menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Olifantenlook tweede poging

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

vorig jaar wast nie vet
najaar 2010 drie tenen geplant waarvan 1 stuk kleiner.
2 grote en 1 kleinere olifantenlookbol geoogst.
er zitten respectievelijk 4 en vijf tenen per bol...
er zitten rondom ook nogal wat broedbolletjes ter grootte van een gewone lookteen.
ik heb dit jaar dus iets meer om mee verder te gaan,zou ik de broedbolletjes ook uitplanten??
deze heb ik in het najaar geplant:
[afbeelding verwijderd niet-https]
en dit is het dus geworden

Groenten

dinsdag 5 juli 2011 - 17:27
cetinel
dinsdag 5 juli 2011 - 17:27
daggie01

Daggie01

die broedbollen kan je toch gewoon proberen
zoals ze zeggen als je het niet probeert dan weet je het niet
maar wat een mega dingen zeg
echt gaaf
en de smaak ?

helaas zijn ze hier nog niet te vinden
dinsdag 5 juli 2011 - 17:35
cetinel

Cetinel

nog nie geproefd,das voor vanavond.
ze zouden milder zijn dan de gewone look,beetje tussen look en prei in..kan nie slecht zijn
dinsdag 5 juli 2011 - 17:37
Victor44

Victor44

Al twee jaar broedbolletjes geplant,ze zijn nooit uitgekomen.
dinsdag 5 juli 2011 - 17:45
cetinel

Cetinel

gewoon nie opgekomen of zo??
hmm mischien beter opeten dan,de broedbolletjes.
dinsdag 5 juli 2011 - 18:03
Victor44

Victor44

Inderdaad,niet opgekomen. Ik ben hiermee gestopt,maar je weet nooit of jij meer succes zult hebben!
dinsdag 5 juli 2011 - 21:45
daggie01

Daggie01

ik weet dat ze in het najaar in nederland worden aangeboden
maar hier in italie lopen ze echt nog een beetje achter met zulke spullen
maar ik hoop dat er in het najaar nog familie deze kan op komt en mee kunnen nemen
want het op laten sturen werkt niet goed
je weet nooit hoelang het onderweg is
want de post is hier niet bepaald betrouwbaar
woensdag 6 juli 2011 - 07:55
Tarragon

Tarragon

Ik heb vorig jaar mijn knoflook besteld bij mevrouw Antonie de Kievit van "Leven van het Land".
De knoflook was praktisch verpakt, omdat ze alle bolletjes uit elkaar gehaald had.

Een envelop met 4 à 9 teentjes knoflook neemt veel minder plaats in dan een pakje met één bolletje. Zelfs als je meer dan één soort bestelt, blijft de envelop "slank" en goed behandelbaar bij de post.

Als je nu al bestelt (wat reeds mogelijk is - sowieso snel erbij zijn), dan denk ik zou het toch moeten lukken. Zelfs als de post naar Italië wat langer nodig heeft, een niet al te dikke envelop zou geen wereldschokkend probleem mogen zijn.

Toch maar eens proberen?
Voor de prijs waaraan Antonie's knof wordt aangeboden, moet je het niet laten.

Ach ja, de teentjes die ik geplant had, zijn ALLEMAAL uitgekomen en ik heb reeds enkele van de heel kleintjes geoogst en die zagen er super-goed uit. Mooie snoezige mini-mini knoflookjes, dik, sappig, rond en yummie van smaak.
woensdag 6 juli 2011 - 09:54
cetinel

Cetinel

die broedbolletjes hebben wel een heel harde schil zeg! zouden ze er mischien niet doorheen komen met hun kiem? en daarom wegrotten??
mischien toch es een experiment doen met en zonder schil.....
olifantjes zijn geproefd en goed bevonden,persoonlijk vind ik de gewone wel nog ietske lekkerder,maar tis nen goeien dus ik doe ermee voort
woensdag 6 juli 2011 - 12:34
Tarragon

Tarragon

Oh *bloost* je hebt helemaal gelijk, Feetje.
Ik moei me weer en heb helemaal niet opgelet wat er precies gezegd wordt.

Ze hebben daar heel veel verschillende soorten, maar wie specifiek op zoek is naar olifantenknoflook, dan kan daar niet verder geholpen worden.
woensdag 6 juli 2011 - 13:48
cetinel

Cetinel

justekes nog wa opzoekwerk gedaan met betrekking tot de olifantenlook en in het engels kwam ik tot de ontdekking dat olifantenlook meestal het eerste jaar de ronde bollen zonder tenen vormt en als je die plant heb je het volgend jaar die dikke tenen...net zoals bij mij dus,maar ik dacht dat het bij mij was fout gegaan...die info staat meestal nergens als je de tenen bestelt...
ook die kleine "broedbolletjes" zouden het eerste jaar dus de volle bollen geven en het jaar daarop dikke tenen...
ik heb net die link bekeken van leven van het land...zelf kaas of boter maken lijkt me wel interessant.....
joghurt maak ik al zelf en in een ver verleden ook wel al kaas gemaakt,maar dat was de feta versie,geen jonge of oudere kaas...
boter word bij ons anders gemaakt: daar word eerst joghurt gemaakt en daarvan word de bovenkant die heel vettig is(vet komt bovendrijven tijdens het proces en kun je er afscheppen)afgeschraapt en gekarnd,er word wat koud water bijgevoegd als het bijna klaar is: dit zorgt ervoor dat de boterkorreltjes aaneenkleven.. de smaak van boter van joghurt is dus weer anders dan die boerenboter hier...ietske zuriger en lekker!!(boerenboter is ook superlekker)mischien toch es proberen een kleine hoeveelheid zelf te maken om te zien of het meevalt....
simpelste is een gewone grote bokaal met deksel voor 2 derde vullen en goed schudden tot de vetdeeltjes zich beginnen af te scheiden....(goede oefening voor de armen)je kan ook eerst effe opkloppen met de mixer om tijd te besparen....verdorie,nu heb ik zin in boter of kaas maken...tis hier koers dus kan nu nie effe wegrijden(overal vanalles afgezet,bah)
zal morgen es om verse schapenmelk rijden denk ik.......
woensdag 6 juli 2011 - 15:58
printemps

Printemps

Ik heb mijne look nog niet geoogst
Maar ik heb al wel gezien dat er planten zijn waarvan de stengel juist boven op de bol een beetje open waren aan het scheuren, dus waarschijnlijk ook tenen nu
Die kleine bolletjes heb ik vorige keer gepeld met mijn nagels en ook in de grond gestoken en er kwamen een paar sprietjes gekomen wat er nu van over is ik moet dan eens gaan kijken
In het voorjaar heb ik in Nederland nog een netje plant tenen gekocht maar is nog niet veel van terecht gekomen , in september planten is nog het beste denk ik
Of mijne gewone look goed gelukt is moet ik ook eens gaan bekijken

mvg
woensdag 6 juli 2011 - 18:16
cetinel

Cetinel

zal mischien ook best pellen dus...
woensdag 6 juli 2011 - 18:20
cetinel

Cetinel

blijkbaar zaten er 8 tenen per bol
samen goed voor een halve kilo look
de kleinere bol heb ik niet meegeteld,want die was maar beetje groter dan de gemiddelde look.
maar 2 olifanten heb ik dus toch maar mooi geoogst en nu heb ik een mooi begin om degelijk op te starten.
ter vergelijking een bolletje en teen look van gemiddeld formaat bij gezet

Groenten

donderdag 7 juli 2011 - 19:51
cetinel
donderdag 7 juli 2011 - 19:52
cetinel
donderdag 7 juli 2011 - 19:53
daggie01

Daggie01

hier eten we ook kilo's knoflook
ik eet ze ook gewoon rauw lekker
ik ga toch proberen om ze hier te krijgen die olifantenlook


iemand zin in een weekje italie?
vrijdag 8 juli 2011 - 08:00
cetinel

Cetinel

grrrrrr!! ze doen het erom he!
ik had gisteren uitdrukkelijk gezegd dat ik deze tenen ga gebruiken om opnieuw te planten,heeft dochter vanavond een halve teen gebruikt in een gerechtje....een halve dan nog,geen hele want da zou teveel geweest zijn,ik heb nog kweeniehoeveel gewone look staan,maar nee hoor madam was zeker te lui om te pellen....
ik heb gisteren nog uitdrukkelijk gezaegd dat deze om opnieuw te planten zijn riep ik nog....o ja,sorry krijg je dan droog te horen
ZUCHT ik heb een ander gezin nodig....
vrijdag 8 juli 2011 - 20:14
Tarragon

Tarragon

Oh da's echt wel om dood te vallen.
Kan je ze niet ergens verstoppen?
vrijdag 8 juli 2011 - 20:19
cetinel

Cetinel

heb ik geprobeerd maar ze komen gewoon terug: wij wonen hier wel he,zeggen ze dan
ben van plan om ze ergens te zetten waar ze niet komen ja,mischien in het waskot.....daar komen ze stuk voor stuk enkel onder dwang
vrijdag 8 juli 2011 - 20:31
printemps

Printemps



Ja zeg

Wat je ook kan doen is er een brief bij leggen dat er DDT en E605 op is gespoten
En om het helemaal echt te maken er een dood insect dat je ergens gevonden hebt er bij leggen

zaterdag 9 juli 2011 - 13:49
cetinel

Cetinel

geweldig idee!
zaterdag 9 juli 2011 - 13:52
cetinel

Cetinel

echtgenoot zal het wel laten om daaraan te zitten,die heb ik al iets beter in de hand,maar mijn kids jong!! rotkinders zijn het,en elke keer dat zielige"ik wist niet dat da nie mocht" ook al heb je het al duizend keer gezegd......
zaterdag 9 juli 2011 - 14:04
printemps

Printemps

Tja kinders

Die hebben allemaal last van selectieve doofheid
Moest je zeggen of zelfs fluisteren" je krijgt 50 euro " dat zullen ze wel goed horen
zaterdag 9 juli 2011 - 15:32
Victor44

Victor44

Hierbij een foto van mijn pasgeoogste olifantenlook. Ik heb ze wel geplant in het voorjaar.
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
zondag 10 juli 2011 - 21:57
cetinel

Cetinel

tuinfairy: dreigen met afhouden van zakgeld zal nie zo goed lukken: dochter is 20 en verdient zelf geld....
ik heb mijn teentjes gekocht bij het vlaams zaadhuis...
victor: das ook nie mis zeg!! geef jij ze eigenlijk mest?? die van jou lijken geen broedbolletjes te hebben,of heb je die eraf gehaald?
ach ja,15 tenen is ook weer niet niks om mee verder te doen,desnoods plant ik die kleinere van die andere bol ook....die zullen dan wel wat kleiner uitgroeien,maar da maakt niet uit...
maandag 11 juli 2011 - 00:58
cetinel

Cetinel

dan zit je met een probleem wil je hier niet delen met andere forummers waar ze ze nog wel hebben??ik heb voorlopig genoeg om mee verder te doen,maar mischien hebben anderen wel interesse??
woensdag 13 juli 2011 - 17:58
cetinel

Cetinel

plus verzending
woensdag 13 juli 2011 - 21:00
Victor44

Victor44

@cetinel
Speciale meststof geef ik er niet aan,er wordt wel jaarlijks compost ingewerkt in de groententuin.Wat de bolletjes betreft,het eerste jaar kwamen er zeer veel aan,maar nu is het al een stuk minder. Ik vraag er ook niet naar ,vermits ik er toch geen groei in krijg.
grtjs
donderdag 14 juli 2011 - 15:36
printemps

Printemps

Ik heb er dit jaar nog gekocht bij Intratuin in Almere
In Belgie heb ik er geen gevonden bij Intra in Zwijndrecht
donderdag 14 juli 2011 - 16:21
Tarragon

Tarragon

Hier hebben ze hem, in "packs" samen met andere soorten.
Ze sturen ook naar het buitenland.

http://thegarlicfarm.co.uk/index.aspx

Je moet wel snel zijn, want ze zeggen het zelf: op is op
Maar ik neem aan dat dit geen rariteit is bij het bestellen van knoflook.
woensdag 31 augustus 2011 - 18:58
cetinel

Cetinel

ik ga ze vandaag planten.....
woensdag 28 september 2011 - 10:43
cetinel

Cetinel

dan zo snel mogelijk planten denk ik,wel opletten: bij vorst afdekken want ze zijn minder stevig dan de gewone look,ik heb de mijne met stro afgedekt vorig jaar....
ge kunt ook wachten op het voorjaar,tot september wachten zouik niet doen eigenlijk...
woensdag 28 september 2011 - 10:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon