menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mest

Ga naar meest recente reactie

jefkebert
vrijdag 3 december 2010 - 22:03
Eve

Eve

Wij gebruiken paardemest omdat hier zoveel maneges zijn. Kippemest is te koop in winkels maar komt duurder uit.

Het werkt prima, maar ik heb geen flauw idee of de ene beter is dan de andere. Het is in elk geval goed om zware kleigrond lichter te maken.

vrijdag 3 december 2010 - 23:34
Mandy

Mandy

Voor de groententuin gebruik ik een jaar oude paardenmest op vlas en compost van de eigen berg. De mest ligt al lekker op de groententuin en is afgedekt met zwart plastic. In de lente plastic eraf en het restant licht onderwerken en dan kan het feest weer beginnen

De rozen krijgen ook paardenmest en de rest van de borders genieten van al het blad dat van de bomen is gevallen en krijgen af en toe wat compost en het afval uit de hakselaar......
zaterdag 4 december 2010 - 11:57
Jorg

Jorg

Als basisbemesting gebruik ik paardenmest die bij voorkeur stro-rijk is. Ligt nu al een tijdje op het land en het eerste gedeelte van de tuin twee weken geleden onder gespit. Wordt op ons complex gratis bezorgt door de maneges .

Moestuin
zaterdag 4 december 2010 - 13:18
linkin711

Linkin711

Ik gebruik eveneens 1jaar oude paardenmest.

Op de kinderboerderij gebruiken ze dan weer 1 jaar oude koeienmest die strorijk is !!



Jens
zaterdag 4 december 2010 - 13:33
jefkebert

Jefkebert

beste

ik laat de blaadjes van de bomen liigeen op mijn aarde bemseting + winterhardheid

slut dit
zaterdag 4 december 2010 - 15:01
FransNL

FransNL

Ik kan me vergissen Marjoleine maar ik heb de indruk dat Jefkebert het als nieuw forumlid goed bedoelt. Laat ik het zo zeggen ... niet iedereen beheerst de kunst om in vragen en antwoorden , zonder veel misverstanden , uit te drukken wat hij precies bedoelt.

Nog even een antwoord op de vraag van Jefkebert over de mest . Zelf gebruik ik naast veel eigen compost ( compost is eigenlijk niet echt een bemesting ) gewoon kunstmest . Tot een aantal jaren geleden was dat hoofdzakelijk nog stalmest maar omdat ik daar steeds moeilijker aan kan komen ben ik noodgedwongen vrijwel geheel op kunstmest over gegaan. Je mag van kunstmest vinden wat je wilt , mits de grond een hoog humuspercentage heeft zorgt kunstmest voor resultaten die niet onder doen als met stalmest.
zaterdag 4 december 2010 - 18:50
Eve

Eve

@ Jorg: de paardemest wordt bij u gratis bezorgd?? £40 per lading, hier! Ik ga ne keer beginnen met achter die paarden hier op te kuisen!


Eve
zaterdag 4 december 2010 - 19:59
Mandy

Mandy

Ik kan zoveel als ik wil hier om de hoek ( en als ik zou willen op meerdere plaatsen ) graag en gratis af halen........ en ik geef de paardenman nog een flesje wijn toe....
zaterdag 4 december 2010 - 20:03
Jorg

Jorg

40 euro!? Hier zijn ze blij dat ze het kwijt zijn denk ik, en gelukkig maar

p.s. waarom is de vraag verwijdert topic starter?
zondag 5 december 2010 - 16:13
jefkebert

Jefkebert

onderwerp mag gestopt worden ik trek me trug uit dit
zondag 5 december 2010 - 16:17
jefkebert

Jefkebert

ik ben niet weg watjes
wi ik heb nog altijd verstand
zondag 5 december 2010 - 16:27
Limoncello

Limoncello

Wel ik heb kippen en af en toe gooi ik de mest met hooi, stro of zaagsel op de groentetuin.
Maar ik kan geitemest of paardemest gratis krijgen. Wat is beter? Het is allebei met stro.

De tip met zwarte plastic van Mandy is wel een goeie en zal ik ook doen.
maandag 6 december 2010 - 18:38
Mandy

Mandy

Gek ,,, ik gooi de restanten uit mijn kippenhok, zoals mest,stro en zaagsel nooit op mijn groententuin... waarom? weetk ik eigenlijk niet.........moet toch wel kunnen. gaat bij mij de vuilbak in...

Het zwarte plastic helpt,volgens mij, tegen nieuw onkruid + tegen het uitspoelen van de goede meststoffen........

maandag 6 december 2010 - 20:08
jefkebert

Jefkebert

kippe mest is veel straffer = zuur en een beetje ...
vrijdag 10 december 2010 - 22:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon