menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onderhoud kolen witte groene rode

Ga naar meest recente reactie

Limoncello

Limoncello

Dit jaar heb ik kolen geplant. Ze groeien dan ook als 'kolen' maar de bladeren zijn zo groot vanonder en langs de binnenkant is er precies minder groei.
Er is me verteld dat ik de onderste bladeren moet afdoen om de groei naar het hart toe zo kan bevorderen.
Ik heb gekeken in de inmiddels beruchte Groente- en fruit encyclopedie maar niets gevonden aangaande de bladeren.

Iemand een idee?
donderdag 16 juni 2011 - 22:53
cetinel

Cetinel

berucht,berucht???? beroemd zul je bedoelen!
volgens mij groeit dat nog wel hoor,volgens mij moet ge daar nie teveel aan rommelen door bladeren weg te snijden en zo,en as ge da perse wel wil doen: mijn konijntjes lusten die wel
donderdag 16 juni 2011 - 23:01
Limoncello

Limoncello

Ja maar mijn kippen zullen ook niet neen zeggen
donderdag 16 juni 2011 - 23:04
cetinel

Cetinel

hehe,de kippen krijgen hier dan weer ander "groenafval" wel handig he van die opruimerkes...
donderdag 16 juni 2011 - 23:05
an

An

vroeger bij mij op de school tuin zeiden ze dat je op de bloemkool zodra hij een kool vormt er een blad op moet leggen van wege het licht die er op komt anders krijg je geen witte kool

zelf daarna nooit geen bloemkool meer gezaaid dus meer ervaring met bloemkolen heb ik niet.
vrijdag 17 juni 2011 - 15:42
schuppe

Schuppe

mijn opa legden de bladeren van de bloemkool zelf op de
gevormde bloemkool tegen het verkleuren van het witte gedeelte
zaterdag 18 juni 2011 - 11:51
Limoncello

Limoncello

Ja het verhaal van het blad op de bloemkool heb ik gelezen maar voor rode kolen en witte kolen weet ik eigenlijk niet precies wat gedaan moet worden.
Gewoon laten groeien of onderste grotere bladeren gewoon afsnijden zodat de bol
beter groeit.
Klinkt logisch maar of het nuttig is weet ik niet precies
zaterdag 18 juni 2011 - 12:47
schuppe

Schuppe

ik laat de onderste bladeren van de kolen gewoon hangen en groeien
uit tot grote kolen,de onderste bladeren sterven gewoonlijk vanzelf af
omdat ze op de grond liggen,kan geen kwaad
zaterdag 18 juni 2011 - 13:50
Borsalino

Borsalino

Ik snij nooit blad van de kolen, enkel een vies oud blad ruim ik op, gewoon voor het estetisch uitzicht.

Bloemkool dek ik niet meer af door blad om te knakken, is geen zicht, ik doe een koordje errond, veel effectiever.
zaterdag 18 juni 2011 - 17:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon