zaaien van paprika's en pepers:

Wanneer zaai je het best paprika's of pepers ( piments)?

Paprika's en of pepers worden het best vanaf februari gezaaid.
Waarom?
Paprika's hebben een langere opkweektijd nodig dan andere dergelijke groenten.

[afbeelding verwijderd niet-https]

U neemt het best een goede luchtige zaai en stekgrond.
Zaai in potjes met daarop de desbetrefende soortnaam.
Laat de zaden kiemen in een verwarmde grond , optimale temperatuur is 20 tot 22 graden.
Maak de bodem vochtig door met een plantenvernevelaar het oppervlak te benevelen.
Laat alles goed afgedenkt, handig is het gebruik van een glasplaat ( plastiek plaatjes zijn natuurlijk ook bruikbaar)
Let wel!
Verwijder regelmatig bij goed weer de glasplaat om schimmels te vermijden.
S'avonds kan u dit dan terug dichten.
Kortom, zorg voor voldoende verluchting.
Wanneer u de optimale temperaturen en omstandigheden naleeft hebt u kans dat de zaden na een week of anderhalve week zullen kiemen.
Vanaf dit moment start de opkweek van de paprika en of pepers.

Angelo

donderdag 25 januari 2007 - 22:42

Andre

Terug iets bijgeleerd

andre
donderdag 25 januari 2007 - 23:15

Tomateboer

Daar ben ik zeer blij om
grt
Angelo
donderdag 25 januari 2007 - 23:17

Maxpowa

Zaaien van paprika's en pepers:

Laat de zaden kiemen in een verwarmde grond , optimale temperatuur is 20 tot 22 graden.


Dat is eerder 27 tot 30 ° C, dan kiemen veel soorten bij mij binnen de 5 tot 7 dagen, bij 20-22 kan het 2 a 3 weken duren.

Groeten,
Steven
dinsdag 30 januari 2007 - 18:28

Tekst aangepast

Maxpowa

[afbeelding verwijderd niet-https] Teeltbeschrijving voor peper en paprika. [afbeelding verwijderd niet-https]

Zoals ik een tijdje terug beloofd had, hierbij een teeltbeschrijving voor pepers en paprika.

Persoonlijk begin ik doorgaans rond eind februari. Begin februari bekijk ik de praktische zaken, hoeveel zaaibakjes er nodig zijn, hoeveel zaaigrond en hoeveel lampen, ruimte, verwarming, enz…

Ik zaai steeds 2 a 3 zaadjes in een cel van een cellenbakje. Voor zo goed als alle pepers en paprika’s is het belangrijk dat de zaden voldoende warmte krijgen. Bij voorkeur meer dan 20°C, liever zelfs 25°C tot 30°C. Dit kun je op verschillende manieren verwezenlijken, door middel van een warmtematje, een verwarmde propagator, warmtekabel of gewoon door de bakjes op een warme plaats ergens in huis te zetten.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Doorgaans duurt het 7 a 14 dagen voor de zaden opkomen, heel soms wel na 5 dagen en soms na 5 weken, dat hangt af van de soort en nog meer van de omstandigheden.

Dit kweekschema is bedoelt voor die mensen die de kweek van pepers onder de knie willen krijgen, in ons eerder noordelijk klimaat. Dit schema is bedoelt voor mensen die tijdig willen kunnen oogsten, zelfs als de planten gewoon buiten worden gekweekt en niet onder glas. Als je volgende tips en raadgevingen in acht neemt kan het niet fout lopen…

1. Zorg dat alles tijdig voor handen is, als je gaat zaaien, zorg er dan voor dat je reeds een of andere vorm van verwarming hebt, zonder verwarming verspil je gewoon tijd, bij temperaturen onder de 20°C kan het soms erg lang (lees: weken) duren voor de zaden kiemen. Bij een correcte temperatuur kunnen sommige soorten kiemen binnen de week en soms in een aantal dagen.

2. Zaai steeds 2 à 3 zaadjes per vakje. Dit is afhankelijk van de soort, sommige kiemen beter dan andere. Op deze manier verspil je minder vakjes als een of meer zaadjes niet willen kiemen. Als de zaadjes gekiemd zijn, kan je het plantje dat het minst groeikrachtig is afknippen tot tegen de wortel, dan hou je 1 plantje per vakje over. Gebruik ook speciale zaai- en stekgrond, deze is arm aan meststoffen en zorgt voor een goede vochtbalans.

3. De eerste kiemen zouden moeten doorbreken binnen 1 tot 2 weken, afhankelijk van de omstandigheden. Hou er wel rekening mee dat sommige wilde soorten erg veel tijd nodig hebben om de kiemen, soms duurt het wel maanden en je zal dus ook bijna nooit pepertjes aan deze planten zien, tenzij wanneer je ze binnen overwinterd, dan kan je het tweede jaar eventueel wel oogsten van deze planten. Hier beginnen bvb. Capsicum Chacoense te bloeien rond eind september, dan wordt het erg krap om rijpe vruchtjes te kunnen oogsten zonder de planten naar binnen te halen.

4. Van zodra de gekiemde plantjes doorbreken, moet je ze voldoende licht geven. De beste keuze, ook kwa prijs/kwaliteit, verbruik meegerekend, zijn Gro-lux TL-lampen van Sylvania. Je vindt ze in verschillende wattages, gaande van 15 tot 58 watt. Ik gebruik 4 buizen van 18 watt en dat is net voldoende voor +/- 120 plantjes, op het einde wordt dat wel een beetje krap, maar het is redelijk goed doenbaar. Je kan het beste je lampen zoveel mogelijk doen branden op nachttarief. Hier branden de lampen 14 uur per dag, van 20 uur tot 10 uur ’s morgens, wat dus het volledige nachttarief omvat. Ik weet dat deze lampen wat meer kosten dan gewone TL lampen, ze zien er bovendien niet erg helder uit. Maar ze zijn echt de beste keuze, ze zijn zo weinig helder en raar van kleur omdat ze licht uitstralen in de juiste kleuren die de plantjes nodig hebben en erg weinig buiten die spectra.
De Sylvania gro-lux tabel: http://www.sylvania-lamps.com/catalog/index.php?id=2709

[afbeelding verwijderd niet-https]

5. Andere opties zijn natuurlijk ook hogedruk natriumdamplampen (HPS) en nog een paar andere opties. Deze hebben echter allen een veel hoger verbruik, beginnende vanaf 90 watt per lamp tot wel 1000 watt en meer, gangbaar zijn lampen van 150, 250, 300, 400, 600, 800, enz… watt. Het verbruik licht hier echter duidelijk veel hoger en het is toch niet de bedoeling om de plantjes volledig onder lampen op te kweken.

6. Van zodra de plantjes hun eerste echte blaadjes hebben, kun je ze een eerste keer verpotten of als de potjes voldoende ruim zijn, kan je nu een eerste keer voorzichtig wat bemesten (zie verder *). Ik verpot naar vierkante zwarte kweekpotjes van 9x9 cm, vierkante potjes kun je mooi rangschikken onder de lampen. Gebruik nu een mengsel van 8/10 potgrond en 2/10 lavakruim (DCM) of perliet, deze zorgen weer voor een goede waterhuishouding en maken de grond luchtiger. Wanneer de plantjes nog een setje blaadjes bij hebben gekregen, kan je voor de eerste maal voorzichtig wat bemesten, (*)gebruikt een uitgebalanceerde meststof met een N-P-K ratio van bvb 1-1-1. Gebruik in dit stadium echter maar een fractie van wat is aangegeven op de verpakking (1/5 tot 1/10 van de normale dosis).

7. Hou de plantjes vochtig, maar zeker niet nat. Best is de bovenlaag droog te laten worden alvorens te bewateren. Dit is zeer belangrijk om wortelrot te voorkomen. Wortelrot is een veel voorkomend probleem bij jonge peperplantjes en moet te allen tijde vermeden worden.

8. Hou de plantjes in deze potjes tot ze naar buiten kunnen, dat moet ergens rond half mei zijn, er mag zeker geen kans meer zijn op nachtvorst, nachtvorst zal je plantjes zeker decimeren, dit is erg belangrijk, vergeet ze zeker niet binnen te halen als er nog kans op vorst bestaat.

[afbeelding verwijderd niet-https]

9. Afharden: Zodra de plantjes naar buiten kunnen, moet je ze afharden. Dit betekend dat je dag na dag de planten een beetje langer buiten zet. Begin met de planten een half uurtje buiten te zetten en verleng die periode elke dag met +/- een half uur, zodra de planten elke dag een 5-tal uur buiten staan, laat ik ze meestal buiten gedurende de hele dag en haal ze enkel ’s nachts nog binnen gedurende een week. Als het og te koud is, wat meestal wel zo is rond deze tijd van het jaar, dan hou ik de plantjes afgedekt gedurende de nacht (kleine plastic serre doet hier goed dienst voor). Let er wel op dat de plantjes niet te lang in de volle zon staan, ze zijn dit niet gewend en kunnen makkelijk verbranden. Geef de planten nu elke week wat voeding. Ik gebruik zelf biologische voeding, dat komt de smaak zeker ten goede en de kans dat je teveel geeft wordt kleiner.

[afbeelding verwijderd niet-https]

10. Eind mei zet ik de plantjes in grotere potten (diameter 22-35cm), op de bodem leg ik een laagje hydrokorrels, dat verzekerd een goede afwatering.

11. Planten die te hoog worden kan je gerust wat terug snoeien, dat bevorderd het uitlopen van zijtakken. Aangezien de bloesems uit de oksels groeien, houdt dat dus in dat je ook meer plaatsen creeërt waar zich vruchtjes kunnen vormen.

12. Let er op dat sommige rassen niet van veel direct zonlicht houden en het beter doen in half-schaduw. Ik denk daarbij vooral aan planten uit de C. Baccatum familie.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groeten,
Steven
woensdag 31 januari 2007 - 16:36

Annd6

Waauw,
een degelijke uitleg zeg!
Eind februari vliegen we erin!
Ben benieuwd, ik ga het zonder lampen moeten doen....kan mss een gewone lamp ook helpen?
Dat is dan vast niet zo zuinig maar voor een korte tijd...?
Groetjes
Ann
woensdag 31 januari 2007 - 16:47

Tekst aangepast

Maxpowa

Een zuidelijk gericht raam kan veel helpen, maar het is echt veel beter om toch ook nog een TL lamp te voorzien, bij gebrek aan iets beters, kan je zelfs een TL bureaulampje van 15 watt gebruiken. IK zou echter wel afzien van gloeilampen en halogeenlampen enzo, die hebben veel te weinig licht in de juiste verhoudingen. Bij gamma: TL armatuur voor 18 Watt = +/- 9 a 10 euro, Sylvania Grolux 18W = +/- 9 euro, en meer moet dat niet zijn, afhankelijk van hoeveel plantjes je er onder wil zetten natuurlijk.

Groeten,
Steven
woensdag 31 januari 2007 - 16:51

Tekst aangepast

Annd6

Oke, dan ga ik toch maar eens zien in de Gamma.
De hoeveelheid...weet ik nog niet zo...als ik me kan inhouden....dan zal het meevallen
Groetjes
Ann
woensdag 31 januari 2007 - 16:58

Tomateboer

Dank je wel hoor Steven!!!!
Super goede uitleg!!
vriendelijke groeten
Angelo
woensdag 31 januari 2007 - 19:16

Bowie

Met zo'n supergoeie uitleg gaan we nogal wat pepers & paprika's moeten ruilen.

Ik heb gisteren al de helft gezaaid in potjes en dan in een verwarmde propagator gezet op 26°.
De andere helft doe ik nu eind februari.

Het is misschien wel wat vroeg, maar ja, als je niet probeert ....

Ik had eigenlijk moeten wachten op uwe uitleg.
woensdag 31 januari 2007 - 22:27

Lisa

bedankt steven voor een heel goede uitleg

groeten lisa
donderdag 1 februari 2007 - 10:32

Tekst aangepast

Maxpowa

Met zo'n supergoeie uitleg gaan we nogal wat pepers & paprika's moeten ruilen.

Ik heb gisteren al de helft gezaaid in potjes en dan in een verwarmde propagator gezet op 26°.
De andere helft doe ik nu eind februari.

Het is misschien wel wat vroeg, maar ja, als je niet probeert ....

Ik had eigenlijk moeten wachten op uwe uitleg.


Echt erg is het niet hoor, ik ben zelf ook al vroeger begonnen, soms wel eind januari, zoals vorig jaar, uit vrees dat het nog een slecht jaar zou worden zoals het was in 2005. Maar als je alles in beschouwing neemt loont het niet echt de moeite, een maand vroeger beginnen om een week vroeger te kunnen oogsten... daar komt het meestal op neer.

Wat ik wel nog niet vermeld heb is dat je sommige wilde soorten wel beter vroeger begint te zaaien, maar de meeste mensen hier houden zich niet echt bezig met de wilde soorten, het duurt te lang, geeft te weinig opbrengst en de meeste vinden het niet de moeite waard. Die kun je trouwens best nog eerder zaaien, laat ons zeggen oktober - november vorig jaar, het is nu dus een beetje vijgen na pasen

Groeten,
Steven
donderdag 1 februari 2007 - 14:05

Compostmeester

Hallo,allemaal,

Ja,ja,je ziet het en je leest het goed,de compostmeester is terug van weggeweest,ben namelijk voor drie weken op reis geweest,inpesant mijn PC laten herstellen,en we kunnen weeral voort.
Ik heb blijkbaar veel gemist,maar ja ik mocht van mijn vriendin niet surfen,daar was ook geen tijd voor,
bezoekjes hier,bezoekjes daar,luieren aan het strand bij 35°,lekker niets doen,alleen spijtig dat dit voorbij is.Maar ja,nu ben ik geherbrond en kan ik jullie dus weer raad geven.

De compostmeester.
donderdag 1 februari 2007 - 18:13

Andre

Terug welkom compostmeester

andre
donderdag 1 februari 2007 - 19:17

Bowie

Beste Maxpowa

6. Van zodra de plantjes hun eerste echte blaadjes hebben, kun je ze een eerste keer verpotten of als de potjes voldoende ruim zijn, kan je nu een eerste keer voorzichtig wat bemesten


Het hoeveelste bladpaar wordt er mee bedoeld??


mengsel van 8/10 potgrond en 2/10 lavakruim (DCM) of perliet


Lavakruim: bedoel je dan lavakorrels van DCM??

vrijdag 9 februari 2007 - 15:09

Maxpowa

Tania,

Met echte blaadjes bedoel ik diegene die na de zaadlobben (cotylen) verschijnen, is meervoud daar pepers tweezaadlobbig zijn.

De korrekte benaming voor die lavakorrels is: VULKANISCHE LAVAKORREL 0-3 MM
http://be.dcm-info.com/product/index.asp?pid=86&tid=1

Excuses voor de onduidelijkheid.

Groeten,
Steven
zondag 11 februari 2007 - 09:50

Andre

Zo het harde labeur is terug begonnen, gisteren en vandaag stillaan begonnen met het spitten van de moestuin .En ja er is terug leven in de grond want wormen met de vleet. Een klein teken dat de lente stillan in aandocht is en ja dan is die rugpijn vlug vergeten.

andre
vrijdag 16 februari 2007 - 19:24

Elma

Hallo compostmeester.
Hoe zit dat nou met de schillen van de citrusvruchten. Kan ik die gewoon op de composthoop gooien?
vrijdag 16 februari 2007 - 22:43

Andre

Elma.

Daar zou ik toch voorzichtig mee zijn

andre
zaterdag 17 februari 2007 - 12:03

Elma

Andre,

Heeft dat te maken met het bespuiten van de vruchten, of zijn de schillen om een andere reden ongeschikt om te composteren.

Elma
zondag 18 februari 2007 - 15:33

Andre

Elma.

Dit heeft meer te maken met het bespuiten van de schillen

andre
zondag 18 februari 2007 - 16:07

Rvleuwen

Steven,

Wat een mooie, duidelijke teeltbeschrijving! Heb je er wel eens aan gedacht om een boek over dit onderwerp te schrijven?

Een paar maanden terug heb je me peperzaadjes opgestuurd. Vanavond heb ik ze in potjes gezet. Ben reuze benieuwd!

Nogmaals vriendelijk bedankt!

Groeten,
Ronald
zaterdag 24 februari 2007 - 23:12

Maxpowa

Steven,

Wat een mooie, duidelijke teeltbeschrijving! Heb je er wel eens aan gedacht om een boek over dit onderwerp te schrijven?

Een paar maanden terug heb je me peperzaadjes opgestuurd. Vanavond heb ik ze in potjes gezet. Ben reuze benieuwd!

Nogmaals vriendelijk bedankt!

Groeten,
Ronald


Beste Ronald,

Ik hoop van harte dat je er veel plezier aan beleefd.

Wat dat boek betrefd, ik vindt dat er nu al zo veel boeken over pepers bestaan, mischien past er niet nog eentje bij. Maar je bent niet de eerste die het vraagt... Moest het er ooit van komen, dan zal ik dat natuurlijk op dit forum mededelen.

Vriendelijke groeten,
Steven
dinsdag 27 februari 2007 - 19:13

Jumperke



Heeft dat te maken met het bespuiten van de vruchten, of zijn de schillen om een andere reden ongeschikt om te composteren.

Elma


Beste Elma een van de redens dat je geen citrusschillen op de composthoop mag smijten is dat er op citrusschille schimmel komt en die springt redelijk rap over op de planten best laten dus
vrijdag 2 maart 2007 - 16:10

Andre

Zo vandaag terug wat werkzaamheden gedaan in de volkstuin Spitwerk is gedaan joepie!.Maar in het bijzonder de eerste teelt gedaan in de vole grond en dit is de plantajuin. Stillaan beginnen met nieuw groente leven aan moeder aarde toe te vertrouwen.
Groetjes andre
vrijdag 2 maart 2007 - 19:26

Tomateboer

http://www.tuinadvies.be/tomaten_zaaien_afharden.htm

Hierbij het zaaien van de tomaat
grt
Angelo
maandag 5 maart 2007 - 22:06

Andre

Zeer duidelijke uitleg. Wij kunnen er an beginnen
andre
maandag 5 maart 2007 - 22:58

Tomateboer

Dank je!
Dit weekend is het 'het weekend'
Dan moet alles gebeuren.
327 soorten tomaten moet ik dan zaaien ja zot zeg maar
grt
Angelo
woensdag 7 maart 2007 - 22:02

Lisa

oh angelo, kom je nog aan slaap toe ?

lisa
donderdag 8 maart 2007 - 16:18

Tomateboer

Vandaag al een deel gezaaid
grt
Angelo

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 10 maart 2007 - 19:38

Lisa

andelo ,hoe groot zijn de zaaibakjes?

lisa
zaterdag 10 maart 2007 - 22:39

Jumperke

Angelo wil je een foto zenden van je tomaatjes als ze uitkomen?


donderdag 15 maart 2007 - 17:01

Xarwen

[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]


Zo ziet dit eruit

andre


bestaat er zo'n perspotjes-machine om meerdere perspotjes tegelijk te maken? laten we zeggen zo'n 20 tegelijk? wij hebben zo'n klein perspot-machientje en voor veel potjes duurt dat toch wel een tijdje en aangezien zowel mijn man als ik nog veel werken is dat dus niet echt realistisch

xarwen
zaterdag 21 april 2007 - 05:52

Jumperke

In het PTI(tuinbouwschool) in Kortrijk hebben ze een perspotmachine

groetjes jerko
zaterdag 21 april 2007 - 16:25

Tomateboer

Zit jj in die school?
grt
Angelo
zaterdag 21 april 2007 - 20:09

Tekst aangepast

Jumperke

volgend jaar ga ik ernaartoe nu zit ik nog in het zesde maar jij zit daar he wij wonen denk ik niet ver van mekaar want ik woon ook in heule ik ken de tuinbouwschool eigenlijk door een goede vriend die daar zit in het 4de jaar en aan hem leerde ik ook veel van verzorgen van planten enzo ik ga iedere zaterdag(een hele dag) naar mijn oom en hij woont daarnaast die vriend

groetjes jerko
zondag 22 april 2007 - 17:46

Eve

Tomateboer, komt dit bekend voor?:

"Bij het verplanten van de tomateplantjes, de plantjes in de grond zetten tot 2.5cm van de bovenkant. Indien de plantjes nog een keer verplant moeten worden vooraleer ze in hun permanente plaats gaan, dan tot 5cm van de top in de grond zetten. Zo vormen zich bijkomende sterke wortels aan het stuk stengel dat in de grond zit."

Is dat zo? Ik denk dat sommige van mijn plantjes gefileerd zijn, zou wat hierboven staat dan aan te raden zijn?

Eve

donderdag 26 april 2007 - 02:57

Pukkie

hallo mensen

weet iemand waar je deze apparaatjes om perspotjes te maken kunt kopen in limburg ?
en wat is de prijs hiervan ongeveer ?



groetjes
donderdag 26 april 2007 - 03:19

Jumperke

Angelo wel jee sn een foto zenden van je tomaten?

groetjes jerko
donderdag 26 april 2007 - 03:27

Vifke

Dag allemaal,

Ik krijg een mailtje binnen om pitjes van meloenen, pompoenen e.d. te drogen en te bewaren om op te sturen naar ergens in de Sahara (via een adres in Belgie). Mijn vraag is nu werkt dat wel ? pitjes uit gekweekte groenten en fruit ? Ik dacht dat dat zaad steriel was ??? Het betreft hier een project van Unicef. Ik wil echt wel zaden sparen, drogen en opsturen, maar als het geen zin heeft ... Al die moeite en het werk voor niets.

Groetjes en alvast op voorhand bedankt.

Vifke
donderdag 16 augustus 2007 - 13:19

Andre

Vifke.

Voor pompoenen is dit geen probleem wel zeker zijn van het ras.

andre
donderdag 16 augustus 2007 - 19:25

Vifke

Dag André,

Bedankt voor de uitleg, ik weet nu wat te doen.

Groetjes,

Vifke.
donderdag 16 augustus 2007 - 21:42

Tim98

oke dank u voor de uitleg
zaterdag 19 november 2011 - 11:11

Minouke

Erg gemakkelijk zo een zaaikalender

http://www.tuinadvies.be/zaaikalender_groenten_zaaikalender.htm

Groetjes
Chantal
maandag 7 april 2014 - 14:14

1942adr

Bij aankoop van groentenplantjes voelt de grond waarin de plantjes zitten soms heel hard aan.Ook na na en tijdens de teelt worden ze beenhard en nemen moeilijk vocht op.
Min werkwijze: aan iedere zijde + onderkant insnijden en eventueel voor het planten in eenbad water dompelen.
Kent iemand een betere oplossing
Groeten
zondag 31 maart 2019 - 11:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken