menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenbloemen

Ga naar meest recente reactie

Bart1967

Bart1967

De tomatenplanten krijgen nu veel bloemen. Hoeveel laat je er staan, want ik begrijp dat je er een paar moet weghalen? Hoe doe je dat, met vingers, schaar?
Ik heb gewone ( coeur de boeuf), zatopec en snoeptomaatjes. Mogen bij de snoeptomaatjes alle bloemen blijven?
Bedankt voor het antwoord!
vrijdag 27 mei 2011 - 11:57
daggie01

Daggie01

ik haal nooit bloemen uit de tomaten
waarom zou je dat doen ?
vrijdag 27 mei 2011 - 12:32
cetinel

Cetinel

doe ik eigenlijk ook nooit,het enige wat ik doe is dieven en soms de onderste bladeren verwijderen...
vrijdag 27 mei 2011 - 13:48
Dietmar

Dietmar

Eenmaal de vruchtjes op een tros zichtbaar zijn is trossnoei een aanrader. Zonder trossnoei is er onderaan de plant veel productie, maar bovenaan valt de groei stil. Trossnoei leidt tot een regelmatige productie Bij vleestomaten laat u maximaal vier tot vijf vruchten per tros uitgroeien. Bij ronde tomaten of trostomaten zijn dat er ongeveer zeven tot acht, afhankelijk van de grootte van de vrucht. U neemt de misvormde vruchten weg, daarna wat nog overtollig is. Bij kerstomaten is trossnoei overbodig. bron: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/tomaatframe.htm


vrijdag 27 mei 2011 - 14:33
Victor44

Victor44

IK haal ook nooit bloemen uit mijn tomaten,had dit ook nog nooit gehoord! We zijn toch ook maar hobby-en geen beroepstelers hé die alle tomaten identiek moeten hebben ten einde een goede prijs te krijgen op de groentenveiling.Van ons mag er al eens een kleine tussen de grote hangen.
Dit is een foto van één van mijn tomatenplanten op dit ogenblik,ook van deze werden geen bloemen verwijderd.
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
vrijdag 27 mei 2011 - 15:37
daggie01

Daggie01

denk ik ook victor
voor mijn maakt het echt niet uit dat de eene groter is als de ander
en dat ze stilvallen heb ik hier ook echt geen last van
ze blijven goed groeien en blijven vruchten geven
vrijdag 27 mei 2011 - 15:42
Bart1967

Bart1967

Bedankt voor deze antwoorden. Het is de eerste keer dat ik begin met tomaten, moetnog veel leren.
Ik zie hierboven op de foto van Viktor een gietdarm liggen. Kan je dat eens uitleggen hoe je dat precies doet Viktor?
Ik heb momenteel enkel tomaten in pot. Ze staan dan wel "in" de serre maar ben wat laat. Het plaatsen van de serre bleek meer werk dan verwacht, bovendien is de grond echt slecht. Deze weekend komen ze goede grond brengen om over de bestaande te leggen.
vrijdag 27 mei 2011 - 16:00
Victor44

Victor44

Deze darmen zijn gewone druppelslangen die je in sommige tuincentra kan kopen.Je rolt ze gewoon uit,en ik bevestig ze ook hier en daar met een metalen draad in de grond vervolgens sluit je ze aan de watertoevoer(een kraan of citerne welke wat hoger gelegen is) Zo kan je ook meststof toevoegen.
Meer is dit echt niet!
vrijdag 27 mei 2011 - 16:13
Borsalino

Borsalino

Dietmar heeft het wel bij het juiste eind hoor.
Ik doe ook aan trossnoei.
Heb bij wijze van experiment van 1 rij een plant getrossnoeid de volgende niet enzo verder.
Is een leuk zicht hoor de getrossnoeide planten staan 50 cm hoger dan die niet getrossnoeid werden.

Doe dit trouwens enkel bij de onderste 2 trossen.

Bij de echte Coeur de Boeuf doe ik het bij alle trossen, anders is dit niet te doen, dat is de hoorn des overvloed anders, laat dan een 7 hangen, anders loopt dit snel op tot 20 en dat is iets teveel van het goede, dan heb je gegarandeerd kniktrossen.

Bij de F1 Coeur de Boeuf soms, is te zien, soms zijn de trossen normaal soms overvloedig, de genen van mama of papa?
vrijdag 27 mei 2011 - 18:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon