menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hulp bij leren composteren

Ga naar meest recente reactie

biemar

Biemar

Vorig jaar hebben we de tuin volledig opnieuw aangelegd.
Daar ik me sinds enige tijd meer en meer ben gaan interesseren aan de tuin en het tuinieren, heb ik toen besloten zoveel mogelijk thuis te gaan composteren.
We hebben ongeveer 100 meter beukenhaag met een hoogte van ongeveer 2 meter. Daar ik zelf wilde gaan composteren hebben we vorig jaar een hakselaar aangekocht.
In juli hebben we deze heg gesnoeid en heb ik alle snoeisel gehakseld en in een draad bewaard. Ik heb dan een compostbak gemaakt. Afwisselend deed ik bij elke maaibeurt (5 are gazon) een flinke laag van het gehakselde materiaal. Ongeveer de helft van het gehakselde materiaal heb ik zo verwerkt in de compostbak. Ook het keukenafval van groeonten en fruit voegde ik toe aan de compostbak, dit is echter maar een heel kleine hoeveelheid in vergelijking met het gras en het beukenhaagsnoeisel.
Gisteren heb ik een tweede compostbak gestart. Ik heb de eerste compostbak omgetast. Afwisselend de inhoud van compostbak 1 en een haag gehakseld materiaal.

Wat stelde ik vast. Noch in compostbak 1, noch het gehakseld materiaal was verteerd. Vooral het hakselmateriaal was een natte, rottende massa van aaneengekleefde bladeren. Ook kon je in de compostbak 1 nog goed de bladstructuur van de beukeblaadjes erkennen.

Enkele vragen:
* heb ik niet te veel beukenhaksel gebruikt?
* Hoe lang duurt de omzetting van beukenhaksel naar compost?
* Helpt het indien ik compostversneller zou toevoegen?
* Is het goed het gras toe te voegen of gebruikte ik hiervan te veel?
* Ik heb in de winter de compostbak niet afgedekt. Is het beter dit wel te doen?
* Wat zou ik dit jaar best doen met de massa gehakseld snoeimateriaal van de beukenhaag?

Ik hoop dat er een soort compostmeester me kan helpen om juist te composteren.
donderdag 31 maart 2011 - 23:36
dendrodan

Dendrodan

Zelf weet ik er echt nog niet zo veel van maar ga dit jaar een cursus volgen in mijn buurt.

http://milieuenveiligheid.igean.be/compostcursus/3488/default.aspx?id=93


Maar weet wel dat beuken bladeren minder rap composteren dan andere loofbladeren. Mijn beuken haag is nog maar pas aangeplant(2009) 15mlang en veel snoeiafval heb ik niet . De bladeren die er afvallen leg ik gewoon onder de haag om uitdroging in de zomer tegen te gaan.
In mijn compostvat ben ik begonnen met een 10cm laag sprokkelhout van ca 5cm lang. Daarop wat groenten en tuinafval en daarna wat loofbladeren erop. Moet zeggen in het begin lukte het niet zo goed daarom heb ik op het velt forum en oproep gedaan voor compostwormen en toen ik er een hoopje gaan halen ben bij mensen in de buurt is het composteren toch iets beter gelukt.
Grasmaaisel is heel minniem bij mij, aangezien ik een mulcher heb aan mijn grasmachine. Als ik er gras bij doe zorg ik eerst dat het goed gedroogd is in de zon.
vrijdag 1 april 2011 - 05:01
Mandy

Mandy

Droog en nat afval goed afwisselen, af en toe een dun laagje mest eroverheen en als het te droog is een emmertje water erbij..


Heb je de temperatuur wel eens gemeten???
In het midden moet het toch wel een graad of 70 halen.......
vrijdag 1 april 2011 - 19:33
biemar

Biemar

Bij het omzetten hebben we zeker geen temperatuur van 70 ° gevoeld. Je zou het moeten zien dampen als het warm zou zijn! Het was een erg natte massa.

Weet iemand wat ik nu best doe?
Laat ik het gewoon een jaartje zijn gang gaan?
Om het nog natter worden te vermijden ga ik er een deksel overleggen of doe ik dat beter niet?
vrijdag 1 april 2011 - 23:31
mazzel

Mazzel

Dag ik ben aspirant compostmeester en amper 14.
Ik heb een tip voor jou:
je hebt waarschijnlijk wel lege rolletjes toilet papier die kinp je fijn en doe je bij de compost dan is in ieder geval niet zo nat meer. ga eens later nog info opsturen over composteren
zaterdag 2 april 2011 - 10:07
Polplastron

Polplastron

compostversneller of kalk toevoegen helpt inderdaad
maar oude potgrond of tuinaarde af en toe een laagje
ertussen ook wel

Van compostvernellers is nog nooit aangetoond dat ze effectief werken.
Kalk of potgrond toevoegen doet men tegenwoordig ook meestal niet meer.

Zorg gewoon voor een goede afwisseling van bruin materiaal (hakselhout, snoeiafval, droge bladeren e.d.) en groen materiaal (klimopsnoeisel, gras e.d.)

Het composteerproces komt nu nog maar pas goed op gang. Als je wat je nu hebt regelmatig mengt met bijvoorbeeld gazonmaaisel zal de temperatuur snel oplopen en dan zal het blad snel verteerd raken.

Tegen een te natte compostbak helpt maar één ding: een afdakje!
Ik denk dat de tip van Mazzel niet slecht is, maar ik vrees dat je hel wat toiletrolletjes nodig gaat hebben! Zelf meng ik ook de houtsnippers van mijn kippenhok door de compost en die hebben eenzelfde uitwerking.

Groeten,

Pol
zaterdag 2 april 2011 - 18:12
biemar

Biemar

Oke heb al wat nuttige tips gekregen, waarvoor mijn dank.

De WC-rolletjes zal ik al beginnen bijhouden en kleinknippen en af en toe toevoegen aan mijn compost.

Wat het gras betreft: Zou ik nu dan elke keer een laagje compost omzetten terug naar bak 1 (waar ik het pas uithaalde) en dit afgewisseld met het versgemaaide gras?
Wat doe ik met de beukenblaadjes die momenteel in mijn tuin rondslingeren en nog ruimschoots afvallen van mijn 50 m lange en 2 meter hoge haag?

In bijlage een afbeelding van het compost zoals het er nu uitziet en de compostbakken die ik bezit.

Groenten

maandag 4 april 2011 - 09:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon