menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

De tomaatjes zijn onderweg

Ga naar meest recente reactie

Borsalino

Borsalino

De eerste groene tomaatjes zijn een feit.

Vleestomaat

[afbeelding verwijderd niet-https]

Coeur de Boeuf

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 9 mei 2011 - 18:19
Ed50

Ed50

Amai Borsalino ben jij al serieus gevorderd met je tomaten. Zo ver ben ik hier nog bijlange niet!-((
Heb je deze zelf gezaaid? Wanneer heb je ze dan al gezaaid?
Welk soort vleestomaat is het?

Groetjes,
Eddy
maandag 9 mei 2011 - 19:03
Borsalino

Borsalino

Country Taste van Aveve, gezaaid op 6 maart, in propagator en verder onder kunstlicht met veel liefde.
maandag 9 mei 2011 - 19:21
Ed50

Ed50

Amai, heb hier ook gezaaid op 9 en 12 maart en ben bijlange zo ver niet en nochtans ook met veel liefde omringd!-))
Ze hebben hier wel niet onder kunstlicht gestaan. Zal mij volgend jaar toch iets professioneler moeten inrichten want ben jaloers als ik jouw plantjes zie!-)

Groetjes,
Eddy
maandag 9 mei 2011 - 19:42
Mandy

Mandy

Ze zien er mooi uit, maar wat maakt het uit of ze wat vroeger of later - lees "normale tijd" komen.....ALS ze maar komen en dat heeft nog wel even de tijd hoor......
maandag 9 mei 2011 - 19:50
Borsalino

Borsalino

Ja Mandy maar ondertussen moeten we zure smaakloze rapen vreten uit de supermarkt.
Dus hoe rapper ik eigen tomaatjes heb kunnen we van lekkere tomaten smullen.
maandag 9 mei 2011 - 20:11
Ed50

Ed50

Ja, 't is daarom ook dat ik uitkijk naar mijn eigen tomaten maar hier zal dat toch nog wel een paar maandjes duren vrees ik!-(
maandag 9 mei 2011 - 20:15
Borsalino

Borsalino

Ik snoei de onderste tros op 4 vruchten, de volgende tros op 5 vruchten, de volgende laat ik begaan, of het moest de pan uitswingen.

En er tegen praten, zoals diene bokser uit Gent Firmin Crets.
"Edde goe geslapen?"
"Edde deurst?"
"Edde oenger?"

En veel liefde gevennnnnnnnnnnnnnnn
maandag 9 mei 2011 - 20:18
Mandy

Mandy

Dat is ook wel weer zo... die smakeloze tomaten...... die zijn echt niet lekker ......
maar ik laat ze liever rustig in hun eigen tempo groeien, lekker in de zon......

Ik heb nog een groot aantal potten met tomatensap in de kelder van vorig jaar, dus dat zit nog wel goed...... en mijn tomaten hebben al bloemetjes dus ze komen er aan.....heel langzaam.......
maandag 9 mei 2011 - 20:18
Borsalino

Borsalino

Hier ook nog enkele bokalen van tros en vleestomaten.

De bokalen met Coeur de Boeuf zijn al op.
Die worden alleen dit jaar nog ingemaakt,zoveel lekkerder.

Heb daarom maar 2 planten vleestomaat en 2 planten trostomaat gezet, de rest 3 soorten Coeur de Boeuf, 5 Borsalina F1, 15 Riviera F1 en 9 gewone Coeur de Boeuf.
maandag 9 mei 2011 - 20:28
Ed50

Ed50

Heb je die Borsalino F1 en die Riviera F1 vorig jaar ook al geplant Borsalino? Zijn die te vergelijken met de gewone Coeur de Boeuf of leveren die vooral meer op? Of is er een andere reden dat je kiest voor de F1?
maandag 9 mei 2011 - 20:33
Mandy

Mandy

Dat vroeg ik mij ook al af....

Bewaar je de zaadjes van het afgelopen jaar?
maandag 9 mei 2011 - 20:37
Ed50

Ed50

In principe heeft dat bij F1- hybriden geen zin. Ze komen niet soortecht terug. Als je zeker wilt zijn van dezelfde kwaliteit moet je elk jaar zaad kopen ofwel natuurlijk wat overhouden voor volgend jaar of jaren want tomatenzaad blijft normaal gezien wel een aantal jaren kiemkrachtig.
maandag 9 mei 2011 - 20:45
Mandy

Mandy

Voor die F 1 , dat weet ik...., maar 13 planten zijn geen F 1......

33 tomatenplanten........
maandag 9 mei 2011 - 20:47
Borsalino

Borsalino

Ed, Borsalina had ik vorig jaar, was me zo goed bevallen dat ik de Riviera erbij gehaald heb.
Kwestie van te kunnen vergelijken.
Meer opbrengst niet echt veel meer, maar wel een meer beheerste groei, de echte CdB is soms zo wild dat er overal dieven aan groeien, 1 week er niet naar omkijken en je hebt soms 2 of 3 koppen.

En de tomaten van Borsalina zijn wondermooi, niet allemaal, maar er zitten echte juweeltjes onder, zonde van ze op te eten.
maandag 9 mei 2011 - 20:54
Borsalino

Borsalino

Mandy, tros en vleestomaat zijn ook F1.

De echte CdB dat zaad koop ik, ik hou van geen enkele groente zaad over.
Maar 9 planten de CdB zijn geen F1.
maandag 9 mei 2011 - 20:57
Ed50

Ed50

Waar heb je dat zaad van de Borsalino gekocht? Ook in de Aveve of ergens bij een zaadhuis besteld?
maandag 9 mei 2011 - 20:59
Borsalino

Borsalino

Borsalina komt van bij Vreeken 5.95€ voor 10 zaden.
Waar er maar 9 zaden int pakske staken, vorig jaar zaten er 12 zaden in die toen allemaal opkwamen.
Dit jaar van de 9 maar 6 opgekomen, er 5 van geplant en eentje weggeven.

Riviera komt van bij Vlaams zaadhuis, 3.95€ voor 30 zaden, meteen de reden tegenover Borsalina.
Van de 30 (zaten ook 30 int pakske) alle opgekomen, 15 zelf geplant en de rest weggeven.
maandag 9 mei 2011 - 21:07
Ed50

Ed50

Bedankt voor de info Borsalino. Als de Riviera meevalt ga ik die volgend jaar ook eens proberen. De Borsalino is nogal duur maar als hij zo mooi en goed is, is het toch ook wel de moeite. We horen van jou nog wel hoe de Riviera meevalt denk ik hé?
maandag 9 mei 2011 - 21:10
Mandy

Mandy

Staan ze buiten onder plastiek?
maandag 9 mei 2011 - 21:16
Borsalino

Borsalino

De Borsalina & Riviera zijn in feite geen echte CdB, ze moeten ze met iets gekruist hebben he?

Het zijn CdB type Albenga-Liguria tomaten.
Ze leunen heel erg tegen de CdB, enkel ze zijn niet zo roze meer een mix rood-roze.
Alhoewel er vorig jaar tussen de Borsalina's tomaten tussenzaten die buiten de kleur idem-dito Cdb van uitzicht waren.
Er waren perfect geribte en zelfs helemaal gladde.

De smaak is zo goed als hetzelfde.
maandag 9 mei 2011 - 21:22
Borsalino

Borsalino

Mandy ze staan in 1 van de 2 serre's.

4 meter op 9 meter, zelfgemaakt met hout en serreplastiek.
Voorzien van druppelaars per plant.
maandag 9 mei 2011 - 21:24
Mandy

Mandy

DAT is mooi.....

Is serreplastiek iets anders dan bv afdekplastiek? Steviger?
maandag 9 mei 2011 - 22:23
Borsalino

Borsalino

Niet echt steviger als je zelfde dikte in gewone folie zou nemen.
Maar serreplastiek is UV bestendig, er zijn er op de tuin die het al 5 jaar gebruiken, is nog heel, enkel minder doorzichtig geworden.
Is wel prijzig, kost 0.90 € de m² is er in 6-8-10 meter breed
Merk is filleclair als ik me niet vergis.
maandag 9 mei 2011 - 22:36
Mandy

Mandy

Ik heb gewoon afdekplastiek over mijn houten stellage gedaan..... hoop dat het ook een paar jaar meegaat, E7 voor 2X6 meter.....

Zou het zo kunnen zijn dat gekochte zaadjes het beter zouden kunnen doen dan zelf bewaarde en schoongemaakte zaadjes?
maandag 9 mei 2011 - 22:47
Borsalino

Borsalino

Geen idee Mandy, ik gebruik enkel gekocht zaad.

Ik heb ook gekocht zaad dat dood was.
maandag 9 mei 2011 - 23:06
Mandy
maandag 9 mei 2011 - 23:12
Mandy

Mandy

Dat is namelijk ook bij mij het geval.......al mijn eigen zaden zijn opgekomen en de (aangekochte en verkregen zaden hebben het lang niet zo goed gedaan of een aantal kiemde helemaal niet grgrgr) maar ik heb nu toch wel genoeg planten, denk ik.....maar helaas, veel dezelfde.....
dinsdag 10 mei 2011 - 22:40
Eve

Eve

Een tomatenplantage? Parodias, spijtig dat ik niet naast u woon, 'k zou rap komen helpen!

De geente tomatenplanten hebben al meerdere trossen, maar geen flauw idee hoe die gekweekt werden want dat zijn de enige die we gekocht hebben. 'k Ben benieuwd wat de opbrengst over het ganse seizoen zal zijn.
Onze andere tomatenplantjes zijn nog veel te klein voor bloesems. Geduld is een schone deugd, naar 't schijnt... maar 'k weet nog zo nie
woensdag 11 mei 2011 - 11:15
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Ja hoor,

hier bij ons ook al groene tomaatjes .

Ik hoop dat ze snel groot zijn en snel rijp.

Groetjes
woensdag 11 mei 2011 - 19:44
DannyH

DannyH

Hier zijn er ook reeds enkele groene bolletjes te voorschijn gekomen, rassen Moneymaker en Marmande.
Jammer dat we nog een tijdje moeten wachten om er in te bijten
donderdag 12 mei 2011 - 11:28
Borsalino

Borsalino

DannyH, wie houd je tegen om in groene tomaatjes te bijten

Of wacht je op een nieuw kunstgebitje?
donderdag 12 mei 2011 - 18:01
Mandy

Mandy

Je kunt beter niet teveel groene tomaatjes eten omdat daar nogal wat gifstoffen in zitten.
Wat je wel kunt doen met groene tomaten is in plakken snijden en dan zachtjes bakken.... dat is echt zalig en gezond......

(Vooral aan het eind van de zomer als er niet genoeg zon meer is blijf je soms met een aantal groene tomaten over, elke dag er wat bakken.... heerlijk)
donderdag 12 mei 2011 - 20:49
DannyH

DannyH

Ik hou nogal van een flinke rode sappige tomaat
donderdag 12 mei 2011 - 22:12
greener

Greener

Ook hier al tomaatjes gelukkig.
Staan allemaal nog in de kas maar het grooste gedeelte gaat gewoon naar buiten.
In de kas blijven voornamelijk de wedstrijdtomaten staan. Had nog zaad liggen van een tomaat van over de twee kilo en dat moeten we dan ook maar weer proberen...

Kleine selectie van wat ik heb staan:

-Great White
-Giant Belgium
-Amazon Chocolate
-Moneymaker
-Mortgage Lifter
-Varenblad
-Russian 117
-Black Krimm
-Yellow Pear
-Black Mavre
-Millefleur

En nog wel het dubbele meer aan rassen...
Hopen dat ik weer kan smullen dit jaar.

Sebas
zaterdag 14 mei 2011 - 10:01
Mandy

Mandy

Dat zijn mooie soorten tomaten..

Bij mij staan ze allemaal al lang weer buiten..... maar nog geen groene balletjes te zien..... een beetje meer zon kan geen kwaad
zaterdag 14 mei 2011 - 11:38
cetinel

Cetinel

bij mij hier en daar al een knikkerke...en borsalino:zijn de jouwe al aangekomen
zaterdag 14 mei 2011 - 12:53
Borsalino

Borsalino

Cetinel, ja hoor maar zo druk in de weer met vanalles en nog wat.
Kom uren en armen te kort.
Gisteren nog voor iemand een folie serre ineengesmeten, zat daardoor weer achterop schema.
Daarstraks even snel de tomaten gedieft en ze zijn al een mandarijntje groot.
zaterdag 14 mei 2011 - 17:57
cetinel

Cetinel

dat gaat vlot
zaterdag 14 mei 2011 - 22:26
annettereek

Annettereek

Hier nog geen tomaatjes. Wat laat gezaaid denk ik
zaterdag 14 mei 2011 - 23:17
timtamtom

Timtamtom

WOOW!!!
Hoe doe je dat zeg?!
Bij mij hebben alleen de struiktomaatjes nog
maar net bloempjes!
En de andere zitten net in de knop!
zondag 15 mei 2011 - 16:11
Borsalino

Borsalino

Ze zijn al zo groot meneer

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 25 mei 2011 - 16:24
Mandy

Mandy


Oei.....

steek mij de ogen niet uit....


De eerste groene bolletjes zijn bij 25 % van de tomaten te zien.... maar de meeste hebben pas bloemetjes en sommige zelfs dat nog niet eens....


Nou heb je natuurlijk wel een enorme voorsprong als ze binnen onder plastic staan....uit de wind en warm etc.....

Ze zien er fantastisch mooi uit....... heerlijk.... nog eventjes en de tomaten volgen dezelfde weg als de aardbeitjes.........
woensdag 25 mei 2011 - 20:35
Mandy

Mandy

Haal je eigenlijk AL het onderste blad ervan af?????



woensdag 25 mei 2011 - 20:35
cetinel

Cetinel

de mijnen zijn nog maar knikkergroot,goede vraag,je hebt blijkbaar heel wat bladeren weggeplukt?
woensdag 25 mei 2011 - 21:32
Borsalino

Borsalino

Ha ja, ze moeten zon zien om te rijpen he.
En ook om erachter te kunnen wieden, moet nog gebeuren, blad is er van deze week eraf, wel 1 blad per dag gedaan, er zijn er nu een 5 af.
woensdag 25 mei 2011 - 21:37
annettereek

Annettereek

Bij mij nog niet eens bloemen te zien
woensdag 25 mei 2011 - 22:04
Mandy

Mandy

Ik ga morgen ook maar eens even wat blad verwijderen.... Sommige tomaten hebben zoveel blad: lang en veel...... rustig uitdunnen dus.....





woensdag 25 mei 2011 - 22:10
yolandetroost

Yolandetroost

Ook ik ben wel een beetje jaloers op nu al tomaten, maar ben er ook trots op dat ze lekker hun gang gaan en in ieder geval beginnen te bloeien nu.

Ik ben wel erg aan het weggeven nu want alle zaad is opgekomen, merk wel dat het verspenen niet zo gemakkelijk meer gaat. Dus, lekker laten staan nu, alleen toppen, bijna vergeten ga ik morgen doen.

Wel leuk om binnenkort ook eens fotootjes te plaatsen.
woensdag 25 mei 2011 - 22:32
Borsalino

Borsalino

Ik snoei niet meer dan 1 blad per dag.
Je moet er natuurlijk de stand van je plant int oog houden, een kalige zielige plant doe je dit beter niet.
Bij mij zijn ze zo bossig dat de Amazonejungle er niks bij leek.
woensdag 25 mei 2011 - 22:33
Mandy

Mandy

Sommige bij mij ook......
woensdag 25 mei 2011 - 22:42
Borsalino

Borsalino

Niet al mijn tomaten staan zo ver hoor, heb er ook later gezaaid, die staan nu een 60 cm hoog.

Had nog van vorig jaar oud zaad liggen van vlees en trostomaat.
Had dit vroeg gezaaid als test, maar kon ze niet wegdoen omdat ze het zo goed deden, dan maar door het mooie voorjaar al uitgeplant met dit nu als resultaat.

Mijn meeste tomaten zijn Coeur de Boeuf.
woensdag 25 mei 2011 - 22:46
Borsalino

Borsalino

Zonder woorden.............................

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 10 juni 2011 - 17:30
renate67

Renate67

zonder woorden:

vrijdag 10 juni 2011 - 17:46
printemps

Printemps

Staan uw tomaten in potten ? zonder bodem ?
En waar giet je dan het water ?

mvg
vrijdag 10 juni 2011 - 18:05
Borsalino

Borsalino

Printemps in de pot he.
De druppelaar steekt daar ook in, scheelt een hoop water, dit gaat recht naar beneden.
vrijdag 10 juni 2011 - 18:22
Mandy

Mandy

ooooooooooooooooooohhhhhhhh wat mooi. wat een schitterend gezicht....

ze staan best in kleine potten toch....
vrijdag 10 juni 2011 - 20:15
Borsalino

Borsalino

18-20 cm doorsnede.
vrijdag 10 juni 2011 - 20:30
Mandy

Mandy

Das niet groot....

Ben echt jaloers op die mooie kas.......


daar is mijn tomatencover echt "klungelwerk" bij
vrijdag 10 juni 2011 - 20:33
inderal

Inderal

Knappe serre.... Mijn tomatenplanten staan in volle grond : de vleestomatenplanten zien er vrij goed uit maar ik denk dat ik van de kerstomaten en de trostomaten dit jaar niet veel zal moeten verwachten. De stengels zijn allemaal vrij dun en de bladeren zien er ietwat 'triestig' uit dus 'k betwijfel of daar ooit tomaten zullen aankomen.... 'k Denk dat ze te lijden gehad hebben onder de verschroeiende zon van afgelopen tijd...
zondag 12 juni 2011 - 09:27
jorist

Jorist

Ik ben 1,79meter groot en mijn tomaten staan ongeveer even groot. Het is de eerste keer dat ik tomaten zelf geënt heb. Een aanrader. Alle planten hebben een dubbele stam en ik heb er één met drie stammen. Momenteel hebben alle planten minstens elf trossen, wel te verstaan per plant, dus per twee stammen.
dinsdag 14 juni 2011 - 10:33
Mandy

Mandy

Dat is niet slecht..... Heeft zeker wel veel voeding en water nodig dan.....?....


Kun je eens uitleggen hoe je dat gedaan hebt, dat enten? Lijkt me wel interessant om dat volgend jaar eens te gaan proberen........
dinsdag 14 juni 2011 - 11:01
Dietmar

Dietmar

@ Borsalino: Waarom zet je de tomatenplanten in potten en niet gewoon in volle grond?
dinsdag 14 juni 2011 - 11:31
jorist

Jorist

Je kan dat terug vinden op het internet. Ik kocht onderstamzaad bij het "vlaams zaadhuis" en de soort die ik al 30 jaar kweek is FANDANGO van bij "Gonthier" Dit is een franse soort die grote, gemakkelijk te pellen, vroegrijpend en voor serre en buiten gebruikt kan worden. En ook nog doorgroeiend tot tegen het dak van de serre. Er komen nu nog zeker 5 trossen bij vooralleer de top weg te nemen ongeveer eind juli.
zet voor plantaardig enz... de drie www. omdat de links die ik geef toch gewist worden.
plantaardig.com/groenteninfo/berichten/workshop-zelf-tomaten-enten/
Het is niet de goedkoopste bedoening, maar het is een succes. 25 onderstamzaden gaven evenveel onderstammen, en daarop zijn ALLE enten goed gekomen.

Ik ben met dit experiment begonnen omdat ik al jaren geplaagd zit met kurkwortel in de grond. Elk jaar erger en nu was het niet meer te doen.
dinsdag 14 juni 2011 - 14:10
Mandy

Mandy

Mooie oplossing dus....

Bedankt voor de inlichtingen.....ga het eens goed uitzoeken.....
dinsdag 14 juni 2011 - 23:25
cetinel

Cetinel

mijn tomaatjes beginnen nu ook mooie trosjes te vormen
zal nog wel een tijdje duren eer ik de eerst rijpe kan proeven maar ik vind ze al prachtig om te zien....
paprikaatjes van mandy beginnen ook hier en daar hun eerste kleine vruchtjes te vertonen en de peperkes beginnen ook heel zachtjes met bloemekes en de eerste keine vruchtjes....
wat is tuinieren soms toch leuk!
woensdag 15 juni 2011 - 21:36
Mandy

Mandy

Mijn paprika's hebben ook allemaal al kleintjes hangen en een van mijn pepertjes is al 10 cm... gebruiksklaar dus.....

Bijna alle tomatenplanten hebben grote en kleine tomaten hangen......

Hoop dat het goed blijft gaan...... zo leuk.......
een beetje meer zon zou fijn zijn........
woensdag 15 juni 2011 - 21:47
cetinel

Cetinel

t was hier wel aangenaam vandaag vind ik...
woensdag 15 juni 2011 - 22:11
Mandy

Mandy

bewolkt, 23 graden en benauwd.......
woensdag 15 juni 2011 - 23:13
timtamtom
donderdag 23 juni 2011 - 20:03
yolandetroost

Yolandetroost

Bij mij beginnen nu de eerste tomaatjes te komen, maar allemaal zonder allerlei trucjes. Gewoon volgens de natuur........Ben benieuwd of we nog wat zon krijgen om ze mooi rood te krijgen. Ik heb ze vandaag getopt, ook de kerstomaatjes die beginnen te komen.

Natuurlijk zit er wel een verschil met België, wij zitten veel noordelijker natuurlijk!
vrijdag 24 juni 2011 - 23:35
inderal

Inderal

Yolandetroost, ik woon wél in Belgie en heb nog geen enkele tomatenplant met minitomaatjes aan : de meeste planten staan nu wel met bloemetjes en ik betwijfel echt of we dit jaar tomaten zullen kunnen oogsten... Ik heb ook meerdere planten waarvan de stelen zo dun zijn dat ze wellicht niet eens het gewicht van één tomaat zouden kunnen dragen...
zaterdag 25 juni 2011 - 07:51
guy_fruit

Guy_fruit

: de meeste tomatenplanten staan nu wel met bloemetjes en ik betwijfel echt of we dit jaar tomaten zullen kunnen oogsten
Probeer dagelijks (tussen 10 en 12 uur) de bloemen even te trillen voor de bestuiving.
Misschien kan je volgend jaar eens zelftoppende/struikvormige tomaten in pot uitproberen?
Zorg voor een luchtig gewas dat 's morgens snel kan opdrogen.

Vroege rassen zoals 'Nadja', 'Glacier' en 'Black & Red Boar' hebben bij mij al rijpe vruchten gegeven.
Tip:
http://fruitabc.blogspot.com/2011/06/veel-bloemen-en-toch-weinig-vruchten.html
zaterdag 25 juni 2011 - 08:27
inderal

Inderal

Guy, we hebben coeur de boeuf, moneymaker en één of andere soort trostomaat (naam ?) staan en andere jaren hebben we een massale opbrengst. Onze planten hebben precies een serieuze achterstand opgelopen toen het zo heel warm en droog was. Onze buurman heeft dezelfde planten staan (onze 'overschot') in zo'n plastieken serre en zijn planten staan iets 'verder' of de onze.
In elk geval bedankt voor je info : ik bekijk die link zeker want ik kan altijd iets bijleren...
zaterdag 25 juni 2011 - 08:56
guy_fruit

Guy_fruit

De gewone 'Coeur de Boeuf' is geen gemakkelijk ras om vruchten aan te krijgen.
De Moneymaker zou het beter moeten doen.
De ideale tijd om tomatenplanten uit te planten is zodra de bloemtrossen aanwezig zijn, maar nog net niet open staan.
Een temperatuur hoger dan 30°C is niet goed in de serre/kas! Let op voor de komende dagen...

Mvg,
Guy
zaterdag 25 juni 2011 - 11:59
Borsalino

Borsalino

Al enkele rijpe geplukt, nu met zonnig weer in voorruitzicht gaat het vlug gaan.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 25 juni 2011 - 17:16
guy_fruit

Guy_fruit

Borsalino,
Welk tomatenras is het op de foto?
Het is wel enorm productief!

Je hebt opvallend veel bladsnoei gedaan.

Guy
zaterdag 25 juni 2011 - 18:23
Mandy

Mandy

Is dat jouw Coeur de boeuf????????

Wat een hoeveelheid tomaten ........ mooi.....

Ik zelf hou toch wel wat blad ..... weet niet of dat echt nodig is.......
zaterdag 25 juni 2011 - 19:56
Borsalino

Borsalino

Als ik vind dat de tomaten aan rijpen toe zijn, doe ik blad weg dat ze in de zon kunnen hangen, als die er is

Ze staan al hoger dan 2 meter, dus er is nog genoeg blad aan de planten.

Ras is Hobby, rechts is het gewone Coeur de Boeuf.

Productief, dan snoei ik nog de eerste 2 trossen.
zaterdag 25 juni 2011 - 20:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon