menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten hoeveel trossen eraan laten

Ga naar meest recente reactie

renate67

Renate67

Ik heb vragen over buitentomaten.
Ik heb van iemand gehoord dat die de tomaten na de 4e tros topt en niet verder laat bloeien.
Hoe doen jullie dat??
Hoeveel trossen eraan laten? of
tot welke datum bloemen eraan laten en daarna niet meer??
Tomaten eraan laten die toch niet rijp gaan worden heeft natuurlijk ook geen zin.
Ze hebben maar een deel van de dag zon. (beter plekje was niet vrij).

En hoe zit dit dan met klein roma snoeptomaatjes??

Graag advies, Renate.
zondag 10 juli 2011 - 16:39
Knijntje

Knijntje

Volgens mij is 5 trossen goed mogelijk.

Het hangt volgens mij mede af van de groeikracht van de planten; hebben ze nog veel groeikracht dan kun je meer trossen er aan laten dan als de groei er een beetje uit is. Zoiets heb ik wel eens begrepen. Ik mis de ervaring om zoiets te kunnen beoordelen.

Bij snoeptomaatjes kun je veeeel meer trossen er aan laten komen, maar dat had je al begrepen waarschijnlijk. Hoeveel weet ik niet. Het zou wel eens kunnen dat je die helemaal niet hoeft te toppen. Vaak zijn snoeptomaatjes struiktomaten die je niet topt (weet het niet 100% zeker).
zondag 10 juli 2011 - 23:32
guy_fruit

Guy_fruit

In openlucht kan je de tomaten intoppen rond 15-20 juli. Alle aanwezige bloemtrossen worden dan ook verwijderd.
Op een minder gunstige standplaats of als de weersvooruitzichten niet gunstig zijn kan je reeds vroeger intoppen.

Zelf heb ik in openlucht nu reeds alle vleestomaten ingetopt, zodat de laatste vruchten rond half september kunnen geoogst worden. (De planten groeien er onder lage plastiekkappen).
In de kas of serre laat ik de planten doorgroeien tot ca 20 augustus.
Tip:
http://fruitabc.blogspot.com/2010/07/rijping-van-tomaten-bevorderen.html
maandag 11 juli 2011 - 08:10
renate67

Renate67

nu heb ik advies van 4 en 5 en 3 trossen.
Wat doen de anderen??
Renate
dinsdag 12 juli 2011 - 02:26
lam

Lam

Knap hoor om te toppen na de 5 tros.
Ik kom nooit verder als 4 trossen buiten, deze worden dan nog rijp.
Maar ja baas boven baas zullen we maar denken.
Gr. lam
zondag 17 juli 2011 - 21:51
Prinske

Prinske

En wat als de tomatenplant al tot tegen het dak van de serre komt? Gewoon laten gaan tot half augustus?
maandag 18 juli 2011 - 12:45
guy_fruit

Guy_fruit

Indien de planten met touw vastgemaakt zijn dan kan je ze voorzichtig laten zakken. (Er kan soms een stengel breken).
Je kan ook een okselscheut/dief onderaan laten staan en die omhoog leiden. De kop wordt 15 cm onder het glas ingesnoeid.
maandag 18 juli 2011 - 18:40
Knijntje

Knijntje

"nu heb ik advies van 4 en 5 en 3 trossen.
Wat doen de anderen??
Renate "
----------------------------------

Renate ik heb er nog eens over nagedacht. Zelf ga ik bij 50% v/d planten 4 trossen er aan laten en bij de rest 5. Misschien kun jij dat ook doen. Op die manier hoop ik het gewoon zelf te ervaren voor de rassen die ik heb. Kijken waar de meeste tomaten rijp gaan worden.

Ik speel ook met de hoeveelheid tomaten die ik aan een tros laat zitten.

Waarschijnlijk is de vroegheid van het ras erg bepalend voor de hoeveelheid trossen die je er aan kunt laten komen... Neem dat een beetje mee in je afweging zou ik zeggen.

Succes ook




@lam: om je reactie lach ik gewoon

dinsdag 19 juli 2011 - 20:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon