menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kan ik koolrabi bewaren

Ga naar meest recente reactie

zourky

Zourky

Hallo iedereen,
Ik had koolrabi gezaaid in het begin van het jaar,alles liep normaal het uitplanten en ze groeide goed heel goed,er waren bollen bij die dikker waren dan een voetbal,het vruchtvlees is wit zo wit als sneeuw.Een dikke maand geleden heb ik ze afgekapt met een kapmes zoals wij dat noemen,de bladeren er af gebroken en in de serre tussen planken en noppen folie,ook nog stro er tussen voor wat verluchting.De helft er van is zo rot dat ik ze met moeite kon opnemen,al de goede een vijftien nog heb ik buiten ingekuild maar nog niet dicht gemaakt ik ga wachten tot het begint te vriezen.Ik had ze geteeld met de bedoeling als voetsel voor de cavia's,ik denk dat ze in het serreke te warm lagen en daar mee rot werden,mijn vader zette die vroeger ook voor de konijnen,die waren geel van vruchtvlees,nu mijn vraag is er een verschil van soort om te bewaren of heb ik willen de boer uithangen (maar dan een stomme boer )
groetjes Richard
maandag 27 september 2010 - 14:27
Rita1960

Rita1960

hoi Richard,

je hebt het over GEEL vruchtvlees..
ik kan mij geen koolrabi soort voor de geest halen die geel vruchtvlees heeft. (ook niet de soort Supersmeltz)

had jouw vader vroeger geen voederbiet of koolraap? die zijn van vlees geler van kleur en zijn -zeer- goed te bewaren.
De koolrabi is maar een paar maanden goed te houden.

groetjes,
Rita
maandag 27 september 2010 - 19:40
zourky

Zourky

De koolrabi van mijn vader die waren geel en de buiten kant was zoals rode kool maar lichter van kleur,en ze waren heel lekker ook nogal straf van smaak,die van mij zijn licht groen buitenkant en zoals ik al zei sneeuw wit van binnen,wij hebben er ook al van klaar gemaakt en zijn zachter van smaak en smaken meer naar bloemkool[afbeelding verwijderd niet-https]
dat is een foto van in de zomer,nu zijn ze dikker dan een voetbal,wij noemde die vroeger raapkool ook die van mijn vader, ze groeien alle twee boven de grond,bieten zijn het niet,die ga ik ook kopen bij een boer ook voor de cavia's,voor en na ook nog eens wortelen die haal ik bij Versteken in Aarschot 2,70 € voor 20 kg en dan nog appels en korrels voor cavia's en de voliere vol met gras , dat gaat nu wel minderen nu het winter wordt,ik heb er 18 en zou ze niet meer willen missen nu hoef ik geen gras meer af te rijden bij de vogels het is juist een voetbal veld zo mooi geknipt,het zijn ook allemaal beertjes(mannekes)dus geen jongen meer
groetjes Richard
maandag 27 september 2010 - 20:49
Rita1960

Rita1960

Hoi Richard,

de foto die je toont is die van een koolrabi, lekker wit van vleeskleur met een zachte smaak..

en nu komt de spraakverwarring weer om de hoek kijken,,

koolraap (met het gele vruchtvlees en straffer van smaak) wordt hier vaak mee verward.

Ik heb op dit moment geen foto voorhanden van mijn koolraap die lichtrood is van kleur..
als het morgen mooi weer is zal ik die voor jou op de foto zetten en dan kun je vergelijken. (beiden, de koolrabi en de koolraap groeien inderdaad boven de grond.)

De voederbiet lijkt hier niet meer mee te tellen die groeit onder de grond.

groetjes,
Rita


maandag 27 september 2010 - 21:01
Rita1960

Rita1960

Hoi Richard,

zoals beloofd hierbij de foto van de koolraap..
't is niet moeders mooiste en grootste maar ja, je kan niet alles hebben
[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes,
Rita
dinsdag 28 september 2010 - 17:28
zourky

Zourky

Bedankt Rita,dan zal dit zo een koolraap zijn die mijn vader vroeger plante en die waren ook niet zo dik als de witte die ik heb,volgend jaar ga ik trachten van die rode te zaaien,ik vind ze lekker, die ik nu heb zijn wel zoals u eerder vermelde suppersmeltz,ik heb gekeken op het zakje.nogmaals bedankt voor ons kolen babbeltje.
groetjes Richard
dinsdag 28 september 2010 - 19:22
Rita1960

Rita1960

Graag gedaan Richard,
en voor volgend jaar wederom veel succes met de supersmeltz die echt erg goed gelukt zijn bij jou en met de volgend jaar te zaaien/planten koolraap ..
ennuh.. ze zijn beiden erg lekker!

groetjes,
Rita
dinsdag 28 september 2010 - 22:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon