menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Raapstelen

Ga naar meest recente reactie

Calliope

Calliope

Ik het zaad gekocht van raapstelen. Ik heb hier een paar vragen over. Wie kan me helpen?

* Kan ik die nu zaaien in de kas?
* Hoe dik/dun moet er gezaaid worden?
* Hoe snel is het oogstbaar?
* Hoe verwerk je raapstelen?

maandag 21 februari 2011 - 12:06
Ed50

Ed50

Dag Calliope,

Volgens mij kan je nu zonder problemen raapstelen zaaien in de kas.
Ze mogen volgens mij vrij dicht gezaaid worden omdat ze toch gewoon afgesneden worden en geen krop moeten vormen.
De oogsttijd hangt natuurlijk wat af van de temperatuur in de kas. Ze groeien vrij snel, zeker als het wat warm is en ze kunnen ook al gesneden worden als ze pakweg 10 cm hoog zijn.
Verwerking: volgens mij kan je ze jong zijnde rauw eten als sla maar ik heb ze hier altijd gestoofd gegeten als spinazie, bv. als puree bij aardappelen.

Groetjes,
Eddy
maandag 21 februari 2011 - 20:30
loukes

Loukes

Calliope, Eddy,

Goedemorgen,

Raapstelen kunnen zelfs ca. 4-5 graden vorst hebben. Ze 'slaan dan wat donker uit' - niet aankomen, maar trekken gedurende dag dan weer bij.

Oogsten kun je in winterperiode na ca. 6-7 weken. In het voorjaar kan je ws. al binnen 3 weken oogsten. Tip: oogst raapstelen met worteltjes en al, zeker de 'Gewone Groene' - is trouwens de lekkerste van smaak ! Ze blijven geoogst met worteltjes langer houdbaar. De grovere soort = Namenia kun je wel wat makkelijker snijden.

Diverse - ruim 60 recepten vind je via www.raapstelen.nl - daar ook meer achtergrondinformatie. De website wordt momenteel vernieuwd - echter er zit nog een link naar de 'oude' versie.

Succes met het kweken van deze (vaak vergeten) groente

Met vriendelijke groe(n)ten,

Louis Kester
Kwekerij Miranda
www.WestlandseGroente.nl

Groenten

dinsdag 22 februari 2011 - 10:25
Calliope

Calliope

Hartelijk dank voor het meedenken! Mooie site, Loukes
woensdag 23 februari 2011 - 15:48
ev121a

Ev121a

wij hebben de raapstelen gezaaid in jan. in de kas.
wij eten ze rauw als stampot maar de eerste moeten we nog snijden.
heerlijk met spek krokant gebakken.
zondag 6 maart 2011 - 12:19
Adrienne

Adrienne

Ma zeeeg, wie kan mij zeggen waar ik ze in België kan krijgen
ben verdorie al 3 maanden aan t' zoeken
woensdag 9 maart 2011 - 11:17
Slak

Slak

beste adrienne ,

aangezien je waarschijnlijk een moestuin hebt , kun je ze via de link bestellen .
en je moet ze niet zoeken of halen ze komen van zelf
http :// www. tabernal-zaden .nl / contents /nl/d108.html
woensdag 9 maart 2011 - 19:51
loukes

Loukes

Goedemorgen,

Mocht het niet lukken bij Tabernal - om welke reden dan ook - kunnen wij vanuit onze kwekerij wat betekenen in raapstelen zaad leveren.

NB. We merken dat raapsteeltjes in Belgie nog vrij onbekend zijn - hebben jullie suggesties om vers geoogste raapstelen te distribueren in Belgie/Vlaanderen ?

Met vriendelijke groe(n)ten,

Louis Kester
donderdag 10 maart 2011 - 06:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon