menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paprika zaaien

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

Vandaag 26 januari de rode en gele paprika gezaaid. Je zou zeggen het seizoen gaat weer beginnen. Maar de paprika moet je wel een stuk vroeger zaaien dan al het andere spul, want anders krijg je ze niet rijp. Zoals je ziet weer 1 zaadje per potje en aan 15 planten heb ik zeker genoeg. De zaden duw ik met de vingertop nog in een kuiltje en dan iets afdekken dan zet ik over de potjes nog een plastic kap en zet ze in de kamer ergens achter de bank weg. Paprika heeft wel ongeveer 20 graden nodig om te kiemen. Als ze opkomen moeten ze wel in het volle licht, maar niet in de volle zon en wat koeler dan 20 graden anders groeien ze te ijl op.

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 26 januari 2011 - 17:28
Rita1960

Rita1960

Hoi Jo,, mooi om weer eens wat van je te lezen!

Ik heb op 8 januari j.l. 30 zaden gezaaid in 6 verschillende soorten..
3 soorten (15 stuks) doen het erg goed.. ( minstens 2 blaadjes op dit moment)
3 soorten (15 stuks) doen het dus niet... ( spoor van kieming bij zo'n 5 stuks 1/3 van het geheel)
'k wacht nog een week en als deze 3 laatste soorten dan niet gekiemd zijn krijgen ze een tweede kans..

'k moet wel eerlijk zeggen dat ook ik genoeg heb aan 15 planten (3 soorten) maar ja... 'k ben ook benieuwd naar de andere drie soorten...

afwachtende groetjes,

Rita

woensdag 26 januari 2011 - 20:53
Mandy

Mandy

Spannend altijd weer he of ze opkomen of niet.

Bij mij staan ze momenteel samen met wat pepertjes op het fornuis.......
woensdag 26 januari 2011 - 21:16
Hilde1741

Hilde1741

Ik moet de mijne ook echt dringend zaaien! Misschien kom ik er vrijdag toe... ik hoop het ! Ik zaai wel niet zo heel veel dit jaar. Heb er totaal geen idee van hoeveel plaats ik uiteindelijk ga hebben in ons groententuintje. Ik wou dat ik een lapje grond kon bijtoveren!
woensdag 26 januari 2011 - 23:36
an

An

als je ze niet voor de kas wilt zaaien moet je dan nu ook al paprika zaaien........... of in februari........,bij mij komen ze buiten te staan na 15 mei.
donderdag 27 januari 2011 - 10:15
Jakkamazoula

Jakkamazoula

Misschien een domme vraag maar ik heb ook al paprika en pepers gezaaid. Ik zie op de foto dat de zaadjes open en bloot liggen maar ik heb ze ongeveer een cm ondergezet. Wat is het beste?
donderdag 27 januari 2011 - 14:47
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij de beschrijving heb ik geschreven, dat ik ze met de vingertop iets aandruk en met een beetje grond afdek. 2-3 mm grond erop is genoeg.

@ Lein:
Te laat zaaien geeft wel vruchten, maar de kans dat ze rijp worden is klein.
Echt proberen in januari te zaaien. En de kieming vlot laten verlopen door voldoende hoge temperatuur. Als ze goed en wel boven de grond komen, dan wat koeler en in voldoende licht, geen volle zon.
donderdag 27 januari 2011 - 14:49
JovanDreumel

JovanDreumel

Dan zullen ze het net zo koud hebben als de dame op je avatar.
Minimaal 15 graden is beter, maar niet over de 20
donderdag 27 januari 2011 - 15:59
an

An

moet het speciaal in stek grond of mag het in pot grond ,want ik kan niet eerder dan 14 febr, stekgrond halen.
gr an
donderdag 27 januari 2011 - 17:16
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik zaai altijd in potgrond. Dat gaat goed.
donderdag 27 januari 2011 - 17:21
JovanDreumel

JovanDreumel

Af en toe 12 is niet erg. Als het af en toe maar warmer wordt.
donderdag 27 januari 2011 - 17:45
an

An

hoi Jo, bedankt voor je antwoord dan ga ik ook zaaien dit weekend,hou toch tyd over want myn pc is stuk.schryf nu via myn mob.zo kan ik toch een beetje nog op het forum komen .
donderdag 27 januari 2011 - 20:24
Hilde1741

Hilde1741

Ik heb vanavond mijn paprika's en aardbeien geplant. De rest is voor iets later. Hopelijk heb ik goed resultaat want heb minder zaden gezaaid dan vorig jaar. Vorig jaar had ik teveel plantjes.
donderdag 27 januari 2011 - 22:21
rialle

Rialle

Op één soort na (de Mme Jeanette, die heeft langer nodig) heb ik nog niets gezaaid. Ik doe dat ook pas 2e helft februari. Het eerste jaar heb ik ook in jan. gezaaid en kreeg hele lang gefileerde stengeltjes die zowat omvielen. Dit komt door gebrek aan licht. Ze stonden in de vensterbank op het zuiden (19 graden) , maar er was gewoonweg te kort daglicht. Er moeten dus genoeg lichturen op een dag zijn om stevige planten te krijgen.
Wel kun je als de stelen te lang worden ze flink diep verpotten want ze maken dan aan de stengel ook wortels aan.

Ik wacht dus nog even, maar moet me wel bedwingen hoor! Ik heb ook alles al klaar liggen, maar mijn ervaring leert mij dat ik beter nog wat kan wachten. Ik heb nl geen koelere plaats om ze te zetten.

Groetjes Rialle
vrijdag 28 januari 2011 - 13:40
guy_fruit

Guy_fruit

Ik wacht meestal tot begin maart om paprika te zaaien.
Voor mij is de ideale kiemtemperatuur 20 tot 25°C. De meeste zaden kiemen dan op 7 tot 10 dagen.

Guy
vrijdag 28 januari 2011 - 14:09
Hilde1741

Hilde1741

Ik ben van plan de plantjes op een koelere kamer te zetten van zodra ze hun kopjes laten zien. Ik heb vorig jaar mijn paprika's later gezaaid, maar wil wat vroeger al stevigere planten hebben, dus nu probeer ik het wat vroeger.
vrijdag 28 januari 2011 - 20:46
annemiek123

Annemiek123

Ik zaai met de maan kalender, en dan is maandag de 31ste een prima dag, dus dat gaat ie worden daarna komt 10 februari.
Best makkelijk om volgens die kalender te zaaien, heb ik meteen een goede planning klaar.
De tomaten volgen dan op 9 maart en evt nazaai op 18 maart.

groetjess
vrijdag 28 januari 2011 - 22:26
bisschop

Bisschop

Waar vindt je een maankalender of wat is dat?

marleen
zaterdag 29 januari 2011 - 16:26
annemiek123

Annemiek123

deze is redelijk fijn en duidelijk.

http://www.mein-schoener-garten.de/de/gartenpraxis/mondkalender/
zaterdag 29 januari 2011 - 18:41
bisschop

Bisschop

hartelijk dank voor je vlugge reactie
zaterdag 29 januari 2011 - 22:47
an

An

Hoi Annemiek is die ook in het nederlands te vinden?(maandkalender)
gr an
zondag 30 januari 2011 - 22:29
annemiek123

Annemiek123

nee An , volgens mij niet, tenminste niet zo van internet af te halen....maar uhhh tis alleen plaatjes kijken en naar de datum kijken...valt verder weinig te lezen.
Zou moeten lukken ....
mijn grond staat binnen om op temperatuur te komen, morgen de paprika zaaien!
ik ga voor de gewone rode blokpaprika, oranje baby parika, en de zoete punt.
zondag 30 januari 2011 - 23:07
an

An

Hoi Annemiek ik ga voor de blok paprika en punt paprika ,geen mini dit jaar,
ik gadenk ik 2 blok zaaien (totaal 4 2 voor de misluk en 2 om overtehouden en 2 punt paprika(1 voor de hou en 1 op recerve) denk ik.
mijn aarde hoeft niet bij tekomen want die staat in de schuur,(heb een schuur aan huis vast ).

dank je wel Marianne , ik snap er nu nog niks van,zal wel aan mij liggen, als je hem door hebt is er niks aan de hand, (heb ook nog geschreven zaai kalenders)
maar ik ga ook zaaien want vorig jaar in febr, gezaait en bijna niks rijp 1 punt paprika de rest bleef groen.
maandag 31 januari 2011 - 09:45
an

An

hier heb ik er 1 van wel koop en als je de plant en zorg aan klikt heb je heel veel infortmatie,
http://www.welkoop.nl/advies/plant-en-zorg/smullen-uit-eigen-tuin/zaaien-en-planten?m=62385&s=63084
hier staat heel veel in wisselteelt ,zaaikalender(o.a paprika en tomaten ect.)

gr an
maandag 31 januari 2011 - 10:07
annemiek123

Annemiek123

@An: de zaaikalender geeft aan in welke periode welke groente het best gezaaid kan worden, in de maankalender staan dagen waarop de stand van de maan gunstig is om een goede werking te hebben op de planten. Bij deze maanstand kun je zaaien, planten en dieven enzo. Er staan ook data in waar geen plaatje bij staat, deze dagen zijn niet goed volgens de stand van de maan om te tuinieren.
Je ziet plaatjes met vruchten, bloemen, blad en wortels. Dus op de worteldagen zaai/plant je de wortel gewassen, op de vruchtdagen zaai/plant je vruchtgewassen zoals tomaten, paprika, courgette enz.
maandag 31 januari 2011 - 10:49
an

An

dat had ik wel door , maar snap niks van die vollemaan en niet volle maan want bij vandaag staat bv die paprika ,maar jij had het over op de 18de heb ik ik weer een kans op opnieuw te zaaien dan staat er wel volle maan ,maar biij vandaag niks.
maandag 31 januari 2011 - 11:42
annemiek123

Annemiek123

het hoeft ook geen volle maan te zijn, de maanstand moet alleen gunstig zijn, en dat is op alle dagen waar een plaatje bij staat. dus er zijn meer dagen dat het kan. Als je het pdf bestand download kun je de dagen beter zien, en zelfs de juiste tijden erbij.
maandag 31 januari 2011 - 12:00
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

hallo,

Ik moet ze nog zaaien
Kan dat nu nog?

gr
woensdag 2 februari 2011 - 18:11
Mandy

Mandy

Zaai de eerstvolgende dagen maar paprika
9 en 10 februari


woensdag 2 februari 2011 - 20:18
an

An

waarom nou die dagen ben druk bezig er mee heb mijn bakje met aarde gevuld en ga zo de zaden er in doen.
gr an
woensdag 2 februari 2011 - 20:20
kittykat

Kittykat

hallo allemaal

Heb ook maandag op een gunstige maan-dag paprika's gezaaid in een kasje op de vensterbank 12 zaden van paprika , maar ook 12 zaden van aubergine in dezelfde bak , nu raden jullie aan na het opkomen en 2 blaadjes niet meer boven de 20 graden te gaan , hier in de living is het wel warmer , dus verplaatsen maar mag dat ook voor de aubergine ? groetjes Kittykat
woensdag 2 februari 2011 - 20:56
Mandy

Mandy

Dat zijn de eerstvolgende dagen dat het volgens de kosmoskalender gunstig is om deze te zaaien..... maar je hoeft dat natuurlijk helemaal niet te volgen......
woensdag 2 februari 2011 - 21:00
an

An

heb gisteren gezaait.en wat zou het verschil zijn op niet en wel gunstiuge dagen.?
gr an
donderdag 3 februari 2011 - 08:35
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

ik ga ze in het weekend zaaien denk ik.
lekker in een potje
donderdag 3 februari 2011 - 18:22
Mandy

Mandy

Tuinfairy:

Het is niet moeilijk, zeker niet als je de kosmoskalender gebruikt. Die verdeelt elke dag in 3 stukken. Laat op het plaatje zien waar die dag goed voor is: fruit, bloem, blad etc. en geeft ook aan wanneer te zaaien, wanneer op te potten etc..dat zie je aan de kleuren geel en groen.....

Dus je hebt het nu over bloemen..... die je in de grond wilt stoppen:
Even kijken: planten doe je op een groene dag, de maanbaan is dan dalend: dus naar de grond toe.....en de eerste dagen dat die er zijn voor bloemen is dan
14 februari in de middag en avond en 15 februari de gehele dag. Daarna weer 23 februari de gehele dag.

Is het zo een beetje duidelijk????
donderdag 3 februari 2011 - 23:42
renate67

Renate67

leuk hoor die maankalender en kosmoskalender,maar ik hou het toch maar op een vrije dag waarop ik tijd heb dus meestal in het weekend.
Vorige week voor de eerste keer paprika´s gezaaid.
renate
vrijdag 4 februari 2011 - 15:53
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Hallo,

6gele en 6groene paprika's gezaaid.
Een volledige zaaitray van 72gaten gaat niet in kweekbakje. Dus ik heb 1zaaitray versneden in kleintjes van 2,4,5,6 en 8.
Heb ook kerstomaatjes en gewoone tomatn gezaaid.
of is dat daarvoor nog te vroeg?


Groeten

Cedric
zaterdag 5 februari 2011 - 14:05
Mandy

Mandy

Voor tomaten kun je net zo goed nog een 4 a 5 weken wachten...

Als je dan zaait halen ze deze toch wel in--- en de kans is groot dat je deze van vandaag heel moeilijk binnen kan hebben zonder dat ze sprietig worden etc.....

zaterdag 5 februari 2011 - 14:08
annemiek123

Annemiek123

ja de tomaten kunnen beter begin maart ergens
zaterdag 5 februari 2011 - 14:43
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

ietsje te vroeg denk ik
zondag 6 februari 2011 - 14:57
JovanDreumel

JovanDreumel

Ze hebben er hun tijd aardig over gedaan. Nr 14 komt er aan en 15 zal morgen wel komen. De eerste stonden er een week geleden al op. Nu moeten ze volop licht hebben en geen volle zon met een temperatuur rond de 18 graden en dan gaan ze niet ijl opgroeien. Ze hebben nog tijd genoeg om te groeien.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 15 februari 2011 - 09:30
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat zou ik niet weten. Meestal hebben zaden een kiemrustperiode nodig. Proberen kun je het altijd.
dinsdag 15 februari 2011 - 10:39
Mandy

Mandy

Die paprikaatjes zien er goed uit...

Bij mij zijn ze nu ongeveer 5 cm hoog en staan op de vensterbank in het licht uit de zon.....en groeien heel erg langzaam...... en worden lekker stevig......

Het tweede blaadje is al verschenen........ dus overpotten en weer langzaam verder groeien.....
dinsdag 15 februari 2011 - 10:58
Lorie

Lorie

Tof Johan en Mandy.
Ik heb 5 februari gezaaid, en eentje begint schuchter zijn kopje te laten zien.

Fotootje Mandy?
dinsdag 15 februari 2011 - 15:07
JovanDreumel
dinsdag 15 februari 2011 - 16:34
Lorie

Lorie

Ik had je naam gelezen als "Johan Dreumel" Sorry !
dinsdag 15 februari 2011 - 16:36
Mandy

Mandy

Sinds een poosje heb ik problemen met de foto's- image shack grgrgr...... ik ga het weer eens proberen..... moet ik even tijd hebben en rust om te frobelen
dinsdag 15 februari 2011 - 19:16
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Bij mij nog altijd niks

Ah ja nog ff wachten maar
dinsdag 15 februari 2011 - 22:01
Mandy

Mandy

Ze staan toch "pas" 10 dagen gezaaid? is het niet???? En heb je ze ook een beetje warm staan? Dan kun je nog wel even wachten..... denk ik.......
dinsdag 15 februari 2011 - 22:46
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

pff daarnet gekeken op 2 vajkjes van zaaitraay staat er van dat wollig schimmel. En 2zijn er al komen piepen
woensdag 16 februari 2011 - 13:22
renate67

Renate67

ik dacht net jaloers bij mij gebeurt er nog niets en ga boos nog een keer kijken,
en warempel hoera er beginnen er 3 te kiemen.
Vraagje: hoe nat of hoe droog moet je ze houden als net beginne te kiemen (zodat ze niet omrotten of schimmelen maar toch vocht genoeg hebben om te groeien) en hoe lang houden jullie ze afgedekt, en als hoe groot naar koelere plek? (al bij eerste groene puntje of als 1 of 2 paar blaadjes hebben?
Graag hulp is eerste keer dat ik paprika zaai.
Renate
woensdag 16 februari 2011 - 13:34
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Hmm,

bij mij zijn er ook 2boven komen piepen. niet te nat denk ik Ook mijn 1ste jaar dat ik ze zaai

Nou komt er schimmel op andere 2 Vlug plastik erafgehaald denk dat door te nat is .

We zien wel

Cedric
woensdag 16 februari 2011 - 15:51
annemiek123

Annemiek123

hahaha heel herkenbaar, hier staat alles op onze slaapkamer voor het raam...vindt ie ook enig!
woensdag 16 februari 2011 - 16:47
Lorie

Lorie

Idem dito hier, al die potjes...
woensdag 16 februari 2011 - 18:05
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

marjoleine,

heb ik al gedaan

Groeten
Cedric
woensdag 16 februari 2011 - 18:34
Rita1960

Rita1960

en hier.. gebeurd het ook.. maar manlief is realistisch...

nu in een keuken met plastic kapjes... maar geen woord hierover..

en als het erg droog is in de zomer.. geeft hij de planten water.. ( want dan kan hij ook de rijpe tomaten/aardbeien/paprika's plukken en opeten )


woensdag 16 februari 2011 - 19:28
FransNL

FransNL

Hier gelukkig geen last van een echtgenote die bezwaar maakt tegen paprikaplantjes op een vensterbank . Mijn paprikaplantjes , bestemd voor de buitenteelt , zijn bijna 4 weken geleden gezaaid. Ondanks dat ze aan een raam op het zuiden staan hebben ze de neiging om te fileren maar dat is bijna niet te voorkomen met die weinige uren daglicht die er momenteel nog maar zijn. Ze kunnen nog wel even in hun bakje blijven staan voor ze verspeend moeten worden. Eerst moet het eerste paar echte blaadjes goed ontwikkeld zijn en verder staan ze elkaar nog niet in de weg zodat dat verspenen naar aparte potjes nog helemaal geen haast heeft.

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 16 februari 2011 - 20:17
Rita1960

Rita1960

Frans , die staan er mooi bij
en die van mij staan nu ook veel koeler

groetjes,

Rita
woensdag 16 februari 2011 - 21:00
renate67

Renate67

Ik heb eind januari paprika gezaaid en half februari zijn ze opgekomen, toen ze 2 kiemblaadjes hadden heb ik ze op zolder gezet onder het raam en wisselend wel en niet verwarmd.
Omdat ze helemaal niet groeide heb ik ze 3 weken geleden weer naar de woonkamer (dus warmer) gehaald.
Een aantal hebben nog steeds maar 2 heeele kleine echte blaadjes 1-2mm en 2 plantjes hebben 2 echte blaadjes van 1,5cm.
Gaat dit niet veel te langzaam, wat kan ik nou het beste doen?
Staan in potgrond, nu al paar weken aan zuidraam in woonkamer.
Renate
zaterdag 9 april 2011 - 00:26
Mandy

Mandy

Bij mij gaan ze dit jaar ook erg langzaam...... maar nu het zulk mooi weer is gaan ze elke dag een paar uurtjes naar buiten... Eerst heb ik ze in de schaduw gezet, niet in het directe zonlicht dus maar wel buiten en sinds een paar dagen staan ze elke dag een paar uurtjes in de zon...
Ze worden nu veel steviger en groeien veel beter.......
zaterdag 9 april 2011 - 09:27
annemiek123

Annemiek123

bij mij sinds gister in de muurkas, ook snachts, moet nu wel goed de weersverwachting bijhouden.....
zaterdag 9 april 2011 - 12:30
timtamtom

Timtamtom

Mijn pepers hebben al mini mini mini bloemknopjes!
zondag 24 april 2011 - 20:46
Mandy

Mandy

Wat goed .... hoe groot is de plant dan wel niet??????
zondag 24 april 2011 - 22:29
timtamtom

Timtamtom

Ongeveer 11 centimeter hoog, en 6 centimeter breed.
Maar dat is de grootste plant hoor. Er is er nog een met knopjes, maar die is ietsie kleiner. Mijn paprika's zijn nog een
stukje kleiner en de rest van de pepers ook.
maandag 25 april 2011 - 09:45
renate67

Renate67

Ik heb eind jan begin febr mijn paprika gezaaid en ik had wel begrepen dat het langzame groeiers zijn.
Maar ik heb nu nog steeds maar 4 echte blaadjes en ze zijn pas tussen de 5 en 9cm hoog. Ik heb ze nog niet verpot en er zit dus ook nog 2 cm onder de kiemblaadjes. Ze staan in 9cm potjes in potgrond meeste 1 per potje en 2 potjes staan er 2 in (zijn juist de grootste plantjes, niet alleen langer maar ook grotere blaadjes en begin van 5e en 6 blaadje te zien)
Natuurlijk geen knoppen te zien.
Ze staan al paar weken overdag in zon en sinds ruim 1 week dag en nacht buiten.
Wat doe ik verkeerd?? Gaat dit nog wat worden?? zo traag??
Renate
maandag 25 april 2011 - 11:18
timtamtom

Timtamtom

Ik zet ze overdag in mijn muurkasje, en in de avond haal ik ze nog naar
binnen.
maandag 25 april 2011 - 11:38
JovanDreumel

JovanDreumel

26 Januari gezaaid en nu staan ze nog achter het huis achter ramen (zie foto bij tomaten buiten telen) en zijn al lekker gegroeid. Na 15 mei zullen de zoete, rode en gele puntpaprika's op de groentetuin worden uitgeplant. Maar er zitten nog geen bloemknoppen in, maar dat zou ook wel erg vroeg zijn.

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 25 april 2011 - 12:08
timtamtom

Timtamtom

Woow die zijn al groot zeg!
maandag 25 april 2011 - 12:16
JovanDreumel

JovanDreumel

Het kan er ook aan liggen hoe vast je de grond aandrukt.
maandag 25 april 2011 - 13:16
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij te vast krijg je stevigere planten, maar minder harde groei. Stevig in de grond is genoeg. Niet met de duimen hard aandrukken. Groene vingers voelen dit aan. Als de grond harder is dan 250 newton dan gaan de wortels er zelfs niet in. Maar dat laatste zegt je niks denk ik. Geeft ook niet.
maandag 25 april 2011 - 13:42
renate67

Renate67

Tjonge Die planten van Jo zijn zeker 3x zo groot als de mijne, terwijl ik maar paar dagen later gezaaid heb, Gaat hier iets niet goed.
Renate
dinsdag 26 april 2011 - 00:03
Mandy

Mandy

Die van mij zijn ook veel kleiner, pas op een kwart van die grootte, denk ik.....

dezelfde tijd gezaaid......... maar mijn tomaten gaan ook niet snel dit jaar.....

maar goed, ze hebben nog wel even de tijd.....
dinsdag 26 april 2011 - 00:24
Mandy

Mandy

Jo, waar staan de plantjes eigenlijk op???? en lees ik het goed.... ze staan wel buiten maar achter glas?????
dinsdag 26 april 2011 - 00:28
renate67

Renate67

Mandy
buiten achter glas , heeft Jo uitgelegd en laten zien bij ander topic: tomaten buiten telen.
Renate
dinsdag 26 april 2011 - 00:39
Mandy

Mandy

OK en ze staan ook op een "bijzondere verhoging" ?
dinsdag 26 april 2011 - 00:40
Mandy

Mandy

En welke fungicide gebruik je het beste bij tomaten?
Tot nu toe heb ik ze nog nooit bespoten........maar ook nooit nog last gehad van schimmel......
dinsdag 26 april 2011 - 00:45
JovanDreumel

JovanDreumel

De paprika planten hebben van 26 januari tot 20 april in 9 cm potten gestaan in goede potgrond en een beetje verrijkt met Osmocote. 20 april zijn ze pas achter glas gekomen in bakken met op de bodem plastic. Dan kan ik ze allemaal tegelijk van onder water geven. Meer is er niet gebeurd. Maar met het warme weer zouden ze teveel gaan rekken op de vensterbank op de slaapkamer. Dus naar buiten met die planten.

@ Mandy
Heb jij bij de tomaten geen last van zwarte tomaten op het eind van het seizoen? Als jij het kan zonder bestrijdingsmiddelen, dan moet je dat zo blijven doen. Ik wil het risico van een mislukte oogst niet lopen. Ik zit met de tomaten op een volkstuinen complex. Daar zitten ook tuinders die kunnen tuinieren zonder spuiten, maar wel met zieke aardappels. Ze weten niet eens, dat de rotte aardappels, die ze in de winter hebben van Phytophtora-ziekte komt. Ze leggen de relatie niet tussen zwarte aardappelplanten en rotte aardappels. Intussen zijn ze wel de besmettingsbron voor hun omgeving. Ook tomaten kweken proberen ze zonder spuiten en dat wordt dus niks, maar ook hier weer een besmettingsbron. De besmettingsdruk wordt dan wel erg groot.

Sorry dit is even buiten dit topic, maar hoort meer thuis bij de topic Tomaten buiten telen.
dinsdag 26 april 2011 - 08:13
Mandy

Mandy

Nee hier geen aardappelziekte en ook geen tomatenziekte........

kwestie van de aardappelen zo vroeg mogelijk in de grond zetten en zo vroeg mogelijk erweer uithalen.... dat scheelt al heel veel....
dinsdag 26 april 2011 - 23:33
an

An

kan je trouwens ook gewoon een kleine aardappel (laten spruiten ) in een pot zetten krijg je dan ook eetbare aardappels of ben ik te laat er mee,

en Mandy mijn peultjes (3 plantjes )bloeien wanneer kan ik mijn eerste peultjes verwachten en wanneer mag je ze dan oogsten,
gr an
woensdag 27 april 2011 - 10:15
timtamtom

Timtamtom

Ik weet niet precies hoe lang het duurt voor de peultjes goed zijn, maar
ik oogst ze altijd als de zaden die erin zitten nog net niet dik aan het
worden zijn.
woensdag 27 april 2011 - 14:10
Mandy

Mandy

Ardappeltjes kun je nu nog wel in een pot zetten hoor..... In een pot zal je niet zo veel krijgen als in de vollegrond natuurlijk, maar het is wel leuk om af en toe een vers aardappeltje te voorschijn te toveren.......
woensdag 27 april 2011 - 16:28
Mandy

Mandy

Dag An, inderdaad moet je peultjes niet te laat oogsten.... Dus ze in geen geval dik laten worden.......
woensdag 27 april 2011 - 16:43
an

An

HOi Mandy hoeveel tijd zit er tussen bloem en peul en oogsten ongeveer?
gr an
woensdag 27 april 2011 - 19:01
timtamtom

Timtamtom

Maar als je dan per ongeluk toch je peultjes te
dik hebt laten worden, kun je de zaden als
erwtjes alsnog eten!
woensdag 27 april 2011 - 19:38
timtamtom

Timtamtom

Hoezo?
woensdag 27 april 2011 - 20:20
JovanDreumel

JovanDreumel

Gaat het nog over paprika?
woensdag 27 april 2011 - 20:32
Rita1960

Rita1960

nuh dus.. 't zijn peultjes geworden

maar weer on topic.. mijn paprika planten zijn nu zo'n 15 tot 20 cm hoog. zien er goed uit.. niet gefileerd zoals vorig jaar en nu maar hopen op een mooie opbrengst.

ga ze eind deze week verpotten in hun definitieve pot. 'k doe ze dus niet in de volle grond..


woensdag 27 april 2011 - 21:18
an

An

mijn paprika is ongeveer 15 cm hoog als ik me biet vergis,
ben nog aan het twijfelen of ze de volle grond in gaan of pot, ik heb punt en blok paprika
woensdag 27 april 2011 - 22:17
JovanDreumel

JovanDreumel

Sommige soorten geven per plant heel veel vruchten. Door wat bloemen weg te nemen kun je soms mooiere vruchten krijgen en die eerder rijp worden.
donderdag 28 april 2011 - 10:48
an

An

kunnen ze eigelijk naar buiten toe ,met dit weer ,
donderdag 28 april 2011 - 10:56
JovanDreumel

JovanDreumel

Je kunt ze altijd buiten zetten, maar bij een nachtvorst ben je ze kwijt. Bij mij staan ze ook buiten achter glas, maar bij nachtvorstgevaar zet ik ze weer binnen. Beter kun je wachten tot na half mei. En dan nog even de nachtvorsten in de gaten houden.
donderdag 28 april 2011 - 11:05
Mandy

Mandy

Bij mij staan ze ook dag en nacht al buiten en ze gaan zichtbaar vooruit.... eindelijk....
donderdag 28 april 2011 - 11:29
Jakkamazoula

Jakkamazoula

Mijn plantjes staan al in de serre en beginnen al bloemetjes te vertonen. Nochtans heeft de plant nog geen extra scheuten aangemaakt.

Is het nu best dat ik die bloemetjes verwijder?
donderdag 28 april 2011 - 11:44
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat hangt dus van het soort af. Ik heb bv. zoete rode en gele punt paprika's. Die maken niet veel vruchten per plant en daar ga ik geen bloemen van verwijderen. Maar sommige paprika soorten maken zoveel vruchten per plant, dat er rustig een aantal bloemen verwijderd kunnen worden en dan krijg je mooiere grotere vruchten, die beter afrijpen.
De mijne hebben ook nog niet echt zijscheuten gevormd.
donderdag 28 april 2011 - 11:52
Jakkamazoula

Jakkamazoula

Ter info de soorten:
Reina F1
Torreador

Vind de planten alleen nog wat klein om al vruchtjes te hebben. (+/- 30 cm)
Wegnemen of niet?
donderdag 28 april 2011 - 11:56
kittykat

Kittykat

Help , mijn paprikaplantjes in de serre zijn ongeveer 10 cm hoog met 5 of 6 blaadjes , en zeker geen bloemknoppen . Ik heb er sla tussen geplant en die staat momenteel hoger , zou ik ze een beetje voeding mogen geven ?
donderdag 28 april 2011 - 14:03
JovanDreumel

JovanDreumel

Daar zal de sla dan ook van profiteren en harder groeien. Kun je ze er niet tussenuit halen?
donderdag 28 april 2011 - 14:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon