menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gepoeierde aardapelen

Ga naar meest recente reactie

jeanivo

Jeanivo

mag je gepoeierde aardappelen nog eten met de schil?
is dit poeder schadelijk voor de gezondheid?

grtjs wouter
maandag 25 oktober 2010 - 18:10
greener

Greener

Wat bedoel je met gepoeierde?

Sebas
maandag 25 oktober 2010 - 19:04
FransNL

FransNL

Ik denk dat Wouter aardappels bedoelt die behandeld zijn met een kiemremmingsmiddels in de vorm van poeder. Als je weet dat afgeraden wordt om dit spul te gebruiken op aardappelen die voor januari worden geconsumeerd dan lijkt het me logisch dat je de consumptie van behandelde aardappelen compleet met schil beter kunt vermijden.
maandag 25 oktober 2010 - 19:18
greener

Greener

Ik zat te dubben tussen bespoten en beschimmelde dus we houden het maar op jouw versie Frans

Sebas
maandag 25 oktober 2010 - 19:25
jeanivo

Jeanivo

een kiemingsremmend poeder dus
hoe bedoel je dat het niet is aangeraden te gebruiken op aardappelen voor januari?
kan je aardappelen ook zonder poeder bewaren zonder dat ze gaan kiemen?
grtjs wouter
dinsdag 26 oktober 2010 - 12:54
verbena46

Verbena46

Wij gebruiken geen kiemingsr.poeder maar haal wel de kiemen er af halen om de zoveel weken en hou je goede aardappelen tot ver in de winter.


gr, verbena
dinsdag 26 oktober 2010 - 15:55
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik gebruik nooit kiemremmende middelen. Bewaar ze in een donkere garage, die ik net vorstvrij houd en dan eten we in mei nog eigen aardappels.
dinsdag 26 oktober 2010 - 17:12
FransNL

FransNL



@ jeanivo
hoe bedoel je dat het niet is aangeraden te gebruiken op aardappelen voor januari? kan je aardappelen ook zonder poeder bewaren zonder dat ze gaan kiemen?


Die informatie heb ik van de bus kiemreddingspoeder gehaald die nu al jaren bij mij ongebruikt in de kelder staat . Werkzame stof blijkt chloorprofam te zijn.

Wat ik nu al enkele jaren doe om aardappelen over te houden zonder dat ze gaan kiemen is ze gewoon buiten in de vollegrond te laten zitten . Deze methode is min of meer uit luiheid geboren .

Na het afrijpen of bij de eerste verschijnselen van een phytophtora aantasting van het aardappelloof snij ik het loof aan de grond af. Op die plaats zet ik een stokje in de grond zodat ik later , al gaat er onkruid groeien na het afsterven van de laatste restjes loof , de aardappels toch makkelijk terug kan vinden.

Wel gooi ik er tegen de tijd dat het gaat vriezen een ruime hoeveelheid bladeren overheen want een aardappel kan totaal geen vorst verdragen. Desnoods gaat er nog een dekzeil over het bladerdek heen . Op deze manier heb ik vorig jaar tot de jaarwisseling naar behoefte verse ongekiemde aardappels uit de vollegrond gehaald. Toen was de voorraad op. In 2008 had ik wat meer aardappels en de laatsten van seizoen 2008 zijn toen begin februari 2009 uit de grond gehaald. En dat na een strenge winter ! De methode staat of valt natuurlijk met een goede vorstbescherming en voldoet om de oogst van enkele tientallen aardappelplanten te bewaren want het is natuurlijk te lastig voor echt grote hoeveelheden.

Kortom , mijn ervaring is dat de in de grond achtergelaten aardappel zich rustig houdt en pas in het voorjaar weer gaat kiemen. Dus waarom niet gebruik maken van die eigenschap ?

Zie ook ---> http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=14&tid=35266


dinsdag 26 oktober 2010 - 21:01
jeanivo

Jeanivo

mercie voor de toelichting.
nog een klein vraagje, is het goed mogelijk om bio aardappels te telen of is dat alleen weggelegd voor de doorwinterde tuinier? ben echt niet voor sproeien maar hoor van bijna iedereen dat je aardappels 'moet' spuiten.
grtjs wouter
woensdag 27 oktober 2010 - 18:08
FransNL

FransNL


Als je echt helemaal niet wil spuiten dan zul je een ras moeten kiezen dat weinig gevoelig is voor de zgn aardappelziekte ofwel phytophthora . De uitersten voor gevoeligheid zijn min of meer het ras Bintje dat zeer gevoelig is en het ras Texla dat vrijwel resistent is tegen deze beruchte schimmelziekte.
woensdag 27 oktober 2010 - 19:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon