menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardperen oogsten

Ga naar meest recente reactie

fsachs78

Fsachs78

Hallo iedereen,

Mijn aardperen (topinamboer) bloeit pas net en ik zie ook nog geen tekenen van afsterven. Toch alvast een vraagje over het oogsten.

Ik lees overal dat je alleen naar behoefte moet oogsten omdat de aardperen niet goed te bewaren zijn en snel uitdrogen.
Is het wel mogelijk de plant/stelen weg te halen, alle aardperen op te graven en ze weer te verzamelen in de grond? Of moeten ze per se aan de plant blijven?
Ik zou graag de plant helemaal opruimen, alles oogsten en eventueel op dezelfde plek, in de grond bewaren tot ik ze wil gebruiken in de keuken...

Graag hoor ik goede bewaartips!

Nu alleen nog het geduld opbrengen... laatste oogst van het jaar

Gr. Francois
zaterdag 30 oktober 2010 - 18:34
Rita1960

Rita1960

aardperen oogsten en NIET warm wegleggen.

best is in de open lucht bewaren met een juten zak erover (stro mag ook .. vooral niet wind en waterdicht bewaren...

en niet vergeten, alles wat je vergeet uit de grond te halen komt volgend jaar weer op!

groetjes,

Rita

zaterdag 30 oktober 2010 - 20:29
fsachs78

Fsachs78

Zijn er hier mensen die aardperen hebben staan?
Wanneer oogsten jullie de eerste keer?

Gr. Francois
zondag 7 november 2010 - 13:03
brammeke

Brammeke

Ik oogst ze na de eerste vries en ook nog in de winter. Wanneer het niet vriest, ga ik er weer uit de grond halen.
Groeten
Bram
woensdag 29 december 2010 - 11:43
Rita1960

Rita1960

die "krengen" zijn wintervast...
een aantal boeren hier in de buurt hebben er nog jaren lang last van gehad omdat ze niet alle knollen hadden geoogst..

en oogsten an als je de grond in kunt komen ...

maandag 31 januari 2011 - 19:06
Jan1980

Jan1980

Min topinamboer planten deden het heel goed..... tot ze deze week allemaal tegen de vlakte zijn gegaan. Ligt het aan de regen of aan de wind? Alle stengels liggen in ieder geval horizontaal.

Mijn vraag is nu: kan ik nog wachten tot vb. november/december om te oogsten? Of beter nu al graven en hopen dat er al knollen aan hangen?

woensdag 8 augustus 2012 - 14:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon