menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verhoogde kweekbedden

Ga naar meest recente reactie

Archer

Archer

Ik ben momenteel mijn tuin aan het inrichten en denk daarbij ook aan verhoogde kweekbedden. De bedoeling is om 6 verhoogde kweekbedden te maken. Daarbij dacht ik om de bedden te 'omwallen' zodat ze zo'n 40 à 50cm boven de grond komen. Ik dacht hierbij aan gevlochten wilgentakken of rolborders. Maar is dit duurzaam genoeg vraag ik mij af (het mag niet de bedoeling zijn om ieder 2 jaar die bedden opnieuw aan te leggen). Kan iemand mij raad geven of u dit een goed idee is en met welke materie ik de bedden het best omwal?

maandag 23 mei 2011 - 21:34
cee

Cee

Ik denk dat een goed gevlochten bak met wilgentenen wel duurzaam kan zijn.
Zeker als je ervoor zorgt dat er weinig contact is met de aarde in je verhoogde bak.

Je zou dus best worteldoek langs de binnenkant aanbrengen zodat je wilgentenen droog blijven.

En voor de verticale steunen kies je best een houtsoort die lang meegaat aangezien die zowiezo in de grond zitten en dus meer afzien. Kastanje hout is daar goed bruikbaar voor.

En een mooiere bak kan je volgens mij niet maken.

Groenten

dinsdag 24 mei 2011 - 10:05
Marlijs

Marlijs

o waaauw! cee, ik wil ook zo'n bakken! kan jij die helpen maken??

Die zijn prachtig, en supergoed om je rug niet te overbelasten, ik ben helemaal fan!

onze bakken zijn nu gemaakt uit europaletten, doormidden gezaagd, half in de grond gegraven. die zijn ook wel handige, je hebt een goede verluchting, maar niet te veel zodat je aarde niet uitdroogt.
mijn bloemenvelden zijn gevlochten uit wilgentakken (gemaakt tijdens mijn zwangerschap, maar de gynaecoloog merkte plots dat de baby al ferm laag zat, waardoor ik niet meer voorover mocht buigen! hierdoor is er een randje niet afgewerkt!)

dinsdag 24 mei 2011 - 16:39
Marlijs

Marlijs

ja, dat kan, maar mijn wilgentakken zijn nu te droog en breken als ik wil verder doen. We hebben nog geen nieuwe takken gevonden (ook nog niet erg goed gezocht) want zelf hebben we geen boom die geschikte takken heeft. Maar geen probleem hoor, we hebben er nu een balk gelegd dat lukt ook!
dinsdag 24 mei 2011 - 17:00
cee

Cee

ter info, de foto komt niet uit eigen tuin, jammergenoeg.

Maar we hebben al tenen gereserveerd bij de buur, als ze twee meter lang zijn mogen we ze komen halen. dus tegen volgend jaar kan ik hopelijk foto's uit mijn tuin met zulke bakken posten.

@ marlijs: waar een wil is, is een weg! ga ervoor!
dinsdag 24 mei 2011 - 22:03
Claudia69

Claudia69

Ze lijken me praktisch om in te planten en te wieden en vooral interessant om lage groentes in te kweken. Ik vraag me wel af of de grond omspitten en klimbonen of peultjes zetten en oogsten eenvoudiger wordt op die manier
dinsdag 24 mei 2011 - 22:21
cee

Cee

of nog makkelijker met permacultuur.

enkel compost toevoegen en vooral niet spitten!

Maar dan is het enkel bruikbaar voor groenten die veel meststof nodig hebben.

woensdag 25 mei 2011 - 09:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon