menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Patatten vallen uit elkaar tijdens het koken

Ga naar meest recente reactie

Eve

Eve

Op onze volkstuin is het al vele jaren hetzelfde probleem: de patatten die er gekweekt worden, vallen bij het koken uit elkaar - ongeveer de helft ervan verdwijnt gewoon in het kookwater.

Het moet toch met dat veld te maken hebben, he? Maar waarom zou dat zijn? Het is zware kleigrond met stenen, maar het probleem is hetzelfde bij de nieuwe stukken zowel als bij de oude. Het eerste jaar zagen onze patatten er prima uit toen ze gerooid werden, maar werden ze slijmerig eens in het kookwater.

Heefdt iemand enig idee heeft hoe dat zou komen en wat we eraan zouden kunnen doen?


Dankuwel,


Eve
maandag 20 september 2010 - 21:01
greener

Greener

Nog nooit van dit probleem gehoord.
Ik zat wel grinnikend te denken of niet iedereen het verkeerde ras voor de stamppot heeft gepoot

Sebas
maandag 20 september 2010 - 21:05
Rita1960

Rita1960

Hoi Eve,

er zijn aardappel soorten die wij vastkokers noemen. in tegenstelling tot de door ons genoemde soepkokers.

of te wel.. er zijn meerdere soorten aardappelen..
je hebt vastkokers- die blijven stevig tijdens het koken-
en je hebt "moes"kokers dat wordt prut tijdens het koken.....

en ja.. dan moet ik Sebas gelijk geven... het verkeerde ras gekozen..

vastkokers uitstekend geschikt voor "harde"aardappelen op het bord
moeskokers.. uitstekens geschikt voor puree, en in de soep ...

kijk maar eens op de site van het Vlaa..'s zaadhuis.. of op de site van vanderwal daar kun je verschillende soorten aardappelen kopen.. vastkokers, moeskokers (wij noemen deze ook wel pap- of soepkokers) en nog beter vroege, middelvroege en late aardappelen..

groetjes,

Rita

en die moes/soep/pap-kokers die blief ik niet in ieder geval...(FWIW)



maandag 20 september 2010 - 21:57
Mandy

Mandy

Hai Eve,
Daar dacht ik ook meteen aan.....

Heb je "afkokers" gepoot??? Die blijven eventjes hard bij het koken en dan na een tiental minuten wordt het pap. Voor zulk soort aardappelen moet je de kooktijd heeeeel erg goed in de gaten houden... Op tijd van het vuur en meteen afgieten..... en even droog op het vuur.....Afkokers smaken meestal best wel lekker , zeker met een flinke schep JUS en je kunt ze ook heel goed tot pure stampen....

Welk RAS had je staan trouwens?????
maandag 20 september 2010 - 22:06
Eve

Eve

Hee, wij zijn niet simpel!!
Zoals ik al schreef blijft de helft heel en de andere helft valt uit elkaar (schiet niets meer van over - alleen geel water!!), dus van 10 aardappelen schieten er 5 over - en ze zitten uiteraard allemaal even lang in de pot! En een ander jaar werd de hele boel slijmerig wanneer ze gekookt werden en dat doet geen enkel ras vanzelf.
Het gebeurd bij praktisch alle rassen en wanneer het niet gebeurd zit er geen logica in, vastkokers of bloemers maakt dus niet uit, en er is zowat elk ras mogelijk al geplant geweest over de voorbije 20 jaar door de velen die op onze grote volkstuin tuinieren.
Ik hou niet van vastkokers maar dat de boel in het water uit elkaar valt maakt de puree ook niet lekkerder.

Is er iets dat vroeger in de landbouwindustrie gebruikt werd dat sporen in de grond kan nalaten voor lange tijd?

Iemand?
dinsdag 21 september 2010 - 00:58
Mandy

Mandy

Hoi Eve...
Hebben jullie die grond wel eens laten analyseren?????

Daar kun je misschien wel iets mee....

Toen ik nog in de bollenstreek ( in Nederland ) woonde tuinierde ik op een oud bollengebied...... Nou dat weet je dan ook........
Eerst heb ik een grondanalyse laten maken voor eventueel teveel aan verdelgingsstoffen etc maar gelukkig was alles goed maar bv het onkruid was
niet weg te krijgen....... dat was EEN nadeel van die zandgrond achter de duinen.....

[ wat een grap die coated potatoes!!! ]
groetjes Mandy
dinsdag 21 september 2010 - 09:17
Eve

Eve

Danku, Batdah, Ratte d'Ardeche zijn zoals Pink Fir Apple, he, en die zitten nog in de grond en gaan er vandaag of morgen uit - als die niet kapotgekookt kunnen worden klinkt het toch al beter!

Op het internet kan ik alleen vinden dat er "geen voordehand liggende reden" voor zou zijn. Af en toe wordt droogte vermeld, maar het probleem doet zich voor met alleen maar een deel van de patatten - van dezelfde soort, in hetzelfde bed, op dezelfde tijd geplant enzovoort...


Zucht. Hopelijk zijn die Ratte / Pink Fir Apple goed, dat zijn toch de enige die ik graag eet (ben een pureepersoon )


Eve
dinsdag 21 september 2010 - 09:25
Pieter

Pieter

Eve, en wordt het pootgoed bij een erkende verdeler gekocht of worden gewoon in stukken gesneden aardappelen van het vorige seizoen gepoot?
dinsdag 21 september 2010 - 16:41
Eve

Eve

Altijd opnieuw goede kwaliteit aangekocht. Zoals ik al zei is dit probleem is al vele jaren aan de gang en het is overal op ons veld hetzelfde.

Zelfde zak patatten in hetzelfde bed op hetzelfde moment, haal ze eruit en doe er 10 van in de pot en er blijven er maar 5 van over.
Ik zal de grond inderdaad maar eens laten analyseren...



woensdag 22 september 2010 - 10:28
printemps

Printemps

Een voorlopige oplossing is je aardappelen stomen vrees ik

Duurt wel wat langer en smaakt een beetje anders

mvg
woensdag 22 september 2010 - 12:55
Borsalino

Borsalino

Vandaag bij een boer geweest en dit "patattengeval" voorgelegd.
Hij meent zich lang geleden er nog iets over gehoord te hebben.
Kan 2 oorzaken hebben, teveel water of teveel zetmeel in de knol.
Daar alle knollen het niet hebben dien je een steekproef te doen.
Neem een aantal knollen die je normaal zou koken.
Schil ze en snij ze doormidden, wrijf van elke knol de 2 helften over elkaar.
Indien veel zetmeel krijg je een witte plakkerige brij op de 2 helften.
Dit doe je met alle knollen, als er duidelijke verschillen zijn leg je deze bijeen, die met weinig brij bijeen en die met veel bijen.
Neem jodium "betadinne" en doe dit op 1 helft van een knol met veel en weinig brij.
Die zwarter kleurt zou die met veel brij moeten zijn, gooi de stukken weg.
Kook de 2 soorten apart en kijk welke kapotkoken.
Zo weet je of het een teveel aan zetmeel is of teveel aan water.
Geeft dit geen resultaat................................

Grond zeker laten ontleden.

Volgens dat boerke heeft het iets te maken met kalium-stikstofverhouding mogelijk.
woensdag 22 september 2010 - 21:12
Eve

Eve

Borsalino, "you're a star!" zoals ze hier zeggen! Dat ga ik direct eens proberen, dankuwel!!

Eve
donderdag 23 september 2010 - 10:02
zonderGezonder

ZonderGezonder

en wat is nu het resultaat en de oplossing?

ik heb nu hetzelfde probleem
vrijdag 26 augustus 2011 - 20:06
Eve

Eve

Nee, het licht niet aan de manier van koken maar volgens de potato council (de vakkundigen bij uitstek hier) ligt het aan 2 dingen:

1) de grond - de zware kleigrond die wij hier hebben is zowieso niet goed voor de patattenteelt
2) een onbekende factor - het gebeurt ook bij telers en het is nog niet geweten waarom, boeren wiens pattaten er last van hebben gaan gewoon iets anders kweken en er is blijkbaar geen haast bij om uit te vinden wat die onbekende factor nu is.

De enige oplossing voor ons is om naar de winkel te gaan
dinsdag 1 november 2011 - 21:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon