menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plantuien

Ga naar meest recente reactie

schoolmeestertje

Schoolmeestertje

Ik ben bezig met het oogsten van de plantuien. Het is heel wat beter dan vorig jaar (Toen was ik veel te laat met planten.) Alleen bij een aantal van de uien zie ik aan de onderkant schimmel.
Komt dat door de overvloeidige regenval,
heeft het een andere oorzaak,
is het schadelijk
en valt er wat tegen te doen.
Kun je deze uien dan wel bewaren.

Misschien kan iemand wat met deze vragen
woensdag 20 juli 2011 - 21:50
garfield

Garfield

Ik denk dat je last hebt van de larven van de uienvlieg. Die vreten de wortels en de onderkant op. Daarna verrot en verschimmeld de ui. Snij maar eens een ui door. Die uien kun je weggooien.
donderdag 21 juli 2011 - 12:17
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat is te voorkomen door de uien onder anti-insectengaas te kweken.
donderdag 21 juli 2011 - 12:26
garfield

Garfield

Dat is te voorkomen door de uien onder anti-insectengaas te kweken.

Dat ga ik volgend jaar ook doen, omdat ik dit jaar ongeveer 25 % uitval heb. Zou om en om met wortels dan nog zin hebben? Mag onder insectengaas de bemesting ook wat zwaarder zijn?
donderdag 21 juli 2011 - 12:34
JovanDreumel

JovanDreumel

Zelf had ik tien jaar uien en wortels verbouwd zonder last te hebben van wortel- en uienvliegen.
Ik dacht ik ga niet spuiten en las in de Margriet, dat afwisseling van uien en wortels in de rijen effect zou hebben. Het effect dat ik bereikte was dat ik zowel de wortels als de uien weg kon gooien. Toen ben ik gaan bespuiten. Maar nu ik insectengaas kan gebruiken hoef ik alweer een paar jaar niet te spuiten. En met goed resultaat. Zwaarder bemesten hoef niet. Wel is er een beter klimaat onder het gaas. Het groeit er prima onder.
donderdag 21 juli 2011 - 13:37
schoolmeestertje

Schoolmeestertje

Kan er iemand nog meer vertellen over dat insectengaas?
donderdag 21 juli 2011 - 19:45
Rita1960

Rita1960

over dat insectengaas is al meer gesproken op dit forum..

als mijn geheugen me niet in de steek laat combinatie FransNL en gaas of zoeken op ikea vitrage met een .. naam( is mij even ontschoten)

groetjes,
Rita

die op dit moment een fijnmazig net over de boerenkool heeft liggen...en nog geen spoor van rupsen van de koolwitjes dit in tegenstelling tot andere jaren...
donderdag 21 juli 2011 - 21:43
renate67

Renate67

dit is vitrage die rita van ikea bedoeld lill
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10070262
Renate
zaterdag 23 juli 2011 - 11:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon