menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Peultjespronkbonen en zo

Ga naar meest recente reactie

an

An

Een vraagje van een leek ,ik zag dat je pronk bonen in pot kon kweken en zo
heb ze nog nooit gegeten waar smaken ze naar en zo heb er alleen maar van gehoort.waar smaken ze naar,kan je ze rauw of moet je ze koken net als sperciboontjes of wordt ie van wege zijn sierwaarde gehouden.

en peultjes kan je die ookin pot kweken ?(die wil ik dan met wokken gebruiken )

en wie heeft er een zaadje voor mij van beide soorten die je in pot kan kweken
om het eens uit te proberen voor dat ik een heel zakje haal,


ik lees net ook datde pronkboon giftig is als je ze niet kookt
dus nu ga ik ga twijfelen omze te eten (pronkboon)

http://users.skynet.be/avroonen/giftplanten.html
hier staat ie bij.

gr an
zondag 23 januari 2011 - 12:20
an

An

dat dacht ik dus ook net als jou Lieke.
net zo iets als de reuk erwt denk ik dat het is
gr an
zondag 23 januari 2011 - 13:42
cetinel

Cetinel

pronkbonen kun je wel eten,zijn zelfs heel lekker!! je moet wel opletten dat je ze jong plukt want ze worden snel hard en taai,maar de jonge bonen vind ik lekkerder dan gewone bonen,ze bloeien nog eens heel mooi rood! verder groeien ze heel gezond en fors...
zondag 23 januari 2011 - 14:50
Mandy

Mandy

Bedoel je met PRONKbonen soms tuinbonen??

Pronkbonen zijn bij mijn weten stoksnijbonen. En die groei ik in de volle grond....
zondag 23 januari 2011 - 16:38
cetinel

Cetinel

ik weet niet of je vraag aan mij gesteld word,maar ik bedoel met pronkbonen in ieder geval geen tuinbonen....
pronkbonen zijn(alle degene die ik kweekte toch) fors groeiende klimmende bonen met peulen beetje vergelijkbaar als die van snijbonen maar minder breed,mooie rode bloemen en heel gezond groeiend en LEKKER" bonenras,ik kweekte ze zoals snijbonen aan staken,in volle grond inderdaad.
zondag 23 januari 2011 - 16:49
an

An

ik weet het niet want ik heb er alleen maar van gehoort.
dus ik dacht dat ze alleen voor sier zijn,van wege die bloemen
gr an
zondag 23 januari 2011 - 16:51
Mandy

Mandy

Dat noem ik tenminste ook Pronkbonen.....
Het zijn een soort snijbonen, iets ruwer en iets groter dan de normale snijboon
Ze hebben witte of rode bloemetjes en ze smaken heerlijk vooral als je ze niet te groot laat worden... Ze kunnen , denk ik, niet in een pot.... Hebben veel voeding nodig, vanaf het starten en ze klimmen zo'n 2 meter hoog.....meestal zet je ze met 2 stokken tegenover elkaar en dan in een lange rij.....
zondag 23 januari 2011 - 17:09
annemiek123

Annemiek123

Peulen kunnen heel goed in een pot, ik heb vorig jaar sugarsnaps in pot gekweekt, ze waren heerlijk, mooie opbrengst ook, alleen werden ze bijna 3 meter hoog, dat was lastig met omwaaien van de pot.Dit jaar sugarsnap delikett genomen, die blijft wat kleiner met toch een mooie opbrengst. Heerlijk die sugarsnaps, voor wokken ook heerlijk!!
zondag 23 januari 2011 - 17:24
Mandy

Mandy

Peultjes, en zeker de sugarsnaps, die zullen wel in een grote pot kunnen, denk ik....

Lekker zijn die he....... nog eventjes.......
zondag 23 januari 2011 - 17:28
Mandy

Mandy

Maar bij Pronkbonen heb ik nog steeds mijn vraagtekens.......
zondag 23 januari 2011 - 19:03
Mandy

Mandy

Hoe groot moet die pot voor pronkbonen dan wel niet zijn????

60-70 cm werkt niet echt......
zondag 23 januari 2011 - 20:04
Mandy

Mandy

Dat is inderdaad een joekel van een pot.....
zondag 23 januari 2011 - 20:38
an

An

Hoi Annemieke 123 , die sugarnaps (peultjes) hoe groot wordt die ? want is is maar voor de lol om te proberen heb jij daar toevallig nog 2 zaadjes van ?
(haal altijd bij de aldie een zakje oosterse wok groente en daar zitten altijd peultjes in heerlijk,die vis ik er als eerste uit)

en pronk bonen ik durf ze nog steeds niet te eten,

gr an
maandag 24 januari 2011 - 09:10
cetinel

Cetinel

waarom zijn mensen toch altijd zo bang om iets anders te proberen?? als het nou giftig zou zijn,maar nee en door degenen die het al eerder probeerden word gezegd dat ze lekker zijn maar men durft nog altijd niet te eten....snap ik eerlijk gezegd niet zo goed,zelf wil ik altijd direct alles proberen als ik iets nieuws tegenkom,wie weet is het geweldig lekker en als ik niet proef zal ik het nooit weten...
valt het verschrikkelijk tegen,weet ik dat ook weer.toch?
maandag 24 januari 2011 - 09:46
an

An

ja ik begrijp wat je bedoelt tomaten zijn ook giftig helemaal als ze groen zijn en toch eten we (ik) ze,
vind het gewoon eng om iets te proberen wat sier is maar toch de boontjes kan eten ,met peultjes vind ik dat een ander idee.
gr an
maandag 24 januari 2011 - 10:44
annemiek123

Annemiek123

An ik heb je een pm gestuurd!
heb dit jaar ook teepee mix boontjes besteld, ben zo benieuwd wat dat wordt.
je moet inderdaad gewoon wat proberen.
maandag 24 januari 2011 - 11:14
Mandy

Mandy

Maar An, koop je nooit snijbonen in de supermarkt?????

Dan kun je dat eerst doen: in kleine stukjes snijden ( want je hebt waarschijnlijk geen snijbonenmolen) een beetje zout in de pan en 10 minuutjes koken... Als je dat lekker vindt kun je ze gaan zaaien en geloof me maar: die je zelf gekweekt hebt zijn nog 10x lekkerder en heel erg gezond bovendien.....
maandag 24 januari 2011 - 11:31
an

An

nee mandy ik koop bijna nooit snijboontjes ,ben niet gek op boontjes (dat komt omdat ik te veel spercibonen en snijboontjes gezien heb koop ze wel voor de andere leden hier maar ben er zelf niet zo'n fan van,(heb laast 3 kilo sperciboontjes ingemaakt was in de reclame 0,47 cent per kilo)
en ja dan snij ik ze in stukjes net wat je zegt mijn ouders hadden vroeger wel zo'n snij machine zo'n groene ijzereen die moest je dan aan het aanrecht of zo vast maken met een klem en draaien maar, en dan allemaal de vriezer in maar wat ik nooit lekker er van vond is dat mijn vader altijd een rare bijsmaak kreegt bij spercibonen en zo uit de vriezer,en te vaak eten daarom vind ik het niet zo lekker meer verse pot of blik wel (meestal pot) verse doe ik wel in de wok erbij.

annemieke heb jou ook een pm gestuurd,

gr an
maandag 24 januari 2011 - 13:07
Mandy

Mandy

Als je er niet van houdt kun je misschien beter een andere groente zaaien die je wel lekker vindt........
maandag 24 januari 2011 - 16:59
Hilde1741

Hilde1741

Ik denk dat pronkbonen gewoon zo heten omdat ze toevallig heel mooi zijn tijdens de bloeiperiode. Niet meer of niet minder. Je kan ze dus wel zetten voor de bloemenpracht, maar uiteindelijk komen er gewoon eetbare bonen aan. Wel leuk vind ik, ook eens opvallender bloemen in de bloei!
maandag 24 januari 2011 - 18:03
Mandy

Mandy

Pronkers, Phaseolus coccineus, hebben witte en rode bloemen en heten daarom in Nederland pronkbonen.
Het zijn gewone snijbonen, nou ja gewone,,, dat ook weer niet, als ze jong, dus klein gegeten worden zijn ze stukken malser dan de gewone snijboon.
Ze hebben ook een wortelstok, wat niet normaal is bij een boon zoals deze.....
maandag 24 januari 2011 - 18:12
ev121a

Ev121a

[b


Hierstaan de stokken voor mijn snijbonen maar daar die gebruik
ik ook voor pronkbonen als ik die wil zetten.
die zijn net zo hoog als snijbonen.

img]http://img340.imageshack.us/img340/1745/015sbm.jpg[/img]
donderdag 3 februari 2011 - 15:50
ev121a
donderdag 3 februari 2011 - 15:51
ev121a

Ev121a

dit zijn de snijbonen de stokken staan erbij

Groenten

donderdag 3 februari 2011 - 15:54
Mandy

Mandy

Snijbonen en pronkbonen zet je altijd op deze soort ( bamboe ) stokken in een rij...... want ze geven veel blad.......

o nog eventjes en de stokken kunnen weer worden gezet.......
donderdag 3 februari 2011 - 19:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon