menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Coloradokever is er weer

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

Ja hoor je kunt ze weer vinden in de aardappelplanten de coloradokevers. Elke kever die je nu weg vangt elke dag scheelt straks wel 100 larven. Het is dus de moeite waard om dat te doen. Jammer genoeg zijn er nog teveel mensen, die dat niet doen. De chemische middelen zijn maar beperkt werkzaam tegen deze kevers. En weg is weg denk ik maar.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 17 mei 2011 - 10:34
JovanDreumel

JovanDreumel

Maar krijgen verschrikkelijk vieze larven, die complete aardappelplanten opvreten en beschadigen. Dat leidt weer tot versnelde schimmelvorming ( aardappelziekte).
dinsdag 17 mei 2011 - 10:47
Mandy

Mandy

Ik heb ze hier dit jaar nog niet gezien.... Maar op de aardappelenvelden zijn ze er wel.... en daar zullen ze niet weggehaald worden......

Goed opletten en snel vangen......
dinsdag 17 mei 2011 - 11:49
Vivigreen

Vivigreen

Ik heb die coloradokevers in jaren niet meer gezien op onze aardappelen.
Het is de eerste keer dat ik er terug moet aan denken via deze forum.
T'is te hopen dat die kever niet op zijn terugmars is in mijn regio,want je komt er niet zo snel van af hoor.

dinsdag 17 mei 2011 - 12:33
Mandy

Mandy

Op de aardappelvelden hier in Belgisch Limburg zie je ze altijd VOLOP, helaas......

er staan zelfs foto's van in het wekelijkse sufferdje

"zooooo mooi zijn die kevertjes bla bla bla...."
dinsdag 17 mei 2011 - 12:36
daggie01

Daggie01

je ziet ze hier ook op de aubergine planten
helaas
dinsdag 17 mei 2011 - 12:55
JovanDreumel

JovanDreumel

En ook op de meloenpeer komen ze voor.
dinsdag 17 mei 2011 - 13:39
Mandy

Mandy

Dezelfde familie toch.....
dinsdag 17 mei 2011 - 16:15
cetinel

Cetinel

ik heb er in mijn tuin nog nooit last van gehad,maar ga morgen toch de aardappelkes controleren,aardappelen staan in de kippenren,maar ik veronderstel dat kippen ze niet eten??
dinsdag 17 mei 2011 - 16:51
annettereek

Annettereek

Als ik ze zie haal ik ze weg !
dinsdag 17 mei 2011 - 19:45
Rita1960

Rita1960

@ Mandy, 't ja het suffertje is het suffertje of niet soms..

tot nu toe ze hier nog niet gesignaleerd...

@Cetinel... en als.. dan.. voor de kippen ( proberen of die ze lusten - wel dood hé)



dinsdag 17 mei 2011 - 21:13
Mandy

Mandy

Inderdaad, het krantje doet zijn wel eer aan........

denk niet dat de kippen kevers lusten........
dinsdag 17 mei 2011 - 21:54
greener

Greener

Euh....

Ik wist niet dat die krengen al zo verspreid waren?
Grootste gevaar voor de pompoenkwekers en hier nog NOOIT gezien.
Laten we dat zo houden...

Sebas
vrijdag 20 mei 2011 - 11:50
spicegirl

Spicegirl

hier in oost nederland waren er vorig jaar ook wat. De aardappels van mijn buurman hadden ze, de mijne niet
Dit jaar nog niet gezien....
vrijdag 20 mei 2011 - 16:34
Mandy

Mandy

Hier op de aardappelvelden heb ik ze al weer gezien.....

opletten dus....en elke dag een paar keer checken.....
vrijdag 20 mei 2011 - 18:41
greener

Greener

Toch apart want mijn moestuin ligt aan 3 kanten omsloten met jawel, aardappelvelden
zaterdag 21 mei 2011 - 14:02
JovanDreumel

JovanDreumel

Dan eten ze het liefste aardappel(planten)
zaterdag 21 mei 2011 - 16:50
Mandy

Mandy

Grote happen uit de blaadjes, vooral als de zon schijnt in de middag.....
zaterdag 21 mei 2011 - 22:17
garfield

Garfield

Er is eigenlijk maar één oorzaak. Dat zijn de slordige bestrijders van het vorige jaar. Ieder jaar komen ze in dezelfde hoek van het volkstuincomplex voor. Tweede oorzaak is de biologische bestrijder die vele uren bezig is om ze handmatig te verwijderen maar er toch altijd weer wat vergeet. Zo is er iemand naast mij ieder jaar weer vele dagen bezig. Zelf heb ik ze eigenlijk nog nooit gehad. Vorig jaar heb ik wat later in het seizoen 1 kever en 1 larve gevonden. Ik vrees dat ik er dit jaar wel meer zal vinden. Ik kweek voornamelijk late aardappelen en daar ben ik bijna alleen in, zodat op een gegeven moment ik alleen nog piepers heb staan. Dat zou wel eens als een magneet op de hongerige beestjes kunnen werken. Net als vorig jaar die ene kever. Wat ik trouwens wel doe is dat ik ieder jaar het aardappelveld laat springen door mijn tuin. Velen schuiven alleen maar een stuk op. Dat laatste krijg je natuurlijk automatisch als je de aardappelen 1 op 3 doet. Een kever die dan in het voorjaar naar boven kruipt vindt dan snel de volgende hapjes
zondag 22 mei 2011 - 09:13
Mandy

Mandy

Ik heb altijd maincrop maar ik zet ze vroeg en haal ze vroeg mogelijk weer uit de grond..... Geen last tot nu toe...... In de omliggende velden zijn ze ruimschoots aanwezig..... Denk niet dat de boeren er ook maar iets aan doen
zondag 22 mei 2011 - 11:43
JovanDreumel

JovanDreumel

Die paar kevers, die ik nu tegenkom haal ik eraf en kijk meteen onder de blaadjes of er eitjes zijn (soms wel en soms niet). Die haal ik weg en dat scheelt straks, over een paar weken heel veel larven. Als die toch nog komen in een paar haarden, dan spuit ik die met Spruzit. Dat doe ik 's Avonds. Dan werkt Spruzit het beste. Dan hoef je niet meteen het hele veld te spuiten. We blijven ze wel de baas. Degenen, die alleen maar kevers vangt en verwijdert die komt wel met veel larven. Je kunt best zien aan de verschillende veldjes wie wel wat doet en wie niet. Wettelijk gezien moet de coloradokever bestreden worden. Biologisch of chemisch, dat maakt niet uit. We hebben alleen de pech, dat er geen natuurlijke vijanden zijn. Ik ken ze niet.
zondag 22 mei 2011 - 12:00
spicegirl

Spicegirl

Och och och, hier zijn ze inmiddels ruimschoots aanwezig. Zelf hou ik de aardappels nog wel met de hand schoon, het zijn er niet zo veel. Maar mijn overbuurman heeft bijna zijn hele stuk volstaan en is ziek geworden. Daar zitten er superveel nu....
Die vliegen zo over ben ik bang. Dus toch maar gespoten, alhoewel ik liever geen middelen gebruik.
donderdag 2 juni 2011 - 21:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon