menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Serremoestuin opstarten

Ga naar meest recente reactie

Bart1967

Bart1967

Binnenkort ga ik een moestuin opstarten in een nieuwe glasserre.( ACD 3x5)( nu gazon) Daar ik een leek ben zal ik waarschijnlijk veel fouten maken maar mss kunnen jullie mij al wat helpen.
Eerst spitten en daarna serre opzetten? ( ik zou fundering op de hoeken zetten na het plaatsen) of eerst opzetten en daarna spitten?
Welke meststoffen / potgrond bij de grond voegen? Lijkt mij nu leemgrond, grond eerder nat.
Serre zou Noord-Oost- Zuidwest staan. Moet ik dan de ingang aan de zuidwestkant maken? Ik vermoed dat dat te maken heeft met de overheersende windrichting om afkoeling te geven? Is dat belangrijk want andere zijde zou mij meer passen ( dichter bij woning)
woensdag 11 mei 2011 - 13:55
pplakke

Pplakke

ik had eerst het gras omgespit 2 steken diep.
maar na de plaatsing kan ook nog wel denk ik.
ik had mijn serre hier gekocht http://www.alu-hobbyserresstappaerts.be/ .
ik denk dat ik een van 3x6 had .
en dat kwam een pak goedkoper uit dan een nieuwe.
woensdag 11 mei 2011 - 16:09
Borsalino

Borsalino

Gras afplaggen = plat afsteken en verwijderen.
Niet omspitten daar je dit toch plat loopt bij het plaatsen van de serre.
Eerst fundering plaatsen.
Dan de serre plaatsen.
Grond omspitten met toevoeging van verteerde mest en compost.

Eventueel een bodemanalyse laten doen, dan weet ge hoe ge ervoor staat.

Deuropeningrichting is belangrijk in die mate als het nog niet warm genoeg is en je verlucht een beetje dat er bij een naar noorden gerichte deur er ijskoude wind binnenkomt.
Beste optie is aan beide zijden een deur, kan je spelen met welke kant je openzet, in volle zomer heb je dan volle verluchting samen met dakvensters.

Richting serre is noord-zuid.
woensdag 11 mei 2011 - 21:38
Limoncello

Limoncello

Ik ben ook aan het twijfelen voor de richting van mijn deur. De fundering staat noord-zuid maar zet ik nu mijn deur in het zuiden of het noorden?
Gelijk Borsalino zegt zou de deur in het noorden koudere lucht binnenbrengen maar de deur langs het zuiden zou dan beter zijn voor koudere periodes.

Ik heb nu wel 4 dakvensters dus ik weet niet of de argumenten nog veel uitmaken dan?

Serieus dilemma
dinsdag 14 juni 2011 - 15:03
Borsalino

Borsalino

Jawel hoor Limo, als het heet is en ik zet 2de deur open dat voelt ge meteen.
Heb wel maar 2 dakvensters.
Alleen al om erin te werken, is die 2de deur een verademing.....................
Nu staat dag en nacht de noordelijke deur open.
Gewoon om dat die dichter is bij mijn werkruimte.
dinsdag 14 juni 2011 - 19:58
Limoncello

Limoncello

Dan zal ik misschien toch de deur aan de noorderkant zetten. Zou nog een haag aan de zuiderkant plaatsen in het najaar kwestie dat de zon volgende jaar tegengehouden worden langs de hele zijde.
woensdag 15 juni 2011 - 09:09
Borsalino

Borsalino

Zie dat je niet teveel schaduw maakt he.
Ik heb een hoekje tegen de grote serre een afdak en er staan watertonnen, deze geven een hoek van de serre schaduw in de voormiddag, wel de 2 planten die daar staan groeien beduidend minder hoor, een groot verschil.
Tegen de hitte kun je beter schermen of witten met Temperzon.
woensdag 15 juni 2011 - 10:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon