menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pootaardappel

Ga naar meest recente reactie

alloo

Alloo

Was vandaag met mijn gebuur in discussie, over hoe pootaardappels geteeld worden ,die zegde dat pootaardappels gezaait worden ,ik zeg dat de kleinste van de oogst van nu ,volgend jaar geplant worden.Wie heeft er nu gelijk ???

groetjes Fons
zondag 24 juli 2011 - 21:21
schuppe

Schuppe

pootaardappelen worden afgenomen van volgroeiden planten,de pooters
hebben meestal de maat van 35/45mm.
ze worden ziekte vrij geteeld en worden streng nagezien op de
aardapppelziekte om kiemvrij plantgoed te verkrijgen.
aardappelen kan men niet zaaien al komen er bij sommige rassen toch
vruchten aan en ze zijn erg giftig.
je kan meer info vinden op googleootaardappelen kweken
maandag 25 juli 2011 - 09:43
garfield

Garfield

Ik denk dat je de aardappel wel kunt zaaien. Voor het telen van pootaardappelen doet men dat echter niet. Je zou ten eerste andere soorten verkrijgen. Dit zaaien doen ze wel om nieuwe aardappelsoorten te kweken.
maandag 25 juli 2011 - 10:00
danny2

Danny2

Je kan aardappelzaad kopen, nadeel dat niet alle planten identiek zijn, en dit is de reden waarom aardappelen gekloond worden.
Je kan, als je een plant hebt, ook stekken om te vermeerderen en dan krijg je ook identieke planten.
Ideetje voor volgend jaar hé Fons.

groetjes danny
maandag 25 juli 2011 - 21:13
alloo

Alloo

Ja Danny,ik weet dat je aardappels kan zaaien,en het is niet de bedoeling dat ik dit ga doen .Ik zou willen weten hoe men aan pootaardappels komt ,worden pootaardappels geplant om pootaardappels te kweken, of worden pootaardappels geplant voor eetaardappels ,en later als ze rijp zijn gesorteert op groten,de groten voor fritpatat ,de middelmaat voor te koken ,de kleine voor pootgoed.Heb al gegoogle maar ben er niet wijzer van geworden .


groetjes Fons
maandag 25 juli 2011 - 21:55
garfield

Garfield

De aardappels worden er speciaal voor gekweekt. De pootaardappel moet aan veel hogere eisen voldoen dan de consumptieaardappel. Dit in verband met ziektes ed. Volgens mij wordt dit ook alleen maar gedaan op kleigrond. Waarom weet ik eigenlijk niet. Hoe ze de aardappelen klein houdt, weet ik niet. Maar dat weet een insider misschien wel. Het zal wel niet het geheim van de smid zijn.
dinsdag 26 juli 2011 - 09:53
alloo

Alloo

Daar had ik nog niet aan gedacht, de aardappen moet kunstmatig klein worden gehouden .Vroeger(toen ik klein was,de jaren 50&60) als men aardappels oogste werden de kleinste eruit geraapt(zelfs als ze iets groter waren ,werden ze doorgesneden) en die diende voor volgend jaar als poters ,waarom ga dit nu niet meer ,en moet alles maar gekocht worden.

groetjes Fons
dinsdag 26 juli 2011 - 15:09
verbena46

Verbena46

In mijn omgeving (centrum italie) worden pootaardappelen uit Nederland verkocht in zakjes van kg.1.3 (o.a Desiree) en zijn van prima kwaliteit.
Maar ook bewaar ik kleine aardappelen van de oogst die ik in febr. weer als poters gebruik en daar is de opbrengst ook goed van.
Hier verkoopt men ook grote poot.a.(it) die worden doorgesneden.

gr Verbena



dinsdag 26 juli 2011 - 17:53
Borsalino

Borsalino

Wilde gok!
Pootaardappelen worden er speciaal voor gekweekt.
Ze worden enkel vroeger gerooid tegen ziektes en dergelijke.
Daarom zijn de meeste kleinder.
Op grond waar nog nooit aardappelen gestaan hebben?
Dichter opeen planten?
dinsdag 26 juli 2011 - 21:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon