menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Propagator

Ga naar meest recente reactie

schoolmeestertje

Schoolmeestertje

Ik ben voornemens om een propagator aan te schaffen om zo al mijn groenten zelf te zaaien en op te kweken. Zouden jullie ervaringen kunnen delen?
het schoolmeestertje
woensdag 22 december 2010 - 22:14
Mandy

Mandy

Paprika, tomaten etc, alles gaat in onverwarmde bakken... werkt uitstekend....
donderdag 23 december 2010 - 20:33
Limoncello

Limoncello

Ik heb ooit zo'n propagator kunnen kopen voor 10€ ofzo en heb het nooit gebruikt. Ik zou dit nu wel willen gebruiken maar welke zaadjes kan ik daarmee laten uitkomen op dit moment van het jaar. Het vriest nog buiten en binnen is het 18°C. Nu 30°C met de kachel aan maar normaal rond de 18°C.

Als ik groenten vroeger kweek, zou ik dan vroeger resultaat moeten hebben of heeft alles zo zijn tijd van rijpen?
dinsdag 28 december 2010 - 01:37
schoolmeestertje

Schoolmeestertje

Ik heb begrepen dat je alles op kan kweken. 't Probleem zit em in het feit dat je het best wel op de goede temperatuur kunt krijgen, zeker met een verwarmde propagator alleen de aanvoer van licht zorgt voor 'groeiproblemen' In dit jaar getijde is het niet zo lang licht en dat geeft dat plantjes de lucht in schieten naar het licht toe en zo erg dun en lang worden i.p.v. stevig.
S
dinsdag 28 december 2010 - 10:36
Limoncello

Limoncello

Dus Lein, jij plant vanaf maart in volle grond. Niks in februari zoals op vele kalenders staat? In welke streek woon jij?
dinsdag 28 december 2010 - 10:55
Limoncello

Limoncello

dank je lein voor de uitbundige uitleg

Bezoek de topic winterzaaien hier

dinsdag 28 december 2010 - 11:25
schoolmeestertje

Schoolmeestertje

Wat ik niet begrijp is dit.

Ik zaai al wat jaartje in dec/jan tomaten. Dat zijn in april/mei best leuke planten maar lang niet zo groot en sterk als de tomatenplanten die ik in een goed tuinwinkel koop. Hoe kan dat. Zaaien die dan nog eerder of zit het anders?
dinsdag 28 december 2010 - 18:54
Jorg

Jorg

Zonder groeilampen heeft het weinig zin om tomaten in december/januari te zaaien. Eind Feb / Maart is vroeg genoeg. Met paprika's begin ik, na een succesvolle proef vorig jaar, wel in januari. Deze groeien veel trager en hebben ook iets minder last van fileren.
dinsdag 28 december 2010 - 20:24
Jorg

Jorg

Hallo Marjoleine,

Ik heb een aantal vroege paprika rassen. Bij wijze van proef (met nog een aantal forum leden) vorig jaar in januari gezaaid en bij mij heeft dit goed uitgepakt. Ze stonden gewoon voor een raam op het zuiden. Mooie plantjes, niet al te gerekt en goede opbrengst. Ik heb behoorlijk wat rode paprika's kunnen oogsten.

Ik had staan: Reina en Estilo van het vlaamsezaadhuis.
Dit jaar nog een aantal rassen bij 123zaden.nl besteld.

Ook dit jaar ga ik dus in Januari zaaien met als verschil dat ik nu eens een deel onder groeilampen ga zetten. Eens kijken wat het verschil is. Daarvoor wil ik de tl buizen gebruiken die Maxpowa genoemd heeft op dit forum.

Maar ik ben wel eens benieuwd naar de ervaringen van andere leden die vorig jaar in januari hebben gezaaid. Hoe is dit bij jullie gegaan en welke rassen hebben jullie.

Moestuin
woensdag 29 december 2010 - 13:01
Mandy

Mandy

Vanaf half januari ga ik paprika's zaaien. Niet in een verwarmde propagator, wel in een ruimte van 15-16 graden. Gaat prima. Worden korte stevige planten die half mei ongeveer naar buiten kunnen, eerst misschien in een koude kas, ligt aan het weer. Vorig jaar ook zo gedaan en een overvloed aan paprika's. De planten met de ronde paprika's gemiddels 6 stuks en de puntpaprika's elk 12 stuks aan een plant..

Tomaten begin ik niet vroeg. Als je later begint halen ze de vroeger gezaaide weer in....
woensdag 29 december 2010 - 13:43
Jorg

Jorg

Wat denk je een paar zaden is in januari zaaien en een paar in februari en dan is kijken welke het het beste hebben gedaan.

Tuinieren leer je door schade en schande. Dus ik zeg gewoon proberen en zien wat voor jou het beste uitpakt.

Tomaten zaai ik ook niet eerder dan maart.
woensdag 29 december 2010 - 14:17
Mandy

Mandy

Rond 26 maart worden de tomaten gezaaid..... 1 per potje..... en dan lekker warm zetten , hoog in de keuken, op de kast en na en paar dagen is het een plantje en moet er worden overgepot,..... etc etc......totdat ze per eind mei naar buiten gaan in de grootste potten die ik heb en die ik vul met paardenmest, potaarde en zand gemengd en maar water geven, af en toe een handje gedroogde koemest erbij en natuurlijk heel veel ZON

woensdag 29 december 2010 - 16:06
schoolmeestertje

Schoolmeestertje

Geweldigd deze diskussie, ik ben er heel veel wijzer van geworden, zij het dan niet zozeer over de propagator, dan wel over de (vroege) teelt van tomaten en paprika's.
De winter duurt mij al veel te lang.
woensdag 29 december 2010 - 22:28
Jorg

Jorg

Je weet het nog netjes te formuleren schoolmeestertje. Mijn excuses voor de offtopic en terug naar de propagator. Daar heb ik helaas geen ervaring mee
woensdag 29 december 2010 - 23:45
Jorg

Jorg

Klopt vorig jaar 4 kweekbakjes gekocht bij de Action, kost geen drol. Maar met een verwarmde propagator kan je natuurlijk constant de juiste temperatuur regelen. Toch nog een tip dus: koop een propagator met thermostaat.

Nog even over de tl groeilampen, op het Nederlandse moestuinforum starten ook een aantal leden met de proef. Wordt nog interessant!
vrijdag 31 december 2010 - 00:35
ludwineeec15

Ludwineeec15

Een vraagje : als je met een verwarmende propagator werkt met thermostaat dien je dan iedere dag nog water te geven via de sproeier(tje) op de aarde zelf of is dat eenmalig in het begin??? Onderaan in de bak is zand dat vochtig is.
woensdag 8 mei 2019 - 17:49
Anneke Smeets

Anneke Smeets

Ik heb vorig jaar paprika's gezaaid in december en mooie planten gehad, ik heb ze wel getopt half maart om sterke planten te krijgen. In december 2020 een propagator met groeilampen gekocht en ik moet zeggen dat de paprikaplanten er veel sterker en mooier uitzien nu. Aangezien mijn man en ik de propagator samen gebruiken is hij al te klein geworden en ga ik er een tweede bij kopen. Succes bij het kweken.
zondag 7 maart 2021 - 19:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon