menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sla komt niet op

Ga naar meest recente reactie

Patattenriek

Patattenriek

Beste tuinliefhebbers,

Kan er hier soms iemand de ideale omstandigheden beschrijven hoe je het best sla zaait?
Het zou het simpelste van het simpelste moeten zijn voor een tuinierder maar bij mij lukt het echt niet.
Ik heb al verschillende potgrondsoorten geprobeerd waaronder zaai-en stekgrond maar zonder resultaat.
Het merk van slazaad die ik gebruik is Appia.
Vorig jaar heb ik deze soort ook gezaaid in potjes en in den beginne had ik goed resultaat en naar het einde van het seizoen toe was het noppes.
Is het slazaad dan zo beperkt houdbaar?


Mvg.
Mario
donderdag 24 februari 2011 - 17:05
carsa

Carsa

Ik zaai ook al enkele jaren Appia en ben er heel tevreden over.
Hoe het komt dat je zaadjes niet willen kiemen weet ik niet maar ik geloof niet dat het aan het zaad kan liggen, dat blijft normaal gezien wel redelijk lang goed. (een jaar of 4) Vorig jaar kocht ik een nieuw pakje omdat mijn vorig pakje (volgens de verpakking) 'vervallen' was.
Maar om te testen heb ik dit jaar zowel de nieuwe als de oude zaadjes gezaaid en ze kwamen allemaal boven, zowel oude als nieuwe.
De oude zaadjes kiemden wel een dagje later en de plantjes zijn ook iets kleiner.
Waarschijnlijk is de kiemkracht dus over de jaren wel een beetje achteruit gegaan maar ze kiemen nog wel!

Ik heb dit jaar een mengeling van gewone universele potgrond en witte zand gebruikt om mijn sla in te zaaien.
Ik maak altijd een klein, ondiep lijntje in het zand met een potlood of stokje. Daarin leg ik mijn zaadjes, niet te dicht bij elkaar. Dan strooi ik zachtjes op mijn 'minigrachtje' een beetje grond zodat de zaadjes bedekt zijn.
Momenteel zaai ik nog binnen en laat ik ze daarna groeien in de serre maar later gebeurt zowel zaaien als groeien in de open lucht.
donderdag 24 februari 2011 - 17:28
verbena46

Verbena46

Hallo Mario
Slazaad is zeker beperkt houdbaar.
Op de zakjes die ik hier(italie) koop staat dan ook altijd " houdbaar tot" bv. 2012
vorig jaar paar zakjes gemixt(kropsla krop en canasta) in de volle grond (febr)
en kreeg een zee van sla !!!!
koop dus geen zaad waar geen vervaldatum op staat

gr verbena
donderdag 24 februari 2011 - 17:31
Patattenriek

Patattenriek

Alvast bedankt voor je reactie

Zou graag weten waarom je wit zand gebruikt, dat zal waarschijnlijk wel een reden hebben?
Wat is de verhouding tussen het witte zand en de potgrond?

Thx
donderdag 24 februari 2011 - 17:32
carsa

Carsa

Hmm... sjah, dat heb ik zo van mijn vader geleerd... maar waar was het nu ook al weer goed voor...
Volgens mij omdat het witte zand beter water doorlaat maar ook vasthoud... In de potgrond zitten soms nogal grove stukken en het lijkt mij logisch dat de nieuwe worteltjes beter groeien in fijnere grond.
Ik meet nooit echt af hoeveel ik juist meng maar volgens mij moet het zo iets zijn van 1/5 of 1/4 witte zand.

Ik heb ook mijn pakjes Appia zaad erbij gehaald voor jou:
Het zaad dat ik vorig jaar kocht vervalt op1/1/2014 dus volgens de producent (buzzy seeds) is het zo'n 4 jaar bruikbaar.
Het oude zaad is van het merk 'topstar seeds' en was tot 1/1/2010 goed maar het kiemt dus nog steeds... maar ik weet niet zeker wanneer ik dat kocht... volgens mij 2006 of 2007. Dat was toen voor mij één van de eerste zaadjes die ik kocht
Staat er op jou pakje geen vervaldatum?

Edit: volgens mijn groot 'handboek voor ekologisch tuinieren', is Appia minder geschikt voor herfstteelt maar wel voor vroege en zomerteelt. Misschien dat het daarom niet zo goed meer ging op het einde van het seizoen?
donderdag 24 februari 2011 - 17:40
Patattenriek

Patattenriek

Ik heb er meteen mijn pakje er ook eens bijgehaald.
Bij mij staat er geen houdbaarheidsdatum op.
Het zaad komt van de markt en er staat een stickerke op van 2010.
Als het zaad 4 jaar bruikbaar moet zijn dan zal het daar wel niet aan liggen.
Ik ga dat zeker eens proberen met dat wit zand.

Alvast bedankt voor de moeite hoor en heb je nog tips ik hoor ze graag.


donderdag 24 februari 2011 - 17:46
carsa

Carsa

Meer tips?
Volgens mijn boek is het dus best dat je sla zeer oppervlakkig (max 2mm diep) zaait en tijdens de kieming verdraagt het zaad geen hoge temperaturen (12°C is ideaal).
Ze zeggen in het boek zelfs dat je best de zaaidjes afdekt met wit zand maar dat doe ik niet, het valt te proberen!
Ik hoop dat het lukt, fingers crossed!
donderdag 24 februari 2011 - 17:50
Patattenriek

Patattenriek

Heb zopas een potje gezaaid met wit zand.
Ik hou jullie op de hoogte.
Nogmaals bedankt.

Mvg.

Mario
donderdag 24 februari 2011 - 18:03
Mandy

Mandy

Als je gaat zaaien , en je neemt potgrond in plaats van zaai/stekgrond, dan kun je het beste mengen met wit zand omdat de potgrond te vet, te zwaar is.......



donderdag 24 februari 2011 - 20:21
an

An

ik heb ook sla gezaaid,en gewoon met pot grond en witzand(vogelzand stond op in het groot wit zand)
en het gaat prima alles kwam op ik voel met me handen of ik er genoeg door gooi want dan voelt het niet zwaar aan gewoon lekker los,
vrijdag 25 februari 2011 - 09:19
Mandy

Mandy

Ja en dan kan het eventuele teveel aan water er ook makkelijk uit zodat de zaden niet gaan rotten.... echte voeding hebben ze pas later nodig......



vrijdag 25 februari 2011 - 11:10
ev121a

Ev121a



Ik zaai verschillende soorten sla ,ik begin in januarie met een bakje(boterkuipje)
vroege sla ,de gewone krop sla dei zaai ik thuis goven op een venster bank
op een slaapkamer op het noorden dus niet te warm.
als ze twee blaadjes hebben verspenen in gewone potgrond het zaaien in
zaai en stek grond.
Ik heb een plastic tunnel daar gaan ze naartoe naar 10 februarie.
Ik zaai 2x per maand eerst thuis tot maart het verspenen doe ik in de tunnel
behalve de eerste sla.
DE laatste sla winter sla zet ik in de tunnel dan heb ik in feb de eerste sla vvor te eten.

Groenten

zondag 27 februari 2011 - 16:16
Mandy

Mandy

Mooie kroppen Ev
zondag 27 februari 2011 - 17:33
Lorie

Lorie

Goh Ev ben jaloers van je mooie sla-kropjes.

Ik heb ook zaailingetjes al uitgeplant in zo'n mini-serretje, maar zal nog tijdje moeten wachten en ik vertik het om sla in de winkel te kopen nu.
donderdag 10 maart 2011 - 15:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon