menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Krullende tomatenbladeren

Ga naar meest recente reactie

ERWIN52

ERWIN52

Mijn tomaten doen het goed. De derde bloemvorming is volop bezig doch de bovenste bladeren krullen naar binnen. Geef ik mijn planten soms teveel organische meststoffen ?
Groeten, Erwin
zaterdag 4 juni 2011 - 16:27
an

An

ik heb met de een er wel last van en de ander weer niet
geld ook voor mijn paprika
maar ze doen het prima voor de rest
zaterdag 4 juni 2011 - 19:08
Mandy

Mandy

Erwin, wat geef je de tomaten voor mest en hoevaak???
zaterdag 4 juni 2011 - 22:46
an

An

ik geef mijne geen mest verlopig want ze hebben de eerste tijd genoeg aan de pot grond
zondag 5 juni 2011 - 15:19
ERWIN52

ERWIN52

Mijn planten krijgen 5 gr org. meststof, NPF 7-6-12 , en dit opgelost in 10 liter water. Dit verdeelt over een 7-tal planten, die opgepot staan in 10 liter potten, dit 1 maal per week.
Groeten, Erwin
zondag 5 juni 2011 - 15:49
Boerke

Boerke

Is dit niet door de warmte. Ons tomaten staan smorgens steeds goed en tegen de avond zijn de bovenste ook opgekruld. Als de grootste hitte weg is en water gegeven heb komt alles weer normaal.
zondag 5 juni 2011 - 16:06
ERWIN52

ERWIN52

Sorry, ik heb degelijk een nulleken vergeten hé. Het is 50 gram iipv 5 gram. Sorry hé. Ik wordt oud !!!
Groeten, Erwin
zondag 5 juni 2011 - 16:24
Mandy

Mandy

Sla dan eens een paar dagen over met mesten en gewoon water geven als het tenminste dag en nacht gekruld blijft.....

Als het alleen na een warme dag is komt het waarschijnlijk door watergebrek.....
zondag 5 juni 2011 - 16:52
Borsalino

Borsalino

50 gr op 10 liter, hoe kom je bij deze samenstelling?
Staat dit op de verpakking of gewoon los uit het polsje?

Komt bijna 100% door teveel meststof.

Deze kan je meten, een tomatenplant kan heel wat hebben tot 6.5 ec waarde zelfs.
2.5 is een goed gemiddelde te weten dat water al een ec waarde heeft, mijn putwater heeft al een 0,6 ec.

Een tomatenplant zit op een bepaalde hoogte (ongeveeer 1 meter) met een energieoverschot en heeft die dan nog veel meststof tot zijn beschikking weet die met zijn energie geen raad en resultaat gekrulde kopbladeren, dit is tijdelijk gaat weg of wat meer water geven, zonder meststof uiteraard.

Zie dat je van Stekene bent, mocht je in de buurt van Antwerpen komen wil ik je opgeloste meststof gerust meten.
zondag 5 juni 2011 - 18:11
Borsalino

Borsalino

Je 50 gr die je geeft voor 7 planten is waarschijnlijk niet veel daar dit een 7 gr is per plant, maar als dit in de aarde gegeven word geeft deze de meststof langzaam af, los je deze op komt meteen alles ter beschikking van de plant.

Zo heeft mijn buur al zijn aardbeiplanten vermoord, koemest opgelost in water aan dorstige aardbeiplanten gegeven, 3 dagen later rigor mortis
Een aardbeiplant kan maar een max van 1.8 ec aan.
zondag 5 juni 2011 - 18:17
Borsalino

Borsalino

Oeioei Parodias geen moeilijke woorden gebruiken he

Meet de ec om gewoon te weten dat het niet te straf spul is dat ge maakt.
Heb vorig jaar gehad dat een korrelmeststof opgelost te veel van het goede was, de planten hingen dag nadien slap en zijn er wel terug bovenop gekomen, behalve 3 niet, die waren dood.
Had diezelfde hoeveelheid niet opgelost gegeven eerder en dan was er niks loos, in de grond of pot kan de ec waarde ook oplopen door flink te bemesten met vloeibare meststoffen.

De ec waarde staat meestal toch op de verpakking, laatst nog de ec waarde zien staan op potgrond.

Een buur gebruikt vloeibare tomatenmeststof van Aveve, heb toen die eens gemeten, was wel verschoten hoe straf het spul was, en hoe snel gaan tuinders niet denken, ik zal wat meer geven, groeien ze nog wat sneller......

Ik weet dat ec enkel de zouten meet, maar heb getest hoe meer meststof ik oplos des te meer ec dus zouten er te meten zijn, zegt natuurlijk niks over de voeding die erin zit, tenzij zoals je zegt dit op de verpakking staat.

De strawberry-killer die dacht ook niks verkeerd te kunnen doen met koemest opgelost in water, een simpele meting had uitsluitsel gegeven.

Ik meet de ec om gewoon niet te overbemesten, niks meer.
maandag 6 juni 2011 - 07:20
hugo

Hugo

kunt beter te weinig dan teveel meststoffen geven,, voor het planten van mijn tomatenplanten werk ik zo'n 100g/m² koemestkorrels door de grond van de serre,, bij de derde trtos bloemen een handvol organische mest met weinig N, en een hoog P en K (5-6-13),, bij de vijfde tros hetzelfde en na de zesde bloemtros top ik

groetjes
maandag 6 juni 2011 - 20:03
ERWIN52

ERWIN52

Mijn oprechte dank aan allen die hebben gereageert op mijn oproep. Ik heb van allen het een en het ander geleerd en daar komt het toch op aan op dit forum. Vooral parodias en borsalino hebben mij uitermate geïntereseerd doch ik heb van sommige zaken niet alles begrepen. Ik ben maar een amateur van de laatste jaren en heb geen landbouwkundige studies gedaan maar .. 'k zou daar wel meer over willen weten. Ik meen da !
Door een combinatie van allen zijn mijn planten véééél verbeterd.
Groeten aan allen en nogmaals BEDANKT, Erwin
vrijdag 10 juni 2011 - 16:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon