menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten overwinteren

Ga naar meest recente reactie

alloo

Alloo

Ik heb verleden maand nog twee tomaten gestekt ,zijn nu een 15 cm hoog, zou het mogenlijk zijn, deze te overwinteren op een vorstvrije plaats ,of in de veranda.


groetjes Fons
vrijdag 24 september 2010 - 11:04
FransNL

FransNL

Dat overwinteren zal wel gaan lijkt me maar de vraag is of het zin heeft. Het is nog zeker een half jaar te gaan voor je deze planten weer in een serre kwijt kunt en nog langer voor in de buitenlucht. Ook al staan ze de hele tijd koel , het zullen in al die maanden toch lange iele planten worden door tekort aan dag- en zonlicht. Nieuwe tomaten zaaien omstreeks maart tot begin april is aanmerkelijk gemakkelijker en geeft veel beter uitgangsmateriaal.

Ik zou het echt alleen maar doen als het hele bijzondere tomaten zijn waar je via zaad of anders heel moeilijk aan kunt komen . Hou er dan wel rekening mee dat je van deze planten nog minstens een keer stekken zult moeten nemen om in het voorjaar fatsoenlijke planten te hebben.
vrijdag 24 september 2010 - 13:52
Rita1960

Rita1960

Had mij dit ook al afgevraagd.. aangezien tom.planten toch als meerjarige planten worden aangezien..
en nee.. ik heb niets overgehouden.. zaai wel weer in maart volgend jaar.

maar.. met de meloenpeer doe ik het wel.. nu gestekt en volgend jaar in het voorjaar weer stekken...

groetjes,

Rita
vrijdag 24 september 2010 - 19:12
alloo

Alloo

@ frans ,veel verwacht ik er ook niet van, ik heb wel wat zaden geoogst ingeval............als het lukt met ze te overwinteren, kan ik in februari,maart al flinke planten hebben, en ben ik wel een stapje voor op de zaailingen.

@ rita , tomatenplanten zijn die meerderjaring ??? heb het nooit geweten ,dus als ik goed begrijp , worden die in de zuidelijken landen maar éénmaal gezaaid en kan men elk jaar plukken.

groetjes Fons
zaterdag 25 september 2010 - 16:13
Rita1960

Rita1960

Hoi Fons,

ja tom.planten zijn meerderjarig..

Kenmerken
De tomaat is een meerjarige, kruipende plant, die als eenjarige wordt gekweekt. Het blad en de stengel zijn giftig, net zoals bij aardappel-, aubergine- en paprikaplanten. De bloemen vormen lange trossen die bij kerstomaten lange tijd kunnen doorbloeien. De groene bessen die door de plant worden gevormd zijn licht giftig. De bladeren zijn bezet met haartjes, waarop kliertjes staan die bij aanraking de typische tomatengeur verspreiden.

(Bron Wikipedia . zoekslag tomaten meerjarig)

groetjes,

Rita
zaterdag 25 september 2010 - 17:21
Joriscathy

Joriscathy

Ik heb nu kerstomoatenplantjes die uit zaadjes voortkomen. Die zijn nu een 30cm hoog en staan binnen in een bloempot. Wat moet ik hiermee nog doen? Is buiten planten een optie?
vrijdag 7 oktober 2016 - 12:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon