menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aloe vera

Ga naar meest recente reactie

ugdmmcr

Ugdmmcr

Hoe is het te herkennen welke aloe vera te eten is en hoe moet je hem berijden en plukken/snijden?
vrijdag 6 mei 2011 - 01:17
cetinel

Cetinel

berijden zou ik toch nie doen,lijkt me nogalpijnlijk
bereiden of klaarmaken is mischien ietske veliger..
maar geen idee hoe je dat doet,nog nooit gegeten...
mijn antwoord was dus voor jou eigenlijk totaal nutteloos
maar nietemin graag gedaan hoor
vrijdag 6 mei 2011 - 11:37
snarfie

Snarfie

volgens mij zijn alle aloe vera's eetbaar.

het gelei-achtige binnenste kun je op bulten/blauwe plekken leggen want het zorgt ervoor dat een bult/blauwe plek sneller wegtrekt.

voor recepten misschien op een kookforum vragen
vrijdag 6 mei 2011 - 15:28
Polplastron

Polplastron

Aloë vera is niet eetbaar!!!! Het sap heeft een sterk laxerende werking.
Uitwendig gebruik kan zonder problemen, maar inwendig raad ik toch echt wel af!

Groeten,

Pol
zondag 8 mei 2011 - 13:17
greener

Greener

Op Curacao eet men ze wel, ook in een drankvorm.
Maar zoals Pol het al zei, sterk laxerend of dit moet je doel zijn uiteraard.
Beter uitwendig gebruiken bij wondjes of verbranding.

Sebas
zondag 8 mei 2011 - 13:41
ugdmmcr

Ugdmmcr

Hoe doen ze dat dan daar
maandag 9 mei 2011 - 17:07
Borsalino

Borsalino

Op kauwen als ze geconstipeerd zijn.

Meestal wel van de regen in de drup

Gegoogled en kijk hier eens http://www.mijnreceptenboek.nl/recepten/met/aloe-vera/
dinsdag 10 mei 2011 - 07:11
ugdmmcr

Ugdmmcr

Je kan overal aloe vera drinken kopen.
bedankt voor de site
dinsdag 10 mei 2011 - 12:46
Polplastron

Polplastron

Ja, maar volgens mij is dat toch maar met een lichte toevoeging van Aloë vera-extracten. Aloë vera is op dit moment gewoon "hot" en dus wordt het te pas en te onpas toegevoegd aan allerlei producten: van zalf, drinken tot wasproduct. Of het dan als dusdanig nog enig effect heeft, durf ik wel de betwijfelen.

Producten op basis van Aloë vera zijn in elk geval getest voordat ze in de handel verschijnen: niet meteen op werkzaamheid, maar wel op schadelijkheid. Geen enkel bedrijf wil dat z'n klanten diarree krijgen dus zullen de dosissen wel aangepast zijn.

Misschien dat door koken of vergisting de laxerende werking wordt tegengegaan, maar dat weet ik niet? Vermoedelijk ligt daar echter het geheim.

Bij vele planten hangt de giftigheid (en dat is die laxerende werking in zekere zin ook) af van de standplaats, bemesting, vochtigheid en hoeveelheid zon. Dus is dit nooit zelf even te controleren: je kan op de ene plek een Digitalis purpurea verorberen zonder schade terwijl het op een andere dag of plek na één blad al problemen kan geven (bij wijze van spreken).
Zelf experimenteren met een plant als deze, lijkt me dan toch ook niet echt aangewezen.



Groeten,

Pol

P.S.: Gegoogled en kijk hier eens http://www.mijnreceptenboek.nl/recepten/met/aloe-vera/

Daar staat maar één recept op waar Aloë vera bij wordt gebruikt en dan komt het nog uit een of andere vierkante, gele kan? Helemaal duidelijk is het me niet? Vermoedelijk voegt men gewoon een saus toe die gekocht werd in de winkel waarin Aloë vera verwerkt zit?
dinsdag 10 mei 2011 - 21:05
ecocycle

Ecocycle

Aardappel planten zijn ook niet echt goed voor je, maar de knollen wel.
Je kan af en toe een blad afsnijden langs de stam van de plant en dan dit blad gebruiken, liefst zo vers mogelijk.
Bij de Aloë Vera is het de gel (binnenkant blad) die hooguit licht laxerend is. Als je het gehele blad gebruik werkt het in het begin sterker laxerend.
In de commercie worden de bladeren gefileerd en de gel gestabaliseerd omdat anders de werkzame stoffen met een uurtje of zes snel afnemen. (gekoeld duurt het iets langer). Deze drankjes gaan tot 99.9% sap.

In de keuken kan je er volgens mij niet zo veel mee, heeft niet veel smaak

Johan
zaterdag 25 juni 2011 - 01:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon