menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meloenpeer stekken

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

De meloenpeer stekken zijn mooi geworteld. Nu mag de plastic kap er af. Ze kunnen nu immers zelf water opnemen en dan hoef je de verdamping via het blad niet meer te beperken met een plastic kap. Ook heb ik een beetje osmocoat onder in de groene bak gedaan. Dan kunnen ze ook geleidelijk wat voedingsstoffen opnemen. Ze hoeven nog niet echt te groeien, maar alleen de winter door te komen. Ze staan nu in de miniserre op de overloop naar de zolder. Dat is warm genoeg. De miniserre wordt daarna voor het eerst gebruikt half januari om daarin de parika's te zaaien

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 10 november 2010 - 12:59
JovanDreumel

JovanDreumel

De temperatuur 10 graden Celsius zegt de thermometer.
woensdag 10 november 2010 - 13:50
Hilde1741

Hilde1741

Oh waw die stekken zien er mooi uit! Ik kreeg een paar maand geleden ook stekjes van iemand, en ze doen het wel vrij ok hoor, maar ze zijn niet zo mooi glimmend groen qua blad. Wat zou daar de reden van kunnen zijn ? Ze staan aan een raam en krijgen regelmatig water. Had ik ze moeten bijmesten ? De mijne hebben ook niet onder een kap gestaan.
woensdag 10 november 2010 - 18:59
JovanDreumel

JovanDreumel

Deze stekjes zijn gesneden van planten, die op de groentetuin staan. Dat waren mooie planten. Daarna thuis in potjes met potgrond gezet. Kap erover en na 3 weken waren ze aan de wortel. Nu hebben ze iets voeding gekregen, maar dat heeft zijn werk zeker niet gedaan. Daarmee hoop ik voedingstekorten (geel worden) te voorkomen. Echt groeien hoeven ze niet. Hoe korter ze nu blijven des liever heb ik het.
woensdag 10 november 2010 - 19:18
Mandy

Mandy

Ik heb nog een meloenpeer staan van ongeveer 40 cm groot.

Kan ik daar ook stekjes van nemen??????
donderdag 11 november 2010 - 19:54
JovanDreumel

JovanDreumel

Ja hoor. De topjes zijn prima te gebruiken. Hier zijn de moederplanten al bevroren. Bij jullie niet?
donderdag 11 november 2010 - 20:28
FransNL

FransNL


Bij mij is er in de tuin nog helemaal niets bevroren , zelfs geen meloenpeer. Toen er een tijdje geleden nachtvorst werd voorspeld was ik op een korte vakantie en vreesde ik bij thuiskomst bevroren paprika's en meloenperen aan te treffen. Was ik thuis geweest dan had ik ze uit voorzorg geplukt , nu hangen alle nog niet rijpe meloenperen nog aan de planten. Ik zal ze toch maar eens van de planten afhalen want voor het afrijpen zal het laten hangen bij de huidige temperaturen wel niet meer helpen . Bovendien zag ik vandaag al een enkele op de grond liggende vrucht met rottingsplekjes. Dat komt natuurlijk door die momenteel kletsnat blijvende aarde .
donderdag 11 november 2010 - 21:02
JovanDreumel

JovanDreumel

De vruchtennzijn bij mij ook niet bevroren, maar de planten wel. Alleen paprika zijn planten en vruchten niet bevroren.
donderdag 11 november 2010 - 21:12
FransNL

FransNL


Nog even iets over het stekken... dat heb ook ik al een aantal weken geleden gedaan. Er zit zelfs al een lichte groei in de nieuwe plantjes . Ik heb niet eens een bak met kap gebruikt maar ze gewoon in hun potjes op een tochtvrij plekje gezet maar er wel voor gezorgd dat er geen zon bij kon komen . En de grond voldoende vochtig gehouden natuurlijk. Meloenperen hoeven bij wijze van spreken 'de grond maar te ruiken ' om te gaan wortelen is mijn ervaring maar dat idee kreeg ik al toen ik zag hoe makkelijk de op de grond liggende takken van de volwassen struiken overal spontaan wortel gingen schieten.
donderdag 11 november 2010 - 21:14
Mandy

Mandy

Die van mij staat nog buiten-- beter gezegd : stond nog tot vanavond buiten. Nu ivm de storm staat de plant binnen want hij is nog zo mooi vol in het blad.

Dus morgen topjes eraf en in de grond bij een temperatuur van boven de 10 graden???
donderdag 11 november 2010 - 21:39
Jorg

Jorg

Ik heb ze dit jaar voor het eerst. Stekken gaat inderdaad heel makkelijk. Ze staan nu nog in de tuinkas. Van het weekend neem ik de helft naar binnen en de andere helft laat ik in de kas overwinteren. Just to be sure. Moestuin
donderdag 11 november 2010 - 22:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon